Jump to content
Annons

Nedskrivning av Noter


Seven89

Recommended Posts

Hejsan,

Ska ha ett arbete klart tills på tisdag som innebär att jag ska skriva en egen låt. Har en i huvudet men har absolut noll koll på noter, så tänkte ifall det fanns nått program som jag kunde spela låten på midi keyboarden och att sedan programet automatiskt skriver ner noterna till detta. Är rätt grön på detta så behöver lite tips på sådana program. Ifall det redan finns någon tråd om detta får ni görna länka, visste inte riktigt vad jag skulle söka på nämligen:P

mvh Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Guitar pro är ett program som fungerar så att du kan spela in med midi keyboard och den visar noterna. Testade det en gång själv med en demoversion (15 dagar gratis finns på guitarpro.com), men min midikeyboard har så mjuka tangenter så den int riktigt tog upp allt och det blev inte så bra noter på screenen. Borde väl fungera bättre om man har tyngre tangenter eller påriktigt kan spela piano 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta sequencerprogram kan visa noter. Inte lika bra som de dedikerade notskrivningsprogrammen förstås, men Sonar har t.ex. helt ok notfuktioner.

Om du inte redan använder nåt seq.program, så kolla efter demoversioner av Sonar eller Cubase, eller kika på nåt av gratisalternativen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar pro är ett program som fungerar så att du kan spela in med midi keyboard och den visar noterna. Testade det en gång själv med en demoversion (15 dagar gratis finns på guitarpro.com), men min midikeyboard har så mjuka tangenter så den int riktigt tog upp allt och det blev inte så bra noter på screenen. Borde väl fungera bättre om man har tyngre tangenter eller påriktigt kan spela piano :rolleyes:

Testade det, gick sådär, funkar att fånga upp tonerna men jag skulle vilja att det liksom "spelade in" dom. Som der är nu så läggs varje not till på varje taktslag när jag trycker på tangenten, hänger du med? Får inte med pauser och dylikt, sedan blir alla noter helnoter.

I Cubase förstår jag inte var jag kan få upp noterna? Hade ju helt klart varit att föredra annars, eftersom jag kan med det hyffsat och vet hur man "spelar in".

Tack för svaren, hoppas ni kan hjälpa mig med resten med:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag inte Cubase, men det MÅSTE ju bara finnas nothantering i ett så stort program!

Kolla efter "scores" eller "staff" eller vad det nu kan heta på cubasiska... Borde finnas i samma meny som man använder för att t.ex. få fram pianorullen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finale NotePad är gratis och fins på finales hemsida att ladda ner. Det har oxå funnits en länk till NotePad på jams hemsida.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finale NotePad är gratis och fins på finales hemsida att ladda ner. Det har oxå funnits en länk till NotePad på jams hemsida.

Lycka till!

Detta verkar kalas ju!😄 Bara en liten grej som stör mig, kan inte höra det jag spelar, förutom när jag spelar upp det nerskrivna, tycker jag kollat igenom alla inställningar men hittar inget ang. detta. Jag kan höra tempo klicken så allt ljud är inte borta, får väl gå igenom midi utgången ännu en gång kanske, bör väl vara där som det är något galet.

Men tack för all hjälp i alla fall, får hoppas det löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...