Jump to content
Annons

All-around-mikrofon


EmilAzon

Recommended Posts

Hej!

Håller på att försöka bygga en liten hemmastudio, och har nu kommit till mikrofonerna. Jag har tänkt att börja med att köpa en relativt bra allaround kondensatormick.

De jag har kollat på är MT87S MKII, MT103 eller MT170. MT103 har jag spelat in en del med och tycker att den är ganska bra. Ingen av dessa är ju dock en Neumann.

Vilken av dessa tycker ni? Är det någon annan runt denna prislapp som ni kan rekomendera?

Tacksam för svar!

MVH

Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En bra start kan vara att hämta ett gäng smakprov från min testsite, där det finns över 100 lika modeller av mikrofoner att välja och vraka bland. 🙂

Det är TSM-mikrofoner du räknar upp, alltså Luthmans eget "märke". Det finns många andra som är mer eller mindre identiska, så det är all idé att kolla upp flera olika märken och inte stirra sig blind på ett enda "märke"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Claes för svaren!

Väldigt bra idé med en sådan testsida... Dock så är det många så jag tänkte kanske att du hade några personliga favoriter i ungefärlig prisklass 900 - 1300?

Vore gott att höra.

Emil

I den prisklassen brukar många lovorda Studio Projects B1. Kan vara värt att ta en kik på.

Många är bra & skillnaderna är relativt små, men bäst brukar Studio Projects B1 utnämnas till.

Även utav Claes 🙂

Själv har jag en ADK 51 som funkar skitbra. Lycka till.

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svaren.

Kollade in de jag tidigare nämt och även ADK som jag tidigare hört om. På gitarren lät det mesta ganska likt tyckte jag, det var på mansröst jag tyckte det var skillnad mest.

Men Studio Project B1 var helt klart bäst av dom jag kollade (i den prisklassen alltså).

Så en sådan får det nog bli.

Om ni har fler tips så får ni gärna forsätta skriva 😄

Redigerat av EmilAzon
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenna!

Om du har lust att köpa en lite bättre mick än dom i "instegsklassen" så att säga så är en black knight ett väldigt bra alternativ.

själv tycker ja inte de är dumt att lägga ut lite extra på en gång ist för att ändå punga ut med mer senare.

Om du vill skulle du kunna få min black knight inklusive shockmount.

dessutom är den snygg :rolleyes: hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenna!

Om du har lust att köpa en lite bättre mick än dom i "instegsklassen" så att säga så är en black knight ett väldigt bra alternativ.

själv tycker ja inte de är dumt att lägga ut lite extra på en gång ist för att ändå punga ut med mer senare.

Om du vill skulle du kunna få min black knight inklusive shockmount.

dessutom är den snygg 😉 hehe

ja tar den gärna.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenna!

Om du har lust att köpa en lite bättre mick än dom i "instegsklassen" så att säga så är en black knight ett väldigt bra alternativ.

själv tycker ja inte de är dumt att lägga ut lite extra på en gång ist för att ändå punga ut med mer senare.

Om du vill skulle du kunna få min black knight inklusive shockmount.

dessutom är den snygg 😉 hehe

ja tar den gärna.. 😛

haha kanske formulerade mig fel.. 😛 att FÅ är nog inte helt rätt.. att få köpa däremot 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...