Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag lirar lite dragspel och undrar över mickningen vid live bruk.

Jag körde med nÄn vanlig dynamisk mic uppsatt i ett stativ sist, vilket fungerade ok men jag fick inte riktigt med basen.

Nu har jag köpt tvÄ myggor, anpassade för dragspel, vilka man ska hÀnga pÄ varje sida. Funderar dock pÄ att denna lösning gör det svÄrare att styra volymen (o kÀnslan) eftersom jag inte kan röra mig frÄn/till micen dÄ jag spelar.

NÄn som har erfarenhet av detta?

MVH

B

Annons
Postat (redigerat)

Har bara spelat in dragspel en gÄng..

DÄ anvÀnde jag en kondensatormick, en U87 pÄ relativt kort avstÀnd, ungefÀr som en akustisk gitarr. Det blev realistiskt och bra ljud.

Men det beror ju helt pÄ var i ljudbilden dragspelet skall ligga...

Vet inget om myggorna... Men det Àr klart, det blir svÄrare att styra volym med myggor.. Det gÄr ju iofs ordna senare i mixningen...

EDIT: joho, missade att det var live.... sorry...

Redigerat av BozoBlade
Postat

nÀr vi micar dragspel i studion sÄ brukar det vara enklast om man bara vill ha en mikrofon att ha den stÄende nÀrmare bassidan bara pÄ dragspelet och vinkla den mer mot diskantsidan, jag vet inget alls om dragspel och alla kanske inte funkar sÄ riktigt, men det vi spelade in gjorde det. det funkade bra bara dragspelisten listade ut hur han skulle sitta mot det för att fÄ en bra balans, annars myggor eller en nÀrmickning pÄ stativ pÄ varje sida?

beror juh helt pÄ hur mycket mer ljud du har att kÀmpa med pÄ scenen och utrymme :rolleyes:

Postat

Ja det gÀller ju att sitta/stÄ still nÀr man spelar vid "en micks" alternativet - men det Àr inte alltid sÄ lÀtt i live sammanhang dÄ man kommer helt in i musiken.

Att sikta in sig pÄ bassidan och vinkla lÄter som en god tanke.

Kanske ha tvÄ kondensator mickar uppsatta pÄ stativ vinklade Ät vardera del pÄ dragspelet?

/T

Postat
Kanske ha tvÄ kondensator mickar uppsatta pÄ stativ vinklade Ät vardera del pÄ dragspelet?

Just sÄ ska du göra. Bas och diskant pufar nÀmligen ut Ät olika hÄll ur ett dragspel. Har för mig att basen gÄr ut till höger och diskanten till vÀnster. Beror kanske mycket pÄ sjÀlva dragspelet ocksÄ.

Postat

Farsan anvÀnder tvÄ AKG 416L med en B29 för att koppla samman och skicka ut till PA anlÀggningen. Han var lite orolig för att man kanske skulle fÄ anvÀnda dubbla mickar pÄ bÄda sidorna för att tÀcka hela klaviaturet, men det visar sig att det rÀcker med en pÄ varje sida. (Förmodligen dÀrför att diskanten Àr mer genomtrÀngande och nÄr ÀndÄ och att nÀr man spelar nÀrmare basen sÄ anvÀnder man lite mer kraft i bÀlgen. I korthet likadant som man gör för att fÄ dynamik nÀr man spelar utan mikrofoner.)

LÀs mer pa AKGs hemsida. Sök pÄ Instrument/Accordion.

Postat

NĂ€r det gĂ€ller livesituationer med dragspel sĂ„ Ă€r det enklaste myggor. Är det lite tuffare musik sĂ„ Ă€r det visuella viktigt ocksĂ„. Hur kul Ă€r det att se en snubbe som stĂ„r mer eller mindre still vid sin dragspelsmikrofon?

Jag har kört dragspel live (som ljudtekniker) flera gÄnger och det funkar mycket bra med myggor.

Postat

ja myggor verkar vÀl enklast, men som jag sa sÄ Àr jag lite orolig för att inte kunna jobba med utrymmet mellan micken o dragspelet o pÄ sÄ sÀtt hantera dynamiken. Detta skulle ju en ljudtekniker kunna fixa, men alla hÀnger inte riktigt med i svÀngarna...

Du har klart en poÀng i att man inte kan springa runt, men helt still behöver man inte vara heller.

Ja kan inte riktigt bestĂ€mma mig... 😄

/B

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.