Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag har en gibson les paul studio som jag fått en spricka i halsen på.. Misstänker att frugan råkat välta den, och inte vågar erkänna (hon vet hur mkt jag älskar mina gitarrer:))

Min hemförsäkring täcker detta, med en självrisk på ca 1000:-

Försäkringsbolaget vill nu att jag lämnar in gitarren för värdering på valfri "musikaffär". Jag är dock rädd att de ska värdera ner gitarren mer än rimligt, bilhandlare gör så iaf.

Gitarren är inköpt 1994 och är vinröd till färgen, med guld-färgad "hårdvara".

case2-01.jpg

Den är lite sliten i lacken, frågan är om jag ska lägga tid på att fixa lacken innan jag låter värdera den, eller är det onödigt och bortkastat arbete?

(hade faktiskt tänkt göra en restaurering av lacken ändå innan skadan).

Kan man värdera å distans (skicka bilder) ? Har inte tid/möjlighet att ta mig och gitarren till musikaffären.

Jag vill ju förståss få ut så mkt som möjligt för den (vad den eg är värd på marknaden). Inte lätt att hitta en helt oberoende gitarrreparatör/värderingsman!

Ngn som känner ngn som kan hjälpa mig med en värdering? (helst på distans)

Alla tips och råd är välkomna...

Edited by hobbex2004
Annons
Posted

Med skadan är den väl värd runt 6-7000kr typ. Om du struntar i att fixa lacken så går lagningen förmodligen på mindre än självrisken. Runt 7-800kr har jag för mig att Paul Guy brukar ta för att laga halsbrott om man struntar i ev kosmetiska detaljer.

Posted
Med skadan är den väl värd runt 6-7000kr typ. Om du struntar i att fixa lacken så går lagningen förmodligen på mindre än självrisken. Runt 7-800kr har jag för mig att Paul Guy brukar ta för att laga halsbrott om man struntar i ev kosmetiska detaljer.

jag är ju rädd för att värderaren skall ta hänsyn till skadan, han skall ju sätta priset på gitarren utan skadan.

om det kostar 700-800 spänn att laga den, så kan de ju vara värt det. Efter lagningen kan man ju spacka, slipa och fixa till lacken och sen försöka kränga den på blocket..!?

Fast såna här gitarrer är ju svåra att sälja tillskillnad mot nybörjargitarrer, såvida man inte glömmer nämna att den är lagad i halsen. Eftersom jag är en ärlig människa, kommer jag inte att kunna lura en männsika (spec en gitarrist) på det sättet.

De verkar ligga mellan 11-13000 som nya. på blocket ligger de på 6-9000, begagnade.

Vore kul o veta hur mkt tex musikbörsen skulle värdera den till.

Posted

jag är ju rädd för att värderaren skall ta hänsyn till skadan, han skall ju sätta priset på gitarren utan skadan.

om det kostar 700-800 spänn att laga den, så kan de ju vara värt det. Efter lagningen kan man ju spacka, slipa och fixa till lacken och sen försöka kränga den på blocket..!?

Fast såna här gitarrer är ju svåra att sälja tillskillnad mot nybörjargitarrer, såvida man inte glömmer nämna att den är lagad i halsen. Eftersom jag är en ärlig människa, kommer jag inte att kunna lura en männsika (spec en gitarrist) på det sättet.

De verkar ligga mellan 11-13000 som nya. på blocket ligger de på 6-9000, begagnade.

Vore kul o veta hur mkt tex musikbörsen skulle värdera den till.

Skulle gissa på just 6-7000kr, att fixa lacken är nog ingen idé rent ekonomiskt. Svårt att få till själv speciellt då man inte har en heltäckande lack.