Jump to content
Annons

Bygget går frammåt


ThomasJ

Recommended Posts

sådär ja.

Nu är man tre studio prylar rikare.

Först en 19" Plattskärm (Belinea 1905 G1)

1905_G1_111933_sh.jpg

sedan en Pree-amp (M-Audio boddy)

post-66-1167809084.jpg

Sist men inte minst en mic (adk a51)

post-66-1167809002.jpg

.........................

Nästa månad skall det köpas monitorer.

Blir troligen ett par M-audio StudioPro4

208810.jpg

Sedan återstår bara lite leksaker ifrom av olika MIDIKontrollers samt stativ till mic och klaviaturet.

Möjligen en uppgradering till 2GIG i RAM

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Just det ja. Skrev det när jag prata i telefon så jag skyller på det.

Highpass eller Lowcut är att det tar bort de låga frekvenserna på micken. Det är ena knappen.

Pad är den andra knappen som minskar styrkan med 10db, den sägs vara bra när man spelar in trummor som är väldigt starka. Dock har jag aldrig använt den.

Edit. Du får själv räkna ut vilken som är vilken 😕

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (Zyan @ 3 January 2007, 12:42)

Vill bara förtydliga, Micken är en ADK - A51s, har pad och high cut.

vad är pad och high cut?

Pad = drar bort ett gäng (-10, -20 t.ex.) decibel från förstärkning. Lite som när du är bakfull och allt känns mer avlägset.

High Cut = Ett lågpassfilter. Låga frekvenser passerar, höga klipps av = high cut. Lite som när du är bakfull och allt känns grumligt och mer avlägset...

Edit. Don Zuan han före.

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (Zyan @ 3 January 2007, 12:42)

Vill bara förtydliga, Micken är en ADK - A51s, har pad och high cut.

vad är pad och high cut?

Pad = drar bort ett gäng (-10, -20 t.ex.) decibel från förstärkning. Lite som när du är bakfull och allt känns mer avlägset.

High Cut = Ett lågpassfilter. Låga frekvenser passerar, höga klipps av = high cut. Lite som när du är bakfull och allt känns grumligt och mer avlägset...

Edit. Don Zuan han före.

Förstår att du vill skoja lite men tänk om Lådan tror på dig då skulle han ju inte våga använda sig av pad funktionen. 😕

Och så var det ju inte highcut det var frågan om utan Lowcut

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (Zyan @ 3 January 2007, 12:42)

Vill bara förtydliga, Micken är en ADK - A51s, har pad och high cut.

vad är pad och high cut?

Pad = drar bort ett gäng (-10, -20 t.ex.) decibel från förstärkning. Lite som när du är bakfull och allt känns mer avlägset.

High Cut = Ett lågpassfilter. Låga frekvenser passerar, höga klipps av = high cut. Lite som när du är bakfull och allt känns grumligt och mer avlägset...

Edit. Don Zuan han före.

Förstår att du vill skoja lite men tänk om Lådan tror på dig då skulle han ju inte våga använda sig av pad funktionen. 😕

Och så var det ju inte highcut det var frågan om utan Lowcut

Hoppas han är äventyrlig 🙁, Nej, men Zyan har ju förklarat nu så han hänger förhoppningsvis med.

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (Zyan @ 3 January 2007, 12:42)

Vill bara förtydliga, Micken är en ADK - A51s, har pad och high cut.

vad är pad och high cut?

Pad = drar bort ett gäng (-10, -20 t.ex.) decibel från förstärkning. Lite som när du är bakfull och allt känns mer avlägset.

High Cut = Ett lågpassfilter. Låga frekvenser passerar, höga klipps av = high cut. Lite som när du är bakfull och allt känns grumligt och mer avlägset...

Edit. Don Zuan han före.

Förstår att du vill skoja lite men tänk om Lådan tror på dig då skulle han ju inte våga använda sig av pad funktionen. 😏

Och så var det ju inte highcut det var frågan om utan Lowcut

Hoppas han är äventyrlig 😳, Nej, men Zyan har ju förklarat nu så han hänger förhoppningsvis med.

om jag fattat det rätt så funkar Lowcut somnågot slags eqlikande grejs?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Många akustiska instrument (inkluderat röst) har ibland ett osmickrande "bummel" under ca: 80Hz, som dessutom kan orsaka "krockar" i frekvensspektrumet med andra instrument som har sitt naturliga fokus här, t.ex bas. Därför har man tagit fram filter som skär ned (inte av) dessa frekvenser från ca: 75-80Hz, detta är alltså highpass/lowcut-filter och monteras på ställen där akustiska instrument eller "bummel" ofta förekommer, t.ex preamps, mixerbord och stormembransmikrofoner, för att slippa koppla in en potentiellt brusförhöjande EQ.

There you have it! 😏

Note: Jag slösar visst inte med mina punkter ser jag..

Redigerat av illvaesen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...