Jump to content
Annons

Erfarenhet av line 6 toneport ux2

Recommended Posts

haze (oregistrerad)
Postat

Hej!

Är helt ny hĂ€r och vill komma igĂ„ng med inspelning av git, bas, sĂ„ng plus mjukvarusyntar.

Undrar om det Àr en bra lösning att skaffa en en toneport ux2? Hur Àr mikampen i toneporten? Eller kan det vara bÀttre att skaffa nÄn annan mikpreamp och anvÀnda en 'vanig' POD vid sidan av?

Tacksam för nĂ„gra goda rĂ„d! 🙂

Annons
Postat

Har toneport UX2 och jag tycker att man fÄr vÀldigt mycket för pengarna. Och att det Àr ypperligt om man vill prova pÄ det hÀr med hemstudio. Du har bÄde ett ljudkort och en tvÄkanaligt interface med fantommatning och bra medhörning.

Sen följer programmet Gearbox med som har grym gitarrsimulering plus att det Àven simulerar preamps, bas, etc. Du fÄr dessutom hela channelstrips med EQ, Reverb, Delay, Gate etc... Du kan anvÀnda den i princip till vilken typ av inspelning som helst.

Finns dock nÄgra varningar. Du mÄste köra servicepack 2. Och vad jag vet hanterar den inte midi sÄ bra. Sen finns det en bug i ett av intels chipsets som skapar noise. Kommer inte ihÄg men sök pÄ noise eller Chpset pÄ Lines6's hemsida. Under FAQ sÄ bör du hitta vilka chipset det gÀller.

AnvÀnder min toneport en hel del Àven om jag har ett annat ljudkort och ofta anvÀnder andra preamps.

Men om man snabbt vill fÄ ner nÄgonting Àr det grymt. Dessutom gÄr det ypperligt att bara köra signalerna rena vid inspelning samtidigt som du kan lyssna pÄ ett processat behagligare ljud vid inspelning.

För en billig penning kan du köpa till Gearbox som VST plug och i efterhand byta gittarljud och instÀllningar som du vill pÄ den rena signalen.

AnvÀnder denna plug hela tiden.

haze (oregistrerad)
Postat
Du mÄste köra servicepack 2.

Tja DivineCo!

Tack för svaret! Vad innebÀr servicepack 2?

Postat (redigerat)

Service pack 2 Àr den senaste uppgraderingen av Windows XP. Det har varit lite strul med firewireportar och SP2. Den drog ner hastigheten pÄ porten till 10m/s* (rÀtta mig om jag har fel hÀr, osÀker). SÄ det kan vara bra att veta om man har ett firewireljudkort.

Har för mig att jag lÀst nÄgot om att SP2 sak orsaka strul med musikprogram och musikdatorer i allmÀnhet men vet inte hur det ligger till med det nu för tiden. NÄgon som har lite mer kolla kanske kan fylla i hÀr.

*edit* kollade pĂ„ RME jag hade tagit en pĂ„ tok för hög siffra. Ändrat.

Redigerat av Bone
Postat

Vet inte om det stÀmmer att SP2 drar ner hastigheten pÄ firewireportar. Hursomhelst Àr Toneport ett USB-kort sÄ det pÄverkar inte det.

Jag vet Àven att folk tidigare har haft problem med SP2 men jag tror att dom flesta rekommenderar att man kör SP2 idag. SjÀlv kör jag Live och har inga som helst problem.

För toneport Àr SP2 ett krav om man inte vill fÄ mycket blÄskÀrmar. Tror att det har att göra med att toneporten i princip fungerar som en dongle för Gearbox nÀr den Àr inkopplad.

haze (oregistrerad)
Postat

LÀste nÄgonstans att det kan uppstÄ problem med fördröjning nÀr man anvÀnder USB ljudkort. Vad tycks om det i samband med toneporten?

Postat

Tycker att fördröjningen Àr ganska lÄg. Om man anvÀnder tonedirectmonitoring all lysning via kortet snarare Àn genom din DAW sÄ Àr den helt försumbar.

Dock har jag hört att fördröjningen kan vara ganska hög om man kör MIDI genom kortet. Gör inte det sjÀlv sÄ jag vet inte.

Kör all midi via mitt interna ljudkort.

Men om du planerar att köra allt genom toneporten och vill jobba mycket med midi sÄ ska du nog fundera pÄ om det hÀr verkligen Àr rÀtt kort för dig.

haze (oregistrerad)
Postat
Men om du planerar att köra allt genom toneporten och vill jobba mycket med midi sÄ ska du nog fundera pÄ om det hÀr verkligen Àr rÀtt kort för dig.

Hmm, funderar precis pÄ detta... Vilka andra lösningar skulle du rekommendera?

Postat

Kan inte den produkten men jag tror att den Àr i princip identisk med UX2 förutom Keyboarddelen.

Kanske Àr det sÄ att bÄda korten hanterar midi bra eller att att man behöver just TonePort KB37 för det. Har bara hört att folk har haft problem med midi och UX2. SjÀlv har jag som sagt var inte provat köra midi genom min UX2:a

haze (oregistrerad)
Postat

Hmm, funderar precis pÄ detta... Vilka andra lösningar skulle du rekommendera?

Kanske den hÀr

Hm, smart! 😄

Postat (redigerat)

Kanske en korkad frÄga. Men jag sÄg ju inga midiportar nÀr jag kollade pÄ Line6-hemsidan. DÀremot lÀste jag att man kunde köra midi via footswitch-jacken. Hur funkar det? Kan man alltsÄ anvÀnda footswitch-jacket som en slags midi thru och koppla in en massa fler syntar och kan man anvÀnda det som ett midi out och styra en extern syntmodul med det? Om det nu funkar sÄ vad Àr det för kabel man behöver för att koppla ihop en synt med toneporten?

Redigerat av Bone
Postat
Tycker att fördröjningen Àr ganska lÄg. Om man anvÀnder tonedirectmonitoring all lysning via kortet snarare Àn genom din DAW sÄ Àr den helt försumbar.

Dock har jag hört att fördröjningen kan vara ganska hög om man kör MIDI genom kortet. Gör inte det sjÀlv sÄ jag vet inte.

Kör all midi via mitt interna ljudkort.

Har UX2an MIDI-Iinterface?

Postat

Tackar. Men det verkar ju bara gÄ att anvÀnda den som en controller inte kunna styra syntar och sÄ med den. Eller Àr jag helt ute och cyklar?

haze (oregistrerad)
Postat
Kanske en korkad frÄga. Men jag sÄg ju inga midiportar nÀr jag kollade pÄ Line6-hemsidan. DÀremot lÀste jag att man kunde köra midi via footswitch-jacken. Hur funkar det? Kan man alltsÄ anvÀnda footswitch-jacket som en slags midi thru och koppla in en massa fler syntar och kan man anvÀnda det som ett midi out och styra en extern syntmodul med det? Om det nu funkar sÄ vad Àr det för kabel man behöver för att koppla ihop en synt med toneporten?

Har ingen koll vad gĂ€ller midi 🙂 men undrar Ă€ndĂ„: Vad skulle fördelen vara med att köra MIDI via toneporten? JĂ€mfört med t.ex. att köra MIDI via ett usb-interface eller ett ljudkort med midiingĂ„ng?

Postat

Vad jag vet Àr det ingen fördel att anvÀnda ux2 till midi dÄ kortet inte har sin styrka dÀr. Kortet har sin styrka fÀmst vid audioinspelning och med sina mÄnga bra simuleringar av gitarr och basriggar. Sina preampsimuleringar och hela effektkedjor plus sin medhörning.

AnvÀnder mitt toneport ux2 en hel del till inspelning. AnvÀnder Àven VST versionen av Gearbox (mÄste köpas till) pÄ rena gitarr och basspÄr.

All midi kör jag dock genom mitt interna kort. som jag sagt tidigare Àr det inte vÀrldens mest optimala midi-lösning.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.