Jump to content
Annons

Ska skaffa ny mixer av lite högre klass.


krissman

Recommended Posts

För tillfället hyr jag och kompisen in oss i en studio några vänner till oss har, men pga att det är lite för långt att åka till den (typ 3 mil) och att vi börjar få ganska mycket jobb planerar vi nu att hitta en egen lokal att vara i.

Vi gillar båda bäst med att jobba med analoga bord, och det är därför tänkt att vi ska skaffa ett sådant. Vi räknar väl med att lägga ungefär 70000:- på enbart mixern, och tar gärna emot tips om bra fungerande bord i den prisklassen. Vi hoppas väl på att hitta ett med iallafall 32 kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja.. Ska det vara nytt och analogt så tycker jag ni ska lyssna på ett Mackie 32-8BUS kostar cirkus 30.000:- och då är det nytt!

Sen gillar jag även Soundcrafts mixbord... Kolla in t.ex ett Soundcraft Ghost 32 Channel Mixer för cirkus 60.000:-.. helt ok och har MIDI för automation också, automatiserbar mute etc.. Bra om ni även använder en DAW i studion. 😎

Man kan säkert hitta beggade bord från 80-talet för dom pengarna.. Meen.. Det brukar vara en hel del servicejobb på dom dock..

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Mackie gillar jag inte något speciellt faktiskt, har jobbat lite på några olika och jag tycker helt enkelt inte att dom låter så bra.

Toft-bordet har jag faktiskt kollat en hel del på. Har inte testat något "live" så att säga, men jag tycker faktiskt att det verkar vara lite "litet" rent storleksmässigt. Att det är för ihoptryckt på bredden så att säga. Vi är två stycken som istortsett alltid jobbar/mixar ihop, och det får inte bli för trångt vid bordet. Kanske är ett konstigt krav, men man ska ju trivas att jobba vid sina grejer.

Kanske ska kolla efter något lite äldre bord i bra skick, eller ett som inte kostar för mycket/är för mycket jobb att fixa iordning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Krissman.

Spana efter begagnade Supreme-modifierade mixerbord (Allen&Heath, Soundcraft etc). Brukar låta otroligt bra men ändå vara billiga. Prismässigt finns inget färdigt bord som är lika bra om man inte lägger på 5-8 ggr summan.

Jag är inte heller förtjust i Mackie. Hypade bord och lyckade försäljningssiffror pga fenomenal reklamkampanj och smart prisläge. A&H, Soundcraft, Midas etc är i en annan liga.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset. Får kolla upp dom där supreme-moddarna då.

Någon som vet hur D&R-borden är, t.ex. Dayner?

Har lirat in trummor på ett sånt och jag gillade det, hyrde in mig i den här studion när vi gjorde det: länk.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej för helvete!

Köp ett Sony DMXR-100 tror jag dom heter.

Digitalt bord, hur jävla bra som helst. Har kört ett själv.

Sitter Sony Oxford EQ på alla kanaler.

Ett av dom enda borden som har MADI, dvs tjackar du ett RME Madi kort så får du automatiskt 48 I/O direkt ifrån din sequenser tex.

Kom ungefär samtidigt som Mackie Digital 8-bus, men piskar det bordet 400ggr om. Många många storstudios har såna bord i sina preprod studios, bla max martin m.fl.

Köp inte nå gammalt sunkigt mackiebord, dom är helt out nu. Kan du lika bra tjacka ett Behringer typ ...

Hitta nåt fynd typ analogt, man kan få nå gammalt SSL utan automation eller nåt Neve lr nåt för runt 100 tusen.

Annars tycker jag du LÄTT ska satsa på Sonybordet, just för det är otroligt grymt att synka med MADI osv.

Du kan lixom köra Madi OCH 4 ST ADAT kort i samtidigt. Kör du då med tex MAC OSX 10.4 som man kan ha flera ljudkort i så kan du lixom få 80I/O med din sequenser, hur skönt som helst ...

EDIT: Dom där Toft borden har inte ens några VU mätare på kanalerna, bara på mastern. Det går ju totalbord. Då tycker jag att du hellre kan tjacka TL Audio's rörbord, låter brutalt bra, men utan VU's oxå, och det håller inte tycker jag ...

Redigerat av surface
Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att säga vad man "ska ha". Men se till att det är ett in-line bord i alla fall. Är förenat med mardrömsscenarion att jobba med "live-bord" i Studion. I alla fall om de inte har minst 8 bussar. Och även då tycker jag det är rejält snålt. 24 bussar är det minsta jag skulle kunna tänka mig på ett bord i den prisklassen, och helst inbyggd patchbay. Lycka till! 🙂

/Dave

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet hur D&R-borden är, t.ex. Dayner?

Jag har ett sådant och planerar dessutom att sälja det inom kort. Dock har jag en köpare som verkar helt inne på att ta det. Dayners stora fördel är preamparna som är rena och snygga med gott headroom. EQ'n är användbar om man inte ägnar sig åt exterma övningar. Routing och tappningar etc är logiskt och flexibelt. Vissa grejer var dock kloka så som studiomarknaden såg ut 1986, fast inte idag. Till exempel finns det möjlighet att köra bordet både i -10 och +4, beroende på hur man löder kablarna till Tape Send och Tape Return. Det innebär att man måste löda om den multikabel man använder och att dessa ingångar alltid är obalanserade (om det nu är ett problem). Sedan är den interna distributionen av spänning och jord av budgetkaraktär – vilket iofs gäller alla bord i prisklassen. Här har jag dragit om hela spänningen och jorden i mitt bord vilket gjorde att det nu är KNÄPPTYST på allt man inte vill ha; brum och brus.

Dayner är helt i klass med Soundcrafts bättre bord (typ Series 6000 eller 1624), men med en i allmänhet lite renare karaktär.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

@surface: Vi är inte jättesugna på ett digitalt bord, även om sony-bordet ser ganska trevligt ut.

@Vogel: Tack för infon om d&r-bordet Vogel, det uppskattas. Vad är det som gör att ska byta bord då? Och vad ska du byta till?

@D Vibe: Jo visst är det roligt Daniel, jag säger till när vi börja komma iordning så att du kan komma på ett besök.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hur går det med mixerbordsletandet?

Jag har via en skuldreglering fått tag på ett jävligt bra mixerbord som nu är till salu:

Peavey AMR 1600 Production series---32 / 16 / 32 - 2

Om man googlar så hittar man några studios/snubbar i Staterna som har detta bord/vet vad det är, finns inte någon direktlänk tyvärr, då det är fr. början/mitten av 90-talet.

Vad jag fått fram är i alla fall att det var Peaveys 1:a steg in i proaudio-segmentet, tyvärr ett mycket underskattat och generellt avfärdat mixerbord pga produktnamnet Peavey, som sagt. (dom som har det lovprisar det i alla fall, med all rätt för det är lika välbyggt som vilket annat modulbord som helst och påminner lite om Tascams M-3500 från samma tid dock är detta mer påkostat kan jag konstatera efter att ha titta innaför...hade själv ett M-3500 för några år sedan som var lite tråkigt/karaktärslöst men bra för dom som gillar neutralt sound...)

Bordet har Midi-automation, är alltså digitalt på så vis men med analogbordets övriga uppbyggnad som ger dess värme/karaktäristik och en mkt bra EQ m 4 svep/8 tappningar (4 aux 4 efx sends) osv och mycket versatilt i routingsammanhang och är enligt en kunnig snubbe i New York vad man kallar för "fattig mans Trident"...

😉

Figurerar på ebay för runt 2500-3000 USD då och då samt för 3000 Euro just nu i Frankrike...

Jag lägger upp bilder när jag fått in det i huset, måste ha bärhjälp då det är halvtungt...ligger i min van sen igår!

OBS, glöm allt vad Phonic/Behringer/Alto/Mackie osv i lågbudgetmärken heter, detta är riktig kvalitét till en mkt rimlig budget, jag begär 25.000:- för det nyservat, prutat o klart !!!

Blackbird studio-Ontario har ett...

😎

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Trident 8t kanske kan vara något för er. Hamnar runt 50000 för ett 32 kanals med mätarbrygga.. Ser onekligen nice ut och de recensioner jag läst snackar bra om det..

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
nej för helvete!

Köp ett Sony DMXR-100 tror jag dom heter.

Digitalt bord, hur jävla bra som helst. Har kört ett själv.

Sitter Sony Oxford EQ på alla kanaler.

Ett av dom enda borden som har MADI, dvs tjackar du ett RME Madi kort så får du automatiskt 48 I/O direkt ifrån din sequenser tex.

Kom ungefär samtidigt som Mackie Digital 8-bus, men piskar det bordet 400ggr om. Många många storstudios har såna bord i sina preprod studios, bla max martin m.fl.

Köp inte nå gammalt sunkigt mackiebord, dom är helt out nu. Kan du lika bra tjacka ett Behringer typ ...

Hitta nåt fynd typ analogt, man kan få nå gammalt SSL utan automation eller nåt Neve lr nåt för runt 100 tusen.

Annars tycker jag du LÄTT ska satsa på Sonybordet, just för det är otroligt grymt att synka med MADI osv.

Du kan lixom köra Madi OCH 4 ST ADAT kort i samtidigt. Kör du då med tex MAC OSX 10.4 som man kan ha flera ljudkort i så kan du lixom få 80I/O med din sequenser, hur skönt som helst ...

EDIT: Dom där Toft borden har inte ens några VU mätare på kanalerna, bara på mastern. Det går ju totalbord. Då tycker jag att du hellre kan tjacka TL Audio's rörbord, låter brutalt bra, men utan VU's oxå, och det håller inte tycker jag ...

Hur fungerar ett sånt som remote kontroller till tex cubase? En fördel med tex yamahas digitalbord

är att de fungerar som en mackie remote.

Link to comment
Dela på andra sajter

surface

Dom där Toft borden har inte ens några VU mätare på kanalerna, bara på mastern. Det går ju totalbord. Då tycker jag att du hellre kan tjacka TL Audio's rörbord, låter brutalt bra, men utan VU's oxå, och det håller inte tycker jag ...

VU på kanalerna? Vem behöver det...finns väl peak led...

Toft är i en helt egen (högre) division än TL-audio för övrigt!

Malcolm Toft byggde Trident och gör så än idag fast han inte äger rättigheterna till namnet pga en massa jidder med John Oram som brukar kallas för "father of British EQ"

har ingen lust att vara partisk då jag inte känner någon utav herrarna men att Toft gör jävligt bra grejor än idag kan jag intyga!

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Toft ATB har två VU på mastern + peak led mätare på subbarna och mastern.

Tyvärr inga mätare på kanalerna men jag har läst nånstans att det ska vara möjligt köpa till i framtiden...

Någon som vet någon svensk återförsäljare av detta bord?

EDIT: Hittade visst en ganska snabbt nu.. JAM säljer dem...

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet någon svensk återförsäljare av detta bord?

EDIT: Hittade visst en ganska snabbt nu.. JAM säljer dem...

Vi säljer dem också, liksom hela Toft-linjen. Och som svar på frågan ovan varför jag säljer mitt bord, så är anledningen att jag tänker ha ett ATB uppställt för demo -plus att jag förstås tänker använda det för mina egna inspelningar.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Härmed lägger jag till lite info o faktalänkar till Peaveybordet för den som ev. är intresserad:

Uppbyggnad och funktioner/signalvägar

Audio Fanzine annons...

ebay USA annons...

Midas studios

Studio Playground i Nyköping

Vem skall bli nästa ägare??? 😳 Annons kommer ut på Onsdag på ebay/blocket och vendolin!!!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Alla desa jävla mätare å visare... Bordet är ju Analogt, det är bara å använda öronen eller solo lysna å kålla hur mycket en kanal slår över via VU:n på mastern. Det finns stållar i England som säljer ut bra analoga bord till bra å mindre bra priser 😉 kanske att dom måste moddas innan man kan använda dom här, har för mig att deras strömkontakter ser lite smått efterblivna ut. Jag gillar inte Mackie MEN. om man jobbar sig runt mikrofånförstärkarna så går det faktist å få till det.

Redigerat av Tully
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...