Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Tänk på mig idag klockan ett (på ett icke-sexuellt vis...) för då har jag tenta... 😄

vadåförnån?

Actionscript... 😄

Jag är designer, inte programmerare, därför är det assvårt för mig! 🙂

Är det något nytt? När jag läste var det typ vb-script och javascript som gällde. Gaah, tur att man inte är i en lika föränderlig branch längre 🙂

Nej, inte direkt. Det är Flashs egna progammeringsspråk, och påminner på många olika sätt om Javascript. VB-script vet jag inte, för det har jag aldrig ens provat...Är inte det Netscapes version av Javascript?

🙂

Nej verkligen inte! VB är ju Micro$oft. 😎

Det är deras svar på JS typ.

Annons
  • Svar 10k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

• Overkill

1804

• Pazo

1504

• Micke H

1423

• Neosus

983

Postat mest i detta ämne

Postat
Tänk på mig idag klockan ett (på ett icke-sexuellt vis...) för då har jag tenta... 😄

vadåförnån?

Actionscript... 😄

Jag är designer, inte programmerare, därför är det assvårt för mig! 🙂

Är det något nytt? När jag läste var det typ vb-script och javascript som gällde. Gaah, tur att man inte är i en lika föränderlig branch längre 🙂

Nej, inte direkt. Det är Flashs egna progammeringsspråk, och påminner på många olika sätt om Javascript. VB-script vet jag inte, för det har jag aldrig ens provat...Är inte det Netscapes version av Javascript?

VB-script blev aldrig nån hit, tror det var IE som hade det. (visual basic är väl ett microsoft-språk om jag inte missminner mig, vilket jag mycket väl skulle kunna göra)

Hmm, har för mig att det hette lingo eller nåt när jag körde.. eller det kanske var något annat.

Postat
Just det, det var tvärtom! Javascript var Netscape, VB-script Microsofts svar på det! :rolleyes:

Sun utvecklade dock Java.

Yes, och dom snodde en del av namnet, för att göra språket mer "coolt". Dock har Java och Javascript INGENTING med varandra att göra... 😏

Postat
Just det, det var tvärtom! Javascript var Netscape, VB-script Microsofts svar på det! :rolleyes:

Netscape är Netscape. JS bygger på Java-plattformen som kommer från Sun Microsystems.

Postat

Yes, och dom snodde en del av namnet, för att göra språket mer "coolt". Dock har Java och Javascript INGENTING med varandra att göra... 😏

Oj, är det så? 😳

Postat

Netscape är Netscape. JS bygger på Java-plattformen som kommer från Sun Microsystems.

Missförstå mig rätt. Jag menar att Javascript fanns med i webbläsaren Netscape från början, dvs utvecklarna bakom Netscape lade in det först i sin webbläsare.

Postat

Oj, är det så? 😳

Yes, i browserkrig och kärlek är allting tillåtet. 😛

Postat

Missförstå mig rätt. Jag menar att Javascript fanns med i webbläsaren Netscape från början, dvs utvecklarna bakom Netscape lade in det först i sin webbläsare.

Och nu blev det än mer förvirrat... 😏

Postat

Ja, du har rätt Lynxo. JavaScript utvecklades av Netscape och man lånade ordet "Java" i marknadsföringssyfte. Java är något annat och kommer som sagt från Sun Microsystems.

Postat
Ja, du har rätt Lynxo. JavaScript utvecklades av Netscape och man lånade ordet "Java" i marknadsföringssyfte. Java är något annat och kommer som sagt från Sun Microsystems.

Men Sun äger trademarken "JavaScript"

Postat

Programmering är (eller var) rätt skoj. Gillade nog SQL bäst tror jag. Var ganska kul och utmanande att göra effektiva databas-querys, vilket behövdes när prylen skulle användas av i runda slängar 100 000 användare dagligen :rolleyes:

Postat (redigerat)

...och för att förvirra det lite mer så började Netscape stödja Java, och som ett sidospår uppstod JavaScript typ, om jag förstått det rätt... Java och JavaScript har många likheter med varandra. Det märker man om man har hackat JavaScript ett tag och sedan börjar lära sig ren Java.

Redigerat av ChromaWoods
Postat

Och nu blev det än mer förvirrat... 😳

Okej, ska försöka förklara bättre...

Netscape ville göra hemsidor mer "interaktiva". För att göra det, så skapade dom (eller någon annan) ett språk kallat Javascript och lade in stöd för det i webbläsaren Netscape. Namnet är delvis lånat från det populära språket Java, som dock inte har NÅGOT med Javascript att göra...

Som svar, lade Microsoft in stöd för språket VB-script i sin läsare. VB-script är nästan samma sak som Javascript...

Med tiden blev dock Javascript mycket mer populärt än VB-script, och stödet för Javascript integrerades i IE. Stödet för VB-script finns dock fortfarande kvar än idag, fast ingen använder det. 😛

Men någon som vet om stödet för VB finns kvar i 7:an? 😏

Postat

Men Sun äger trademarken "JavaScript"

...men hur går det ihop? Då måste de ha köpt det av Netscape?

Postat
...och för att förvirra det lite mer så började Netscape stödja Java, och som ett sidospår uppstod JavaScript typ, om jag förstått det rätt... Java och JavaScript har många likheter med varandra. Det märker man om man har hackat JavaScript ett tag och sedan börjar lära sig ren Java.

Är det så? Jag hade för mig att det var två vitt skilda saker... :rolleyes:

Postat (redigerat)

Nej, inte mer förvirrande.

Det var just det där som fick min femma att trilla ned.

Jag tänkte först att Lynxo menade att Java hade lånat namnet från JavaScript och det slog slint i skallen på mig.

:rolleyes:

Det hette ursprungligen LiveScript btw...

Redigerat av Pico
Postat

Nej. Syntaxen är extremt lik. Man bygget funktioner, variabler osv på samma sät, i princip. MÅNGA av funktionerna du använder i JavaScript kommer från Java och fungerar på samma sätt där.

Postat

Nej. Syntaxen är extremt lik. Man bygget funktioner, variabler osv på samma sät, i princip. MÅNGA av funktionerna du använder i JavaScript kommer från Java och fungerar på samma sätt där.

Aha, okej. My bad. 😏

Postat (redigerat)

Lynxo...... se det såhär: JavaScript är som ett klientbaserat ramverk för att skapa interaktivitet på webbsidor. Dett ramverk har en förenklad variant av Java i botten. Sen har vi en serverbaserad variant som heter JSP. Där använder man Javaspråket mer i sin rätta skepnad. Från Microsoft har vi ASP. Återigen, det är ett ramverk som bygger på en annan teknologi, i detta fall en förenklad version av Visual Basic, nämligen VB-script.

Dock måste jag bara säga att om man ska vara petig så är MS svar på JavaScript egentligen JScript.

Redigerat av ChromaWoods
Postat
Dock måste jag bara säga att om man ska vara petig så är MS svar på JavaScript egentligen JScript.

Vad är då skillnaden mellan JScript och VB-script?

Postat (redigerat)

Typ samma skillnad som mellan javascript och vb-script. :rolleyes:

JScript är väl bara MS namn på hur deras läsare skall tolka JavaScript. Endast en åtgärd för att undvika att hamna i domstol.

Det kan förvisso finnas skillnader... inte alla utvecklare följer ju standarder alla gånger som de kanske borde.

Redigerat av Pico
Postat (redigerat)

Typ samma skillnad som mellan javascript och vb-script. 😳

JScript är väl bara MS namn på hur deras läsare skall tolka JavaScript. Endast en åtgärd för att undvika att hamna i domstol.

JScript är alltså samma sak som Javascript? 😏:rolleyes:

EDIT: såg din edit...det är alltså TYP samma sak?

Redigerat av Lynxo
Postat (redigerat)

Typ samma skillnad som mellan javascript och vb-script. 😳

JScript är alltså samma sak som Javascript? 😏:rolleyes:

Ja och nej. 😛

Edit: och jag såg din edit, ja det är TYP samma sak.

Redigerat av Pico
Postat
Vart har alla gamlingar i denna tråd tagit vägen? 🙁

Fast det är ju bra att vissa för traditionen vidare! 😳 Länge leve OT!! 😛

Mäh, och jag är trådens newbie då eller? :rolleyes:😏

Postat
Fan vad jobbigt det ska vara dårå! :rolleyes:😏

Jodå, men känn lugnet... om några år så... uhm... är det troligen ännu värre med olika tolkningar av standards osv..

Postat
Fan vad jobbigt det ska vara dårå! 😏  😳

Jodå, men känn lugnet... om några år så... uhm... är det troligen ännu värre med olika tolkningar av standards osv..

Speciellt eftersom Firefox börjar utmana IE. I flera år har dom ju inte behövt uppdatera sin webbläsare, men nu så... :rolleyes:

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar är inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.