Jump to content
Annons

Musikforums

Recommended Posts

pme (oregistrerad)
Postat

Speciellt vilka oberoende forums finns det? Dettta Àr vÀl den största, men inte oberoende

eftersom det Àr en tidning. GMF Àr aktiv, men den drivs av en affÀr. 99musik Àr nu mer

en del av 99mac, men startade oberoende.

Annons
Postat (redigerat)

forum.studio.se

🙂

drummersunited.se svenskt trumforum!

har inte MM ett forum med??

vstforumet som claes snackar om.. 😎

Redigerat av IDF
Postat

DÀr vi coola grabbar hÀnger!

iaf trummisarna.. 😄

Postat
forum.studio.se

😄

har inte MM ett forum med??

vstforumet som claes snackar om.. 🙁

http://vstforum.clubcubase.net menar du...? 🙁

Det Ă€r definitivt oberoende - och det drivs av en tvĂ€ttĂ€kta entusiast och god vĂ€n, Sven Bornemark - som inte krĂ€ver nĂ„gon ersĂ€ttning alls av nĂ„gon för att de ska fĂ„ vara med i forumet, trots att det kostar pengar för honom privat att driva det hela. 🙁

99musik ser numera ut som en Mac-butik dÀr det finns ett krypin för musiker, dÀr det blinkar Mac-reklam frÄn alla hÄll och kanter. Mycket tröttsamt efter deras sammanslagning av 3 separata forum...

Postat
Speciellt vilka oberoende forums finns det? Dettta Àr vÀl den största, men inte oberoende

eftersom det Àr en tidning.

Japp, sĂ„ hoppar den gode Olsberg in med ett försvarstal đŸ˜Č

Det beror nog pÄ hur du definierar "oberoende". SjÀlva poÀngen med tidningen Studio Àr att den Àr just oberoende.

Men visst, vi Ă€gs av ett förlag men har inga intressen i hur det diskuteras om produkter (mer Ă€n att det ska vara sakligt för tydlighetens och oberoendets skull). HĂ€r vĂ€lkomnas bĂ„de positiv som negativ kritik om tidningen (saklig, förstĂ„s 🙂 ). Det enda som egentligen inte tillĂ„ts men som Ă€r av juridisk karaktĂ€r snarare Ă€n vĂ„rt beroende av förlag, Ă€r att vi inte uppmanar till piratkopiering, eller hĂ„ller pĂ„ med förtal.

UngefÀr sÄ.

• 2 veckor senare...
Postat

Hej dĂ€r! 😉

Jag sÄg behovet av ett 99musik en gÄng i tiden och kontaktade dÄ 99mac dÀr man tyckte det verkade intressant men ville veta mer. Musik? Vad Àr det för nÄgonting? Det har vi hört nÄgon gÄng.

NÄgra dagar och diskussioner senare fanns sajten och den blev en enormt stor musiksajt. FrÄn början administrerade jag det hela men jag orkade inte, eftersom det kom enormt mycket meddelanden till min inkorg om hur saker och ting skulle vara. Jag ville ju bara ha kul och snacka om syntar och musikproduktion.

SÄ jag utsÄg tre duktiga medlemmar och de blev sÄ admins. En av dem har klivit av forumet och sÄ har ocksÄ nÄgra andra lÄngtida och samtida medlemmar. Nu Àven jag.

Till mitt förtret sÄ fick jag inte ta bort mina inlÀgg, sÄ nu finns min profil kvar som ett spöke men jag kan inte logga in. Ett typexempel pÄ hur 99-administrationen kör över och bestÀmmer saker helt utan demokrati. Jag hade en vision om full demokrati och full öppenhet. Har pÄtalat i e-mail till ledningen för 99.se att jag önskar fÄ alla mina inlÀgg raderade, eller Ätminstone att de inte hela tiden ska visas öppet (jag hann med att göra över 15.000 inlÀgg pÄ 99-sajterna under de 5 Är jag var aktiv medlem).

Under tiden med 99musik fram tills idag har sajten uppdaterats ett tiotal gÄnger. Varje gÄng har det skett utan förvarning, och varje gÄng har förÀndringar intrÀffat som inneburit extremt mycket merjobb för tidigare mig och nu de nuvarande administratörerna.

Sajten hade tills nyligen en design som medlemmarna röstat fram. Allt kÀndes vÀldigt harmoniskt och demokratiskt.

Sedan blev det hela 99.se över en natt och hela idén med 99musik kÀndes efterhand, inte till en början dÄ jag var mer öppen, tolerant och nyfiken, som nÄgot helt annat Àn vad jag velat bygga upp. Som Claes sÀger ovan, en macbutik med en liten musikhörna.

KÀnns skönt att backa ur dÀrifrÄn en stund nu.

Mest positivt var nog ÀndÄ att Mats och Björn hÀr pÄ Studio sÄg mitt intresse för att skriva och förstod att jag hade inblick i syntarnas vÀrld. Jag fick dÄ sköta Reason-artiklarna i tidningen Studio en tid (tills jag inte orkade sjÀlv Àven denna gÄng) och Àven testa en hel del hÄrdvarusyntar i tidningen.

En kÀnsla man bÀr pÄ efter att pÄ sÀtt och vis ha svarat uttömmande - ett otal gÄnger - och dÀrmed till viss del donerat bitar av sig sjÀlv i ett sammanhang, blir konstig nÀr den insats man gjort inte uppskattas. SÄ kÀnner jag idag om 99musik. Allt jag gjorde var ÀndÄ i slutÀndan helt betydelselöst. SÄdant kan vÀcka mycket tankar en dag som denna. Det enda som folk kommer minnas av mig Àr ett lösryckt slutcitat och kritiken riktad till detsamma, som jag inte kunde bemöta dÄ mitt konto stÀngts av. NÄgot som sjÀlvklart till viss del Àr sjÀlvförvÄllat, eftersom jag vÀnde mig till 99-ledningen och bad om att mitt konto skulle tas bort och sÄ Àven alla inlÀgg. Utan pardon togs enbart min inloggning bort och allt annat finns kvar. Snyggt? KÀnner mig rÀtt sÄ överkörd.

Men det finns viktigare saker i livet. Som att det Àr ett underbart vintervÀder utomhus och att det finns ett skitbra musikforum pÄ nÀtet, pÄ svenska, som du befinner dig i hÀr och nu.

Ha en bra dag! 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.