Jump to content
Annons

Bra dator?

Recommended Posts

haze (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Funderar om jag ska köpa den hÀr datorn:

Dell dimension

PROCESSOR Intel¼ Coreℱ 2 Duo E6300-processor (1,86 GHz, 1 066 MHz, 2 MB)

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows¼ XP Home Edition, SP2

BILDSKÄRM Dellℱ 19-tums Value, platt bildskĂ€rm (E197FP)

MINNE 2 MB Dual Channel DDR2 533 MHz

HÅRDDISK 160 GB (7 200 rpm) seriell ATA-hĂ„rddisk med 8 MB DataBurstℱ-cache

OPTISK(A) ENHET(ER) 16 x DVD +/- RW-enhet redigera

GRAFIKKORT 256 MB nVidiaÂź GeForceÂź 7300 Turbocache-grafikkort

Vad tycks? 😄

Redigerat av GĂ€st
Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Om du inta har rÄd med bÀttre eller vill bygga sjÀlv sÄ fungerar den vÀl till nÀstan vad som helst. Vad ska du ha den till? Har du lyssnat pÄ den? Största delen av mÀrkesdatorerna Àr tysta som fan i affÀren (nÀr processorbelastningen Àr 1%), men genast dÄ man gör nÄt med dem sÄ tjuter alla billighets-flÀktar som jetplan.

haze (oregistrerad)
Postat
Vad ska du ha den till?

Ska spela in gitarr via pod, sÄng och en del mjukvaruinstrument.

Southbound (oregistrerad)
Postat
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows¼ XP Home Edition, SP2

Ska du hÄlla pÄ med musikprogram sÄ föreslÄr jag Windows XP Pro.

Snackade med en polare till mig i gÄr om datorer och han sÀger att de Àr de enda rÀtta om man skall hÄlla pÄ med musik.

Han kör pro tools och har en rÀtt fet studio i Köpstaden utanför skara, sÄ han vet, tror jag.

Postat

NejdÄ, det finns inga egentliga fördelar med XP Pro. Skillnaderna ligger i nÀtverksfunktioner dÀr XP Pro bl.a. kan agera webbserver. För musikskapande Àr nog XP Home snarare att föredra dÄ det innehÄller aningen fÀrre funktioner.

Southbound (oregistrerad)
Postat

okej, jag tar tillbaka de jag sa.

haze (oregistrerad)
Postat (redigerat)
NejdÄ, det finns inga egentliga fördelar med XP Pro. Skillnaderna ligger i nÀtverksfunktioner dÀr XP Pro bl.a. kan agera webbserver. För musikskapande Àr nog XP Home snarare att föredra dÄ det innehÄller aningen fÀrre funktioner.

Hur ser det ut med ominstallation av windows? Jag hörde nĂ„gonstans att man ibland behöver ominstallera windows för att musikprogrammen ska fungera. DĂ„ behöver jag nĂ€mligen bestĂ€lla (och betala) en ominstallationsCD om sĂ„ Ă€r fallet. đŸ˜Č

Redigerat av haze
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Man behöver ominstallera Windows med jÀmna mellanrum om nÄnting alls skall fungera. Att sÀlja en dator utan installationsskiva eller installationspartition av ngt slag Àr vÀl kriminellt?

haze (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Att sÀlja en dator utan installationsskiva eller installationspartition av ngt slag Àr vÀl kriminellt?

Dell verkar vara lite snÄlt nÀr det gÀller det dÀr. Installationsskivan ingÄr bara nÀr man bestÀller media edition eller pro. SÄ jag blir nog tvungen att lÀgga pÄ nÄgra hundralappar för en installationsskiva...

Men vad tycks för övrigt om datorn? Har nÄgon erfarenhet av delldatorer (som musikdator alltsÄ)? Den hÀr ska kosta ca 10 000kr. FÄr man bÀttre nÄgonannanstans?

Redigerat av haze
Postat

Funderar sjÀlv pÄ den hÀr lösningen:

BX80557E6400 INTEL E6400 CORE2DUO 2.13GHZ 1066/2M S77 2 135,00 kr

SD32G2 SHUTTLE S775 I945G VGA DDR2 GLAN 250W 2 699,00 kr

APACER AM1 DDR II 533 1GB CL4 64MX8 874,00 kr

SEAGATE DIAMONDMAX 250GB PATA 7200RPM 8MB 648,00 kr

Frakt 95,00 kr

Totalt: 6 451,00 kr

Grafik Ă€r inbyggt i moderkortet (fĂ„r vĂ€l köpa ett annat kort nĂ€r jag behöver 2 skĂ€rmar) SkĂ€rm har jag och DVD/CD-drive ligger vĂ€l en hög nĂ„nstans som man kan ta av 😕

Av vad jag har förstÄtt hÀr nu Àr att denna datorn kommer bli relativt tyst, liten och stabil.

Postat (redigerat)

Om man har en core 2 duo och vill köra 64 bit version av Vista dÄ?

..och hur fungerar 32 bit versionen eller xp med Core 2 duo, blir det avsevÀrt sÀmre?

Redigerat av Henkera
Postat

Haze: Det Àr tvÄ detaljer som kan stÀlla till med problem. Dels sÄ framgÄr inte vilket chipset moderkortet anvÀnder. Med otur kan datorn bli kinkig vid lÄg latency. Sedan Àr det ett Turbocache grafikkort, d.v.s. att det inte har nÄgot eget minne utan stjÀl av systemet.

Henkera: Om du vill köra Vista sĂ„ kör du ju inte ens XP, heh 🙂 - Men att köra Core 2 Duo med ett 32-bitars operativsystem Ă€r inget problem. En annan begrĂ€nsning med XP Home Ă€r förresten att den bara stöder en fysisk processor, men dĂ€remot tvĂ„ eller flera kĂ€rnor. Men bygger man en dator med flera processorsocklar sĂ„ Ă€r det alltsĂ„ XP Pro som gĂ€ller.

haze (oregistrerad)
Postat
Haze: Det Àr tvÄ detaljer som kan stÀlla till med problem. Dels sÄ framgÄr inte vilket chipset moderkortet anvÀnder. Med otur kan datorn bli kinkig vid lÄg latency. Sedan Àr det ett Turbocache grafikkort, d.v.s. att det inte har nÄgot eget minne utan stjÀl av systemet.

Kollade i specifikationerna. sÄ hÀr Àr det: Chipset IntelŸ 965

haze (oregistrerad)
Postat (redigerat)
En annan begrÀnsning med XP Home Àr förresten att den bara stöder en fysisk processor, men dÀremot tvÄ eller flera kÀrnor. Men bygger man en dator med flera processorsocklar sÄ Àr det alltsÄ XP Pro som gÀller.

Betyder det alltsĂ„ att xp home praktiskt taget inte kan utnyttja duo core tekniken? 😕 Och att man dĂ€rför bör skaffa xp pro?

Redigerat av haze
Postat

NejdĂ„, dualcore Ă€r tvĂ„ processorer pĂ„ en sockel. Öppnar du datorn hittar du alltsĂ„ bara en processor i den, vilket gör att det funkar finfint i XP Home. Det Ă€r enbart nĂ€r moderkortet har flera stycken socklar, alltsĂ„ platser för processorer som man behöver XP Pro. Detta Ă€r dock frĂ€mst vanligt i server-datorer.

Vad gÀller 965 chipsetet sÄ borde det fungera bra. Men det kan vara vÀrt att byta grafikkort framöver till nÄgot som har ett eget minne.

haze (oregistrerad)
Postat
NejdĂ„, dualcore Ă€r tvĂ„ processorer pĂ„ en sockel. Öppnar du datorn hittar du alltsĂ„ bara en processor i den, vilket gör att det funkar finfint i XP Home. Det Ă€r enbart nĂ€r moderkortet har flera stycken socklar, alltsĂ„ platser för processorer som man behöver XP Pro. Detta Ă€r dock frĂ€mst vanligt i server-datorer.

Vad gÀller 965 chipsetet sÄ borde det fungera bra. Men det kan vara vÀrt att byta grafikkort framöver till nÄgot som har ett eget minne.

😕 Tack för svaret! DĂ„ kan jag lugna ner mig igen... 😕 Ska fundera över grafikkortet... Men annars tror jag att det kommer bli denna dator dĂ„. Tack för alla synpunkter!

Bosse Löthén (oregistrerad)
Postat

Är du sĂ€kerpĂ„ det hĂ€r Majken. Att bara för att processorn endast anvĂ€nder en sockel sĂ„ ser Windows det hela som en processor. Jag har tvĂ„ Dual-Core datorer. Den ena med en AMD X2 4800 och den amdra med en Intel Dual-Core. Kollar jag system informationen i XP visar bĂ„da datorerna upp tvĂ„ processorer. Det finns förövrigt en Dual-Core hotfix slĂ€ppt av MS för XP KB896256 heter den.

Bosse

Postat
Att bara för att processorn endast anvÀnder en sockel sÄ ser Windows det hela som en processor.

Japp! SjÀlva licensen till Windows XP Home har bara stöd för en fysisk processor, varken mer eller mindre. Men eftersom dualcore-processorerna har tvÄ kÀrnor som jobbar var för sig fÄr du ÀndÄ upp dem i aktivitetshanteraren. Windows Àr alltsp tillrÀckligt intelligent för att se det som en processor men tvÄ enheter att skicka berÀkningar till.

Jag kör exempelvis XP Home och XP Pro pÄ samma dator med en Athlon X2 4400+ och det Àr ingen synlig skillnad i hanteringen av processorn mellan Windows-versionerna.

Postat (redigerat)
Henkera: Om du vill köra Vista sĂ„ kör du ju inte ens XP, heh 🙂 -

Duuuh you think? 😄

Redigerat av Henkera
Postat

Det enda rĂ€tta Ă€r ju sĂ„klart en MacBook (Pro) med OSX och Logic 😄

DÄ behöver du inte bry dig om massa konstiga konfigurationer och optimering av Windows...

Det flyter lite bÀttre och livet blir roligare och du kan Ànga dig Ät att göra musik istÀllet för att meka burk hela dagarna...

Postat (redigerat)
Det enda rĂ€tta Ă€r ju sĂ„klart en MacBook (Pro) med OSX och Logic 🙂

[...]

Oj, det tog nĂ€stan en hel dag innan nĂ„n kom in och skrev "Mac" 😄

EDIT: Nej fan lÀser ju fel pÄ datumet.. det tog ju över en vecka!

Redigerat av Linkowich
Postat
Det enda rĂ€tta Ă€r ju sĂ„klart en MacBook (Pro) med OSX och Logic 😄

Jovisst, men dÄ hoppar man ju upp i pris ganska ordentligt. Personligen hade jag lagt till en slant och köpt en 20" iMac med studentrabatt. En mac mini ligger Äas i hans prisklass.

Mina erfarenheter av Dell Àr ganska blandade. Det Àr ju ingen kvalitétshÄrdvara precis. Men vill man inte bygga ihop datorn sjÀlv och vill ha ett budgetalternativ sÄ funkar det.

Postat (redigerat)

JO, absolut...

En iMac 20" med student rabatt Àr ju ett bra alternativ, jag skule nog inte satsa pÄ mini dock, lite slö om man inte lÀgger till minne, plus att den har ju bara core duo pÄ 1,66 el 1,83 gHz. iMacen har ju core 2 duo vilket Àr snabbare...

Om man ska ha en bra PC (finns inte đŸ˜± ) sĂ„ fĂ„r an lĂ€gga mer Ă€n vad man fĂ„r pĂ„ en mac... dell sucks by the way

Redigerat av Limpo
Postat
Om man ska ha en bra PC (finns inte đŸ˜± ) sĂ„ fĂ„r an lĂ€gga mer Ă€n vad man fĂ„r pĂ„ en mac... dell sucks by the way

Inte nödvÀndigtvis. BetÀnk ocksÄ att Apple sÀllan reglerar sina priser, konkurransen har dragit ifrÄn endel nÀr det gÀller pris/prestanda. Fast personligen tycker jag att Mac ger ett mervÀrde med OSX och iLife, men det Àr ju inte alla som tycker det.

Att bygga sjÀlv Àr fortfarande det bÀsta om man vill ha mest bang för pengen.

Postat

Om du jÀmför en dell inspiron 640m med en macbook 2,0 med samma specar sÄ Àr macen runt 2000:- billigare.

Att bygga sjÀlv Àr ju klart billigare men ocksÄ en risk man fÄr ta, du mÄste ha koll pÄ alla komponenter sÄ att de Àrbetar med varandra rÀtt.

Det Àr ocksÄ en av anledningarna Mac OS Àr stabilare, det behöver inte vara kompatibelt med en miljard olika tredjeparts tillverkare.

Det behöver dÀremot windows och dÀrför blir det buggigt och lite mer ostabilt.

Sen Àr det ju sÄklart virus frÄgan, men den behöver man ju inte ta upp hÀr.

Men jag tycker ju som du att OSX Ă€r helt klart att föredra (uppenbarligen đŸ˜± ) och Ă€r ett system som lĂ€mpar sig bĂ€ttre för att göra musik och andra lite mer kreativa pryalr med...

Postat
Är du sĂ€kerpĂ„ det hĂ€r Majken. Att bara för att processorn endast anvĂ€nder en sockel sĂ„ ser Windows det hela som en processor. Jag har tvĂ„ Dual-Core datorer. Den ena med en AMD X2 4800 och den amdra med en Intel Dual-Core. Kollar jag system informationen i XP visar bĂ„da datorerna upp tvĂ„ processorer. Det finns förövrigt en Dual-Core hotfix slĂ€ppt av MS för XP KB896256 heter den.

Bosse

lite off topic, men ar det bosse som va radiopratare forr i tiden (nattliv bl a)?

Postat

var för rekomenderar ex digidesign xp pro ...nÄgon provisionsgern?

Postat

ynot: Förmodligen för att det dÄ Àven gÄr att köra med datorer som har tvÄ processorer. Exempelvis dubbla Xeon eller Opteron. Enklare att rekommendera ett större program Àn ett mindre dÀr man Àven mÄste tydliggöra eventuella undantag.

Postat (redigerat)

trode att de kankse att det hade att göra med att protools att Àr stabilare pÄ xp pro xp home.... vilket var fallet för mig

Redigerat av ynot

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.