Jump to content
Annons

Bra dator?


haze (oregistrerad)

Recommended Posts

haze (oregistrerad)

Hej!

Funderar om jag ska köpa den här datorn:

Dell dimension

PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo E6300-processor (1,86 GHz, 1 066 MHz, 2 MB)

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® XP Home Edition, SP2

BILDSKÄRM Dell™ 19-tums Value, platt bildskärm (E197FP)

MINNE 2 MB Dual Channel DDR2 533 MHz

HÅRDDISK 160 GB (7 200 rpm) seriell ATA-hårddisk med 8 MB DataBurst™-cache

OPTISK(A) ENHET(ER) 16 x DVD +/- RW-enhet redigera

GRAFIKKORT 256 MB nVidia® GeForce® 7300 Turbocache-grafikkort

Vad tycks? 😄

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Om du inta har råd med bättre eller vill bygga själv så fungerar den väl till nästan vad som helst. Vad ska du ha den till? Har du lyssnat på den? Största delen av märkesdatorerna är tysta som fan i affären (när processorbelastningen är 1%), men genast då man gör nåt med dem så tjuter alla billighets-fläktar som jetplan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Southbound (oregistrerad)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® XP Home Edition, SP2

Ska du hålla på med musikprogram så föreslår jag Windows XP Pro.

Snackade med en polare till mig i går om datorer och han säger att de är de enda rätta om man skall hålla på med musik.

Han kör pro tools och har en rätt fet studio i Köpstaden utanför skara, så han vet, tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejdå, det finns inga egentliga fördelar med XP Pro. Skillnaderna ligger i nätverksfunktioner där XP Pro bl.a. kan agera webbserver. För musikskapande är nog XP Home snarare att föredra då det innehåller aningen färre funktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

haze (oregistrerad)
Nejdå, det finns inga egentliga fördelar med XP Pro. Skillnaderna ligger i nätverksfunktioner där XP Pro bl.a. kan agera webbserver. För musikskapande är nog XP Home snarare att föredra då det innehåller aningen färre funktioner.

Hur ser det ut med ominstallation av windows? Jag hörde någonstans att man ibland behöver ominstallera windows för att musikprogrammen ska fungera. Då behöver jag nämligen beställa (och betala) en ominstallationsCD om så är fallet. 😲

Redigerat av haze
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Man behöver ominstallera Windows med jämna mellanrum om nånting alls skall fungera. Att sälja en dator utan installationsskiva eller installationspartition av ngt slag är väl kriminellt?

Link to comment
Dela på andra sajter

haze (oregistrerad)
Att sälja en dator utan installationsskiva eller installationspartition av ngt slag är väl kriminellt?

Dell verkar vara lite snålt när det gäller det där. Installationsskivan ingår bara när man beställer media edition eller pro. Så jag blir nog tvungen att lägga på några hundralappar för en installationsskiva...

Men vad tycks för övrigt om datorn? Har någon erfarenhet av delldatorer (som musikdator alltså)? Den här ska kosta ca 10 000kr. Får man bättre någonannanstans?

Redigerat av haze
Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar själv på den här lösningen:

BX80557E6400 INTEL E6400 CORE2DUO 2.13GHZ 1066/2M S77 2 135,00 kr

SD32G2 SHUTTLE S775 I945G VGA DDR2 GLAN 250W 2 699,00 kr

APACER AM1 DDR II 533 1GB CL4 64MX8 874,00 kr

SEAGATE DIAMONDMAX 250GB PATA 7200RPM 8MB 648,00 kr

Frakt 95,00 kr

Totalt: 6 451,00 kr

Grafik är inbyggt i moderkortet (får väl köpa ett annat kort när jag behöver 2 skärmar) Skärm har jag och DVD/CD-drive ligger väl en hög nånstans som man kan ta av 😕

Av vad jag har förstått här nu är att denna datorn kommer bli relativt tyst, liten och stabil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejdå, det finns inga egentliga fördelar med XP Pro. Skillnaderna ligger i nätverksfunktioner där XP Pro bl.a. kan agera webbserver. För musikskapande är nog XP Home snarare att föredra då det innehåller aningen färre funktioner.

Om man har en core 2 duo och vill köra 64 bit version av Vista då?

..och hur fungerar 32 bit versionen eller xp med Core 2 duo, blir det avsevärt sämre?

Redigerat av Henkera
Link to comment
Dela på andra sajter

Haze: Det är två detaljer som kan ställa till med problem. Dels så framgår inte vilket chipset moderkortet använder. Med otur kan datorn bli kinkig vid låg latency. Sedan är det ett Turbocache grafikkort, d.v.s. att det inte har något eget minne utan stjäl av systemet.

Henkera: Om du vill köra Vista så kör du ju inte ens XP, heh 🙂 - Men att köra Core 2 Duo med ett 32-bitars operativsystem är inget problem. En annan begränsning med XP Home är förresten att den bara stöder en fysisk processor, men däremot två eller flera kärnor. Men bygger man en dator med flera processorsocklar så är det alltså XP Pro som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

haze (oregistrerad)
Haze: Det är två detaljer som kan ställa till med problem. Dels så framgår inte vilket chipset moderkortet använder. Med otur kan datorn bli kinkig vid låg latency. Sedan är det ett Turbocache grafikkort, d.v.s. att det inte har något eget minne utan stjäl av systemet.

Kollade i specifikationerna. så här är det: Chipset Intel® 965

Link to comment
Dela på andra sajter

haze (oregistrerad)
En annan begränsning med XP Home är förresten att den bara stöder en fysisk processor, men däremot två eller flera kärnor. Men bygger man en dator med flera processorsocklar så är det alltså XP Pro som gäller.

Betyder det alltså att xp home praktiskt taget inte kan utnyttja duo core tekniken? 😕 Och att man därför bör skaffa xp pro?

Redigerat av haze
Link to comment
Dela på andra sajter

Nejdå, dualcore är två processorer på en sockel. Öppnar du datorn hittar du alltså bara en processor i den, vilket gör att det funkar finfint i XP Home. Det är enbart när moderkortet har flera stycken socklar, alltså platser för processorer som man behöver XP Pro. Detta är dock främst vanligt i server-datorer.

Vad gäller 965 chipsetet så borde det fungera bra. Men det kan vara värt att byta grafikkort framöver till något som har ett eget minne.

Link to comment
Dela på andra sajter

haze (oregistrerad)
Nejdå, dualcore är två processorer på en sockel. Öppnar du datorn hittar du alltså bara en processor i den, vilket gör att det funkar finfint i XP Home. Det är enbart när moderkortet har flera stycken socklar, alltså platser för processorer som man behöver XP Pro. Detta är dock främst vanligt i server-datorer.

Vad gäller 965 chipsetet så borde det fungera bra. Men det kan vara värt att byta grafikkort framöver till något som har ett eget minne.

😕 Tack för svaret! Då kan jag lugna ner mig igen... 😕 Ska fundera över grafikkortet... Men annars tror jag att det kommer bli denna dator då. Tack för alla synpunkter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bosse Löthén (oregistrerad)

Är du säkerpå det här Majken. Att bara för att processorn endast använder en sockel så ser Windows det hela som en processor. Jag har två Dual-Core datorer. Den ena med en AMD X2 4800 och den amdra med en Intel Dual-Core. Kollar jag system informationen i XP visar båda datorerna upp två processorer. Det finns förövrigt en Dual-Core hotfix släppt av MS för XP KB896256 heter den.

Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bara för att processorn endast använder en sockel så ser Windows det hela som en processor.

Japp! Själva licensen till Windows XP Home har bara stöd för en fysisk processor, varken mer eller mindre. Men eftersom dualcore-processorerna har två kärnor som jobbar var för sig får du ändå upp dem i aktivitetshanteraren. Windows är alltsp tillräckligt intelligent för att se det som en processor men två enheter att skicka beräkningar till.

Jag kör exempelvis XP Home och XP Pro på samma dator med en Athlon X2 4400+ och det är ingen synlig skillnad i hanteringen av processorn mellan Windows-versionerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda rätta är ju såklart en MacBook (Pro) med OSX och Logic 😄

Då behöver du inte bry dig om massa konstiga konfigurationer och optimering av Windows...

Det flyter lite bättre och livet blir roligare och du kan änga dig åt att göra musik istället för att meka burk hela dagarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda rätta är ju såklart en MacBook (Pro) med OSX och Logic 🙂

[...]

Oj, det tog nästan en hel dag innan nån kom in och skrev "Mac" 😄

EDIT: Nej fan läser ju fel på datumet.. det tog ju över en vecka!

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda rätta är ju såklart en MacBook (Pro) med OSX och Logic 😄

Jovisst, men då hoppar man ju upp i pris ganska ordentligt. Personligen hade jag lagt till en slant och köpt en 20" iMac med studentrabatt. En mac mini ligger åas i hans prisklass.

Mina erfarenheter av Dell är ganska blandade. Det är ju ingen kvalitétshårdvara precis. Men vill man inte bygga ihop datorn själv och vill ha ett budgetalternativ så funkar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

JO, absolut...

En iMac 20" med student rabatt är ju ett bra alternativ, jag skule nog inte satsa på mini dock, lite slö om man inte lägger till minne, plus att den har ju bara core duo på 1,66 el 1,83 gHz. iMacen har ju core 2 duo vilket är snabbare...

Om man ska ha en bra PC (finns inte 😱 ) så får an lägga mer än vad man får på en mac... dell sucks by the way

Redigerat av Limpo
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska ha en bra PC (finns inte 😱 ) så får an lägga mer än vad man får på en mac... dell sucks by the way

Inte nödvändigtvis. Betänk också att Apple sällan reglerar sina priser, konkurransen har dragit ifrån endel när det gäller pris/prestanda. Fast personligen tycker jag att Mac ger ett mervärde med OSX och iLife, men det är ju inte alla som tycker det.

Att bygga själv är fortfarande det bästa om man vill ha mest bang för pengen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du jämför en dell inspiron 640m med en macbook 2,0 med samma specar så är macen runt 2000:- billigare.

Att bygga själv är ju klart billigare men också en risk man får ta, du måste ha koll på alla komponenter så att de ärbetar med varandra rätt.

Det är också en av anledningarna Mac OS är stabilare, det behöver inte vara kompatibelt med en miljard olika tredjeparts tillverkare.

Det behöver däremot windows och därför blir det buggigt och lite mer ostabilt.

Sen är det ju såklart virus frågan, men den behöver man ju inte ta upp här.

Men jag tycker ju som du att OSX är helt klart att föredra (uppenbarligen 😱 ) och är ett system som lämpar sig bättre för att göra musik och andra lite mer kreativa pryalr med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säkerpå det här Majken. Att bara för att processorn endast använder en sockel så ser Windows det hela som en processor. Jag har två Dual-Core datorer. Den ena med en AMD X2 4800 och den amdra med en Intel Dual-Core. Kollar jag system informationen i XP visar båda datorerna upp två processorer. Det finns förövrigt en Dual-Core hotfix släppt av MS för XP KB896256 heter den.

Bosse

lite off topic, men ar det bosse som va radiopratare forr i tiden (nattliv bl a)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejdå, det finns inga egentliga fördelar med XP Pro. Skillnaderna ligger i nätverksfunktioner där XP Pro bl.a. kan agera webbserver. För musikskapande är nog XP Home snarare att föredra då det innehåller aningen färre funktioner.

var för rekomenderar ex digidesign xp pro ...någon provisionsgern?

Link to comment
Dela på andra sajter

ynot: Förmodligen för att det då även går att köra med datorer som har två processorer. Exempelvis dubbla Xeon eller Opteron. Enklare att rekommendera ett större program än ett mindre där man även måste tydliggöra eventuella undantag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...