Jump to content
Annons

Här ska handlas?


berra_-

Recommended Posts

Hejsan.

1. Ska in handla ett nytt mixerbord (har ett behringen eurorack UB1002). Mitt jag har nu upplever jag väldigt mkt brus i. Så har ni något förslag på ett bra men billigt mixerbord? jag har inga egentliga krav på det behöver inte värst många kanaler. Eftersom att jag spelar altid in en sak itaget. Och trummor har jag inga (: Men gärna minimerat brus.

2. Sen lite mikrofoner, skulle behöva bra mikrofoner (en bra mikrofon). Just nu har jag bara en ADK A-51 som jag använder till allting ungefär. Men den brukar inte fungera så bra när jag ska mika upp förstärkare och så. Så jag skulle behöva tips på mikrofoner som är bra på att micka upp bas/gitarr förstärkare.

3. Kablar? Gör det stor skillnad om man använder stereotele eller tele tele? Skulle vilja ha tips på bra kvalitéts kablar. (Tele, mikrofon)

4. När jag ska lajna min förstärkare till mixerbordet så brusar det så in i bomben. Och jag antar att det är mitt mixerbord? Alternativt kabeln? Men varken kabeln eller mixerbordet brusar så mkt annrs. (låter som en dammsugare ungefär, ja så illa är det) Och stärkarn kan det inte vara heller för jag har aldrig haft problem med att lajna den på livesammanhang. Dålig kombination bara?

5. En gitarrförstärkare skulle behövas. Som låter bra både med akustisk och elgitarr. ska endast användas i studion så watt är inte så viktigt. Bara den låter bra och går att lajna (:

I övrigt så har jag ett M-audio audiophile 2496 ljudkort. Och spelar in i Cubase SE 3

Tänk på att en liten fattig student ska ha råd med allt det här (: Men allt behövs ju naturligvis inte köpas på en gång men min budget just nu 5 000kr ungefär. Vilket borde räcka ganska långt till det jag söker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan.

1. Ska in handla ett nytt mixerbord (har ett behringen eurorack UB1002). Mitt jag har nu upplever jag väldigt mkt brus i. Så har ni något förslag på ett bra men billigt mixerbord? jag har inga egentliga krav på det behöver inte värst många kanaler. Eftersom att jag spelar altid in en sak itaget. Och trummor har jag inga (: Men gärna minimerat brus.

Behöver du verkligen ett mixerbord då? Är det inte smartare att köpa en bra preamp i stället...?

Minimerat brus för lite pengar? Då kan en Line Audio Design 2MP kanske smaka? 😎

2. Sen lite mikrofoner, skulle behöva bra mikrofoner (en bra mikrofon). Just nu har jag bara en ADK A-51 som jag använder till allting ungefär. Men den brukar inte fungera så bra när jag ska mika upp förstärkare och så. Så jag skulle behöva tips på mikrofoner som är bra på att micka upp bas/gitarr förstärkare.

Det beror ju på vilken prisklass som känns ok... 😉

Ett par förslag på småmembranare:

Oktava MK012

sE Electronics 2A eller 3

Line audio Design CM3

Ett par förslag på stormembranare:

Violet Designs Black Knight

Studio Projects B1 eller T3

sE Electronics Z5600

ADK Hamburg

Du kan hämta smakprov på hur lite över 100 olika modeller kan låta, på min testsite - så kan du försöka jämföra soundet och kolla vilka du gillar bäst.

3. Kablar? Gör det stor skillnad om man använder stereotele eller tele tele? Skulle vilja ha tips på bra kvalitéts kablar. (Tele, mikrofon)

TRS (stereotele) används för balanserad överföring, men kräver också att det är balanserad anslutning i båda ändarna. Det reducerar brum och andra störningar som annars lätt kan komma in i kabeln på väg mellan enheterna. Har du inte balanserade anslutningar i båda ändarna, så fyller det ingen funktion alls med TRS, utan du kan lika gärna köra med obalanserade kablar TS (monotele).

4. När jag ska lajna min förstärkare till mixerbordet så brusar det så in i bomben. Och jag antar att det är mitt mixerbord? Alternativt kabeln? Men varken kabeln eller mixerbordet brusar så mkt annrs. (låter som en dammsugare ungefär, ja så illa är det) Och stärkarn kan det inte vara heller för jag har aldrig haft problem med att lajna den på livesammanhang. Dålig kombination bara?

Det kan vara så, att du behöver en aktiv DI-box för att det ska bli bra...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

ursäkta min okunnighet nu. ;P men vad är en preamp? hur används den? hur ser den ut? vad kostar en? är det bättre än ett mixerbord om man inte beöveer mkt kanaler? blir det bättre ljud? om man tänker ett mixerbord ooch en preamp för samma pris?

tack för dom övriga tiippsen. ska kika p dom imorgon 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En preamp är just en separat preamp, som det även sitter i mixerbordet, men bättre eftersom... ja du förstår. Det blir billigare att bara tillverka en bra preamp än ett en bra mixer med bra preamps. Ser ut lite hur som helst och kostar väl från 500 kr kanske och uppåt. Sök på mickpreamp på forumet så hittar du mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

tackar och bockar (:

har jag fattat rätt är det här en sådan? + mikrofon då (:

kan man ha insrument i en även fast att den heter MICKpreamp. tänker på claes förslag Line Audio Design 2MP (:

vilken av dom där två skulle folk föredra (: ? eller kan någon rekomendera en annan bra preamp? 2-3 000 ciruks (:

Redigerat av berra_-
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
okej folk får gärna rekomendera mer

Vad saknas? Du blir troligen inte klokare av att det namedroppas en massa preampar, om du inte har riktigt nån aning om dom överhuvudtaget. VTB-1 blir bra. Tillräckligt bra för stunden i varje fall, jämfört med nån sunken mixer. Mickrekommendationer har du mer än du har råd att köpa och mixer skall du inte ha. Kablar skall du köpa från en proper affär, inte spar-o-rama. Saken är väl klar?

Berätta gärna vad du köper, och lägg upp nånting du spelat in.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej folk får gärna rekomendera mer

Vad saknas? Du blir troligen inte klokare av att det namedroppas en massa preampar, om du inte har riktigt nån aning om dom överhuvudtaget. VTB-1 blir bra. Tillräckligt bra för stunden i varje fall, jämfört med nån sunken mixer. Mickrekommendationer har du mer än du har råd att köpa och mixer skall du inte ha. Kablar skall du köpa från en proper affär, inte spar-o-rama. Saken är väl klar?

Berätta gärna vad du köper, och lägg upp nånting du spelat in.

okej (:

Är det värt att köpa tillsammans med den där mikrofonen?

eller bara köpa preampen? är den där mikrofonen bra till att micka upp förstärkare tex. ?

Link to comment
Dela på andra sajter

okej folk får gärna rekomendera mer

Vad saknas? Du blir troligen inte klokare av att det namedroppas en massa preampar, om du inte har riktigt nån aning om dom överhuvudtaget. VTB-1 blir bra. Tillräckligt bra för stunden i varje fall, jämfört med nån sunken mixer. Mickrekommendationer har du mer än du har råd att köpa och mixer skall du inte ha. Kablar skall du köpa från en proper affär, inte spar-o-rama. Saken är väl klar?

Berätta gärna vad du köper, och lägg upp nånting du spelat in.

okej (:

Är det värt att köpa tillsammans med den där mikrofonen?

eller bara köpa preampen? är den där mikrofonen bra till att micka upp förstärkare tex. ?

Micka förstärkare är grymt svårt att få det låte så bra man kan göra med en pod om man är nybörjare.

Skippa gitarrstäkaren och köp en emulator istället till elguran. Beträffande akusitiska gitarren så kör med b1 och vtb1.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej folk får gärna rekomendera mer

Vad saknas? Du blir troligen inte klokare av att det namedroppas en massa preampar, om du inte har riktigt nån aning om dom överhuvudtaget. VTB-1 blir bra. Tillräckligt bra för stunden i varje fall, jämfört med nån sunken mixer. Mickrekommendationer har du mer än du har råd att köpa och mixer skall du inte ha. Kablar skall du köpa från en proper affär, inte spar-o-rama. Saken är väl klar?

Berätta gärna vad du köper, och lägg upp nånting du spelat in.

okej (:

Är det värt att köpa tillsammans med den där mikrofonen?

eller bara köpa preampen? är den där mikrofonen bra till att micka upp förstärkare tex. ?

Micka förstärkare är grymt svårt att få det låte så bra man kan göra med en pod om man är nybörjare.

Skippa gitarrstäkaren och köp en emulator istället till elguran. Beträffande akusitiska gitarren så kör med b1 och vtb1.

emulator? vad är det? ifall du menar typ en v-amp? så har jag en sån (: fast jag kna ju vara helt ute och cykla...

Link to comment
Dela på andra sajter

Micka förstärkare är grymt svårt att få det låte så bra man kan göra med en pod om man är nybörjare.

Skippa gitarrstäkaren och köp en emulator istället till elguran. Beträffande akusitiska gitarren så kör med b1 och vtb1.

emulator? vad är det? ifall du menar typ en v-amp? så har jag en sån (: fast jag kna ju vara helt ute och cykla...

Micka förstärkare är enkelt om du har en bra förstärkare + bra gitarr. B1 borde fungera bra, den tål rätt höga ljudtryck. Jag har en sån själv och använder den till altt.

Om du inte blir nöjd med den kan du komplettera med en sm57 så småningom. Standard på gitarrförstärkare.

Pod och v-amp ger jag inte mycket för.. Du borde väl kunna klämma in en liten gitarrförstärkare i din budget om du köper StudioProjects paketet för ca 2000 kr?

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

tackar och bockar (:

har jag fattat rätt är det här en sådan? + mikrofon då (:

kan man ha insrument i en även fast att den heter MICKpreamp. tänker på claes förslag Line Audio Design 2MP (:

vilken av dom där två skulle folk föredra (: ? eller kan någon rekomendera en annan bra preamp? 2-3 000 ciruks (:

Personligen vill jag oftast ha ett mer ofärgat ljud, så jag skulle föredra Line Audio 2MP - men det är ju en smaksak. VTB-1 är en trevlig preamp för pengarna - och den ger dig flexibilitet eftersom det finns möjlighet att blanda in lite rörfärgning.

2MP har dock ingen instrumentingång, utan kräver att man skaffar en aktiv DI-box också. VTB-1 har inbyggd instrumentingång, så där kan du line:a gitarren direkt om du skulle vilja det.

Tänk på att 2MP är 2-kanalig, medan VTB-1 är enkanalig. Du kan alltså inte använda både micingången och instrumentingången samtidigt på VTB-1, utan det är antingen eller...

Link to comment
Dela på andra sajter

okej folk får gärna rekomendera mer

Vad saknas? Du blir troligen inte klokare av att det namedroppas en massa preampar, om du inte har riktigt nån aning om dom överhuvudtaget. VTB-1 blir bra. Tillräckligt bra för stunden i varje fall, jämfört med nån sunken mixer. Mickrekommendationer har du mer än du har råd att köpa och mixer skall du inte ha. Kablar skall du köpa från en proper affär, inte spar-o-rama. Saken är väl klar?

Berätta gärna vad du köper, och lägg upp nånting du spelat in.

okej (:

Är det värt att köpa tillsammans med den där mikrofonen?

eller bara köpa preampen? är den där mikrofonen bra till att micka upp förstärkare tex. ?

Micka förstärkare är grymt svårt att få det låte så bra man kan göra med en pod om man är nybörjare.

Skippa gitarrstäkaren och köp en emulator istället till elguran. Beträffande akusitiska gitarren så kör med b1 och vtb1.

emulator? vad är det? ifall du menar typ en v-amp? så har jag en sån (: fast jag kna ju vara helt ute och cykla...

Jupp..det är en sån jag menar, fast har aldrig gillat behringers.

Om du ska ta en billig förstärkare och micka den så blir det klart bättre med en emulator, sen så är det mycket bekvämare att ta spela in igen efterssom alla inställningar är sparade. Inte behöver rigga upp mickar och stäkare på exakt samma sätt igen.

Flintan gillar inte Pod, det gör jag. Finns en aktuell tråd om ljudexempel från Pod Xt, lyssna där och skaffa dig en egen uppfattning. Den stora fördelen är att kombinationerna är i princip oändliga. Om du har en stärkare så är du ganska begränsad till den.

Link to comment
Dela på andra sajter

tackar och bockar (:

har jag fattat rätt är det här en sådan? + mikrofon då (:

kan man ha insrument i en även fast att den heter MICKpreamp. tänker på claes förslag Line Audio Design 2MP (:

vilken av dom där två skulle folk föredra (: ? eller kan någon rekomendera en annan bra preamp? 2-3 000 ciruks (:

Personligen vill jag oftast ha ett mer ofärgat ljud, så jag skulle föredra Line Audio 2MP - men det är ju en smaksak. VTB-1 är en trevlig preamp för pengarna - och den ger dig flexibilitet eftersom det finns möjlighet att blanda in lite rörfärgning.

2MP har dock ingen instrumentingång, utan kräver att man skaffar en aktiv DI-box också. VTB-1 har inbyggd instrumentingång, så där kan du line:a gitarren direkt om du skulle vilja det.

Tänk på att 2MP är 2-kanalig, medan VTB-1 är enkanalig. Du kan alltså inte använda både micingången och instrumentingången samtidigt på VTB-1, utan det är antingen eller...

Är inte det gamla B1? Trodde den var slut och väntan var lång. Sen kom en med pad och highpass istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

tackar och bockar (:

har jag fattat rätt är det här en sådan? + mikrofon då (:

kan man ha insrument i en även fast att den heter MICKpreamp. tänker på claes förslag Line Audio Design 2MP (:

vilken av dom där två skulle folk föredra (: ? eller kan någon rekomendera en annan bra preamp? 2-3 000 ciruks (:

Personligen vill jag oftast ha ett mer ofärgat ljud, så jag skulle föredra Line Audio 2MP - men det är ju en smaksak. VTB-1 är en trevlig preamp för pengarna - och den ger dig flexibilitet eftersom det finns möjlighet att blanda in lite rörfärgning.

2MP har dock ingen instrumentingång, utan kräver att man skaffar en aktiv DI-box också. VTB-1 har inbyggd instrumentingång, så där kan du line:a gitarren direkt om du skulle vilja det.

Tänk på att 2MP är 2-kanalig, medan VTB-1 är enkanalig. Du kan alltså inte använda både micingången och instrumentingången samtidigt på VTB-1, utan det är antingen eller...

Är inte det gamla B1? Trodde den var slut och väntan var lång. Sen kom en med pad och highpass istället.

VTB-1 är preampen och B1 är mikrofonen.

Det är inga problem längre med tillgången på B1:orna, utan det som tog tid - och som också höjde priset lite, var anpassning till RoHS-direktivet. Pad och HP-filter kom redan i våras om jag inte kommer ihåg fel, innan RoHS trädde i kraft, men det blev sedan mycket jobb med förändringar i material- och komponentval i somras, för att klara kravet på blyfrihet - så därför blev det långa väntetider. Nu bör de dock finnas på lager överallt igen. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

tackar och bockar (:

har jag fattat rätt är det här en sådan? + mikrofon då (:

kan man ha insrument i en även fast att den heter MICKpreamp. tänker på claes förslag Line Audio Design 2MP (:

vilken av dom där två skulle folk föredra (: ? eller kan någon rekomendera en annan bra preamp? 2-3 000 ciruks (:

Personligen vill jag oftast ha ett mer ofärgat ljud, så jag skulle föredra Line Audio 2MP - men det är ju en smaksak. VTB-1 är en trevlig preamp för pengarna - och den ger dig flexibilitet eftersom det finns möjlighet att blanda in lite rörfärgning.

2MP har dock ingen instrumentingång, utan kräver att man skaffar en aktiv DI-box också. VTB-1 har inbyggd instrumentingång, så där kan du line:a gitarren direkt om du skulle vilja det.

Tänk på att 2MP är 2-kanalig, medan VTB-1 är enkanalig. Du kan alltså inte använda både micingången och instrumentingången samtidigt på VTB-1, utan det är antingen eller...

Är inte det gamla B1? Trodde den var slut och väntan var lång. Sen kom en med pad och highpass istället.

VTB-1 är preampen och B1 är mikrofonen.

Det är inga problem längre med tillgången på B1:orna, utan det som tog tid - och som också höjde priset lite, var anpassning till RoHS-direktivet. Pad och HP-filter kom redan i våras om jag inte kommer ihåg fel, innan RoHS trädde i kraft, men det blev sedan mycket jobb med förändringar i material- och komponentval i somras, för att klara kravet på blyfrihet - så därför blev det långa väntetider. Nu bör de dock finnas på lager överallt igen. 😲

Se där..då var det utrett. Dåligt av siten att visa gamla modellen om den ändrades för snart ett år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej nu är jag ganska säker påattjagska köpa den här.

är det där ett bra ställe att köpa det på? är det ett bra pris? är sidan pålitlig? är det snabba leveranser osv osv ? (:

Finns i lager till samma pris även hos undertecknad - men e-music är också bra att ha att göra med, tror jag... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

okej nu är jag ganska säker påattjagska köpa den här.

är det där ett bra ställe att köpa det på? är det ett bra pris? är sidan pålitlig? är det snabba leveranser osv osv ? (:

Finns i lager till samma pris även hos undertecknad - men e-music är också bra att ha att göra med, tror jag... 😄

Varför tror du att Claes var så snabb att hjälpa dig? 🙂

Skämt åsido, har handlat av Claes några gånger och grejerna har kommit inom en vecka och så finns han ju här på forumet (nästan) hela tiden om man vill fråga nåt. Gratis frakt vid förskottsbetalning också. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

har jag fattat rätt är det här en sådan? + mikrofon då (:

Ja, det där är en preamp. Enligt många här på forumet skall just den preampen vara riktigt prisvärd.

har en sådan funkar skitbra en jäkligt bra lågbudget preamp enligt mig en utav de bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

har jag fattat rätt är det här en sådan? + mikrofon då (:

Ja, det där är en preamp. Enligt många här på forumet skall just den preampen vara riktigt prisvärd.

har en sådan funkar skitbra en jäkligt bra lågbudget preamp enligt mig en utav de bättre

okej (: du har inte spelat in något som man skulle få kunna höra? och hur är det med brus?

Link to comment
Dela på andra sajter

har jag fattat rätt är det här en sådan? + mikrofon då (:

Ja, det där är en preamp. Enligt många här på forumet skall just den preampen vara riktigt prisvärd.

har en sådan funkar skitbra en jäkligt bra lågbudget preamp enligt mig en utav de bättre

okej (: du har inte spelat in något som man skulle få kunna höra? och hur är det med brus?

Hoppas någon har ett ljudklipp, men tror inte det säger dig så mycket om du inte har jobbat ett tag med mickar. Speciellt om det är inblandat i en mix. Det bästa är att jämföra på Claes testsite för där är alla inspelade under samma omständigheter. Och har du aldrig jobbat med en stormembranare tidigare så blir du positivt överraskad.

Alla musiker får en kick av att höra sin första inspelning med stormembranare.

Popfilter/puffskydd rekommenderas.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
och hur är det med brus?

Med brus är det bara bra. Du kommer att få mera problem med brus från din datorfläkt och din urusla rumsakustik som låter som en bunker. Så brus i de rekommenderade grejerna är nog inte ditt största problem alls då det gäller inspelning. Jag tror du kommer att bli nöjd med det som blivit rekommenderat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...