Jump to content
Annons

problem med roland tr-808


ladida (oregistrerad)

Recommended Posts

ladida (oregistrerad)

Hallå!

Jag har problem med gamle trotjänaren roland tr-808.

Är det nån som har tips för hur man får den "tight" utan att behöva loopa upp var fjärde takt, jag vill kunna spela pattern efter pattern utan att förstöra groovet eller tappa ljudkvalite.

jag spelar in mellan 4 till 8 ljud samtidigt på separata kanaler i cubase sx 3

mycket tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltså vill du synca den med din dator/midiutrustning?

Kenton Pro-solo, är en MIDI-CV konverter, som har just specialfuntionen att du kan (efter att ha byggt en specialkabel) synca upp den mot MIDI.

Har fått det att funkar en gång för hundra år sen. Men sen vid senare tillfälle gick det inte. Har även hört av andra att det är lite otillförlitligt.

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

ladida (oregistrerad)

Tack för svaret

jag har en liten box typ kenton men av annat företag, men ingen sladd, måste man verkligen bygga sladden själv, är inte det en sån sladd som ser ut som en midisladd?

Det vore ju konstigt om boxen släpps utan en fungernde sladd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret

jag har en liten box typ kenton men av annat företag, men ingen sladd, måste man verkligen bygga sladden själv, är inte det en sån sladd som ser ut som en midisladd?

Det vore ju konstigt om boxen släpps utan en fungernde sladd?

Vad exakt heter boxen? Det du behöver är DIN-SYNC-stöd.

Redigerat av Thomas
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret

jag har en liten box typ kenton men av annat företag, men ingen sladd, måste man verkligen bygga sladden själv, är inte det en sån sladd som ser ut som en midisladd?

Det vore ju konstigt om boxen släpps utan en fungernde sladd?

Det beror ju som sagt på vad det är för liten box du har.

Kollade i manualen till Pro-Solo,

De kallar det för:

Sync 24 & Clock pulse mode.

Vilket gör att du kan synca en trummaskin eller arpeggiator till MIDI.

Jag uppfattar detta som en "specialfunktion" eftersom man ska hålla en speciell knapp intryckt när man slår på den för att komma i detta mode. Och den är då "bara" i sync-mode.

Uttaget på 808:an är ju ingen MIDI-port, men använer en DIN-kontakt för anslutningen, på Pro-Solo så är det tre st mini-tele, så det är nog nån special.

Visst det står att Kenton tillhandahåller en sådan sladd. Jag valde dock att fixa en själv. :rolleyes:

Ja, du får väl kolla om din lilla box har denna funktion.

Pro-solo klarar för övrigt både Hz/Volt och Volt/Octave, vilken gör den användbar även till Korg och Yamaha synthar 😆

Hepp!

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...