Jump to content
Annons

2 profiler - en för musik + en för office


Slammer

Recommended Posts

En fråga till er som lirar in med laptops:

* Har ni en dedikerad laptop för musikinspelning?

* Om inte, kör ni med dual-boot?

Har haft en hel del problem att få inspelning att funka med mitt nya Firepod-kort och min laptop trots att laptopen är överdimensionerad.

Tänkte därför sätta upp 2 olika användare/profiler där en är sopren för musik och en för jobb. Problemet är att när jag rensar bort allt vad nätverk och antivirus heter för musikprofilen så slår det också igenom på andra profilen.

Orkar nog inte med en dual-boot-lösning. Någon med smidig lösning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Problemet är att när jag rensar bort allt vad nätverk och antivirus

Detta är operativsystemets services, inte nånting som har med profilen att göra. Men det har du ju märkt.

Nätet blir du av med via hardware profiles: disablera nätkortet, gör en ny hardware profile (control panel -> System -> Hardware -> Hardware profiles) genom att välja den du nu har och gör en copy på den. När du har gjort det går du tillbaka och enablerar ditt nätkort. I booten borde du nu kunna välja en av desa två hardware profiler, så att ena har nätkort, den andra icke.

Det enda riktiga är att köra dual-boot dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör dual boot.

En som jag har optimerat för musik och en för "vanlig användning".

Den musikoptimerade har inte ens nätverkskorten aktiva, än mindre har den antivirusprogram, brandväggar, osv. Inga microsoft updates, etc. Den är helt optimerad för musik enligt tips från ex www.musicxp.com, Studiotidningen och detta forumet. Funkar superbra. Den håller jag dessutom ren ifrån andra installationer (program såväl som pluggar) än sådant som är absolut nödvändigt för att köra mina musikprojekt.

Den andra är också något optimerad enligt samma källor, men den är jag "mindre rädd om", så att säga. Där kan jag testa lite friskare, typ alla freewarepluggar jag hittar kör jag in där och kollar igenom, där har jag internetanslutning, antivirus, msupdates, osv, osv.

Jag märker väldigt tydligt hur mycket stabilare min musikoptimerade version är. Men nackdelen är ju att man inte kan "spontansurfa" mitt i ett musikprojekt 🙂. Fast å andra sidan har jag en jobblaptop som jag kan plocka fram o köra isf om jag behöver något och absolut vägrar stänga ner o starta om....

Att köra olika "profiler" i samma installation av Windows är nog inget jag rekommenderar. Hårdvaruprofilerna blir nog olika ja, så du kan aktivera olika enheter i olika profiler, men du kan inte separera services och programinstallationer. Det du tar bort eller installerar under en profil påverkar ju den andra profilen också.

Jag rekommenderar definitivt dual boot, för alla som är seriösa med sina musik-pc och vill ha lite styr på vad som händer.

Lycka till

R.

Link to comment
Dela på andra sajter

För både DAW/musikdator och videoredigering använder jag separata specialbyggda datorer som är helt "rena" och inte har någon webanslutning.

edit: sköt litet för snabbt där ser jag nu - det gällde ju laptops. Men jag skulle välja samma filosofi även i det fallet om jag jobbade med en laptop som DAW.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...