Jump to content
Annons

Garage blir studio!


jockoma

Recommended Posts

Hade tänkt bygga ett nytt hus för studion men efter lite nogrannare beräkningar dök det upp en väldig massa kostnader som jag inte tänkt på... 😆

så nu är det tillbaka till garaget igen...

Garaget är 42kvm och jag hade tänkt få plats med:

ett mix/produktionsrum där man kan sitta flera samtidigt och jobba utan att sitta i knät på varandra..

ett mindre inspelningsrum framför allt för sång och akustisk git... kanske en gitstärkare och trumset mera sällan. Men det ska gå att få in ett mindre trumset...

Ett litet minipentry och en liten toalett...

Ljudisoleringen är inget jätteprojekt... Inga flytande golv och dyl kommer att behövas. Däremot är lyssningen i mixrummet jätteviktig och detta behärskar jag inte själv så jag tänkte ta hjälp med hela bygget. Om jag har råd tänkte jag även ta upp innertaket för att få hela takhöjden..

Någon som har tips på bra hantverkare/akustiker i stockholm som är vana att bygga studio?

Budget totalt 200.000 ex utrustningen som ska in sedan..

MVH Jocke

Redigerat av jockoma
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hade tänkt bygga ett nytt hus för studion men efter lite nogrannare beräkningar dök det upp en väldig massa kostnader som jag inte tänkt på... 😕

så nu är det tillbaka till garaget igen...

Garaget är 42kvm och jag hade tänkt få plats med:

ett mix/produktionsrum där man kan sitta flera samtidigt och jobba utan att sitta i knät på varandra..

ett mindre inspelningsrum framför allt för sång och akustisk git... kanske en gitstärkare och trumset mera sällan. Men det ska gå att få in ett mindre trumset...

Ett litet minipentry och en liten toalett...

Ljudisoleringen är inget jätteprojekt... Inga flytande golv och dyl kommer att behövas. Däremot är lyssningen i mixrummet jätteviktig och detta behärskar jag inte själv så jag tänkte ta hjälp med hela bygget. Om jag har råd tänkte jag även ta upp innertaket för att få hela takhöjden..

Någon som har tips på bra hantverkare/akustiker i stockholm som är vana att bygga studio?

Budget totalt 200.000 ex utrustningen som ska in sedan..

MVH Jocke

hmm.. med dom pengarna borde du kunna hyra in typ studiobyggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har försökt få tag på dem utan resultat... gissar att de har rätt mycket att göra. Ska dock fortsätta jobba på den möjligheten...

Gissar dock att det finns fler... borde även finnas billigare. Jag har hört att studiobyggarna ska vara rejält dyra...

Några fler förslag?

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

1) måtten som är intressanta är längd, bredd och takhöjd. Takhöjden och bredden är väl låsta kan man tänka, då väljer man ett längdmått som ger bäst (billigaste) förutsättningar.

2) 42 kvm och 200 tkr är dryga 4.500 kvm, kanske inte Studiobyggarnas nivå (inkl ritningar på några 10-tusingar).

Låter som ett jobb för medlemmen anderswb eller når sån´t (han med sågen), brukar ha kloka och balanserade ideer

Forumet brukar kunna hantera detta på ett imponerande sätt

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

7.6m*6m takhöjden är 240 (dock vill jag gärna ta upp taket om pengarna räcker)

Ska väl tillägga att det hemskt gärna får kosta mindre än 200 också 😆 Det är iaf mitt absoluta tak..

Tycker dock att man borde klara sig med mindre då det inte behövs byggas flytande.

Jocke

Redigerat av jockoma
Link to comment
Dela på andra sajter

200 med befintlig takhöjd...lite mer om det bli högre....alltså

Näe dummar mig bara, ska kolla lite på på måtten, återkommer imorrn när biran är slut, bygger du själv eller har du fem tummar i handen...alltså behöver du en bygginstruktion för inhyrt folk.

"Takhöjd om pengarna räcker"... låter ändå som att detta borde vi veta innan snickaren kommer.....

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygger lite själv... Inte helt ohändig. Detta vill jag dock inte göra själv... Skulle ta för lång tid helt enkelt 😆

Vill som sagt leja bort allt och helst få det klart på typ 1mån....

Håller med om att man bör veta vad man vill och vad man har råd med innan snickaren kommer 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser väl inga problem med tidsplanen, men egentligen vilken nivå vill du lägga dig på? Designgubbar gillar dyra och ambitiösa byggen (thats where the money comes from), så egentligen vad vill du kunna göra i din studio? Bara eller i huvudsak arbeta själv eller hyra ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte hyra ut... Bara jobba själv med mina samarbetspartners. Dock ska det gärna vara en trevlig miljö 😆

*Kommer mest sitta i kontrollrummet då jag jobbar mycket i dator... Vill kunna mixa så jag ställer ganska höga krav på lyssningen...

*Inspelningsrummet kommer att användas mest till att spela in sång...

*Vill ha bra ventillation, obrummande el och så kabelfritt som det bara går (inbyggda kabeldikeneller något)

*Jag vill kuna koka kafe i ett litet pentry och ha en liten toalett..

Vatten, avlopp och bergvärme finns..

Redigerat av jockoma
Link to comment
Dela på andra sajter

Lennart Nilssons insats landar ungefär på 10.000 ex moms. Om sedan studiobyggarna ska bygga kostar de dryga 200.000 för ett icke-flytande bygge ink vent el.

Vad säger ni? Känns dyrt som * men kanske det är värt det?

ja vill bara säga att det kommer bli GRYMT om du ltåer lennart o studiobyggarna göra sitt... de är ju trots allt mer än välrenommerade inom branschen...!! 😆

och jag tror inte att du gör en överhuvud förlust om du låter dessa göra jobbet.. ngt du kan göra är att du är med o bygger, eller gör grovjobbet själv så kanske du får ner kostnaden aningen !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det lutar nog åt att jag kör på detta.... skulle vara grymt skönt att veta att det blir ordentligt gjort. Har jobbat på några ställen där de har byggt så jag vet att de är duktiga....

Lägger upp skisser när det börjar närma sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... tror Studiobyggarna just nu är i Örebro och grejar, Min gamla skola bygger ny studio, och de använde sig av studiobyggarna när de byggde första studion, så jag skulle tro att de kör med dem även denna gång. Väldigt bra blir det i alla fall det som de bygger. Sen att skolan lägger ut nästan en miljon på bygget och sedan installerar en behringer digitalmixer, det förstår jag mig inte på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... tror Studiobyggarna just nu är i Örebro och grejar, Min gamla skola bygger ny studio, och de använde sig av studiobyggarna när de byggde första studion, så jag skulle tro att de kör med dem även denna gång. Väldigt bra blir det i alla fall det som de bygger. Sen att skolan lägger ut nästan en miljon på bygget och sedan installerar en behringer digitalmixer, det förstår jag mig inte på...

Ja.. vi får se vilken plats i kön man får. Gissar att de har en del att stå i....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...