Jump to content
Annons

Akustikbehandling med skivor

Recommended Posts

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Eftersom jag lever ett liv utan ljudkort, får jag sysselsätta mig med annat. Så nu har jag skaffat fram följande saker:

- 8 stycken Paroc industriakustikskivor 120cm*60cm*5cm

- Tyg att beklä dem med

- Nitpistol och en bunt nitar

Och tanken är denna. Eftersom dessa Parocskivor inte är så väldigt vackra, tänkte jag lägga en tunn skiva (5mm) MDF bakom dem, limma fast Parocen på denna MDF och sen dra ett vackert tyg runt. Slutligen tänkte jag hänga dessa skivor på väggen i mitt studiorum.

Men, alla projekt leder till frågor.

- Är 50mm tjocklek tillräckligt? Eller bör jag ha dubbla skivor?

- Är det OK montera dem som jag tänkt mig?

- Kan jag hitta på nåting bättre med mina Paroc?

Parocskivorna har uppmätta ljudabsorptionskurvor och är egentligen menade att användas i industrihallar, ishallar, arenor och dylikt. Skillnaden mellan industriplattor och designplattor är som jag förstått det endast utseendet.

Eftersom jag dessutom bör följa de råd jag ger åt andra, har jag en tjock indiska matta på golvet och en bokhylla fylld med böcker. Jag har dessutom investerat i tjocka gardiner av dubbelt tyg varav det ena är filttyg.

Framför fönstret har jag rullgardin vid behov. Har också funderat på att lägga en "portabel" absorbent framför fönstret vid behov. Till det har jag beställt en

144068.jpg

(100x100x4) som jag också tänkt montera på en tunn skiva och lägga i fönstret alltså.

I mitt rum skall jag sjunga spela och framför allt mixa och mastra. Med tyngdpunkt på det senare.

Hur viktigt är taket?

Paroc-skivorna ser ut så här:

post-66-1168987177.jpg

post-66-1168987219.jpg

Och mitt rum ser ut så här:

post-66-1168987291.jpg

post-66-1168987325.jpg

Och de där underligheterna som hänger på väggarna är mitt preliminära förslag för absorbentupphänge.

Redigerat av tsmalmbe
Annons
Postat

Skär av hörnen bakom monitorerna, så att du skapar en tom triangel uppifrån sett inne i hörnen - i stället för att sätta absorbenter direkt på båda väggarna nära hörnen. Det blir effektivare basabsorption då.

Du har inte riktig symmetri i rummet. Finns det möjlighet att dela upp bokhyllan, så att du har hälften på vänster och hälften på höger vägg?

Postat

Jag skulle säga att du säkert får till en viss förbättring i ditt alldeles för lilla rum med dessa paroc skivor som du klär med tyg i en ram, alla förbättringar är av godo, dock kan du aldrig få ett ultimat kontrollrum här, jag tycker du satsar på att hänga något annat än en rullgardin framför fönstret som är en stor bov här, som en tjockare tyg eller en bonad, skärma hellre av bakre hörnen är mitt tips, där framme kan du göra i princip som du har tänkt!

😆

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack för råd och tid. Då jag "triangulerar" ett hörn, hurudan diameter är det man skall räkna med att skära av, alltså längden på triangelns hypotenusa? Skall jag bygga triangeln av detta paroc-material, eller av något hårdare?

edit: Rummet är för litet, det vet jag, men jag har inget störra att ta till för tillfället. Därför har jag alltså tankarna att bygga upphängbara absorbenter, som jag i framtiden kan flytta till ett Bättre Utrymme.

Framför fönstret tänkte jag alltså spänna upp den där "noppenschaum"-skumbiten, 1mx1m på en skiva som jag kan ta bort de dagarna under året solen stiger upp, och jag vill titta ut.

Redigerat av tsmalmbe
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag gissar att den gula kurvan gäller mig. 50mm skiva fast i underlaget.

post-66-1169539992.jpg

Redigerat av tsmalmbe
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Alltså: skiva med akustkiplattorna pålimmade. Limmet jag valde? Vad jag hade. Nånting som hette att man kunde limma akustikskivor med, tjock jävla smet = bara skit. Sen limmade jag en par med parkettlim, det var bättre. Mera lim skulle ha varit bättre. Anyway, skivorna är nu också beklädda med vackert tyg, en par är upphängda - endast bakväggen fattas. Bilder, mera ikväll eller i morgon. Det känns redan som om man steg in i ett "tyst" rum.

edit: Parco TAKU-A industriakustikskivor är skitet jag använder alltså.

Redigerat av tsmalmbe
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Akustogrejen som landar i fönstret när man vill:

post-66-1169574858.jpg

Gröna modulerna som liggar bakom gardinerna:

post-66-1169574899.jpg

Bakväggens skiva i vardagsrummet för att ge perspektiv:

post-66-1169574932.jpg

Bakväggens skiva på ... bakväggen:

post-66-1169574962.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.