Jump to content
Annons

Hur bra är det att köpa begagnat?


fender__

Recommended Posts

Såg Bla en grym dator som var begagnad då, men vet ej hur bra det är att köpa just begagnade datorer??? Sen så hittade jag ett schysst ljudkort som kostade ca 3400 men snubben säljer den för 2000 osv??? va tycker ni egentligen om att köpa begagnade prylar ???? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beggat är bra. 😄 Eller typ. Man får ju kolla så att annonsen ser seriös ut, att priset är någorlunda rimligt och så. Kolla om kvitto och ev garanti finns kvar. En klar fördel, och ofta även nödvändigt, är ju att du får chansen att kontrollera grejerna på plats så att det verkar schysst.

Begagnad dator skulle jag kunna tänka mig att köpa, men då skulle jag se till att formatera om den helt och hållet, även om det ser ut som om den är ren!

Personligen har jag inte haft några problem med att köpa begagnat, men samtidigt får man ju ta det för vad det är, nämligen just begagnat. Någon har använt prylen så den är inte i nyskick osv. Och som sagt, kvitto och garantibevis kan ju vara sådant som man går miste om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt hur mycket som helst begagnat. Förutsatt att du vet vad du köper ser jag inga som helst problem med det. Jag har många gånger köpt prylar för under halva nypriset. Faktum är att för många prylar har jag som tumregel att betala runt halva nypriset.

Så ja, det är klart man kan köpa begagnat! Det kräver dock lite mer tekniskt kunnande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju alltid så att man vill ha helt nya grejer... men sen så vill man ju betala mindre också.. och det är det som är problemet för mej... vilket ska ja ta hehe... vad menas "Det kräver dock lite mer tekniskt kunnande".. på vilket sätt kräver det mer kunnande??

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Att köpa begagnat bäst i förhållande vad man får för pengarna, men innebär också

alltid en risk, dock är den absolut minimal idag. Med risk menar jag att det man

köper är stöldgods.

med tekniskt kunnande så menar Torwald att man måste kontrollera grejen

man köper så ingen blåser en.

Köper man nytt (i affär) då vet man att man får det som står på

förpackningen och man är skyddad av konsumentköplagen.

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Pantbankauktion is the shit när det gäller första gittarer, midiklaviaturer och stärkare. När de kommer upp i prisklass säljer de hellre till musikaffärer.

Har sålt min gitarr jag köpte på det viset och gick plus (Epiphone LesPaul) samt fått bud på min synth på mer än vad jag gav för den. (Korg 01W)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som redan nämnts så är det en klar fördel om du får komma och hämta och prova saken innan köp. Även om du planerar att få den skickad till dig så ska du fråga om det går bra om du kommer och provar den. Säger personen nej så köp inte.

Se alltid till att du och säljaren får varsitt detaljerat köp/sälj kvitto som innefattar all viktig information. Dra dig inte för att kolla säljarens legitimation och kanske även om personen har betalningsanmärkningar på www.ratsit.se

Köper du utan att prova, glöm inte att ställa ALLA tänkbara viktiga frågor innan köp. Den nya lagen säger väl att det är upp till köparen att se till att det inte är stöldgods som man köper begagnat. Ofta så saknas kvitton och då får man lita på sitt intryck av säljaren.

Det finns inget bättre än att fynda begagnat 😆 , bara man ser till att minimera riskerna när man köper.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köper och säljer en del beg datorprylar. Något jag dock ALDRIG skulle köpa är en beg hårddisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köper och säljer en del beg datorprylar. Något jag dock ALDRIG skulle köpa är en beg hårddisk.

Varför inte? Det första man gör är ju ändå att blåsa den totalt, plocka bort alla partitioner och formattera om. Om det är virus man oroar dig för så finns det ju faktiskt möjlighet att formattera om den utan att ens behöva starta upp Windows.

Det som skulle tala emot beggad hårddisk är väl isåfall dess ålder. Hårddiskar dör tillslut av ålderdom, såsom allt annat. Men dess lagringskapacitet ger ju en hint om hur lång tid den har på nacken. Man kanske inte ska köpa en beggad disk på 10GB att lagra viktiga filer på, för den har gissningsvis varit med ett tag och är på sin ålders höst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köper och säljer en del beg datorprylar. Något jag dock ALDRIG skulle köpa är en beg hårddisk.

Varför inte? Det första man gör är ju ändå att blåsa den totalt, plocka bort alla partitioner och formattera om. Om det är virus man oroar dig för så finns det ju faktiskt möjlighet att formattera om den utan att ens behöva starta upp Windows.

Det som skulle tala emot beggad hårddisk är väl isåfall dess ålder. Hårddiskar dör tillslut av ålderdom, såsom allt annat. Men dess lagringskapacitet ger ju en hint om hur lång tid den har på nacken. Man kanske inte ska köpa en beggad disk på 10GB att lagra viktiga filer på, för den har gissningsvis varit med ett tag och är på sin ålders höst.

Det är inte virus eller partitioner jag oroar mig för. Man vet ju aldrig hur hårddisken är behandlad, mycket stötningar på chassit som sliter på alla rörliga delar osv. Det är ju jättelätt att pajja hårddiskar.

I slutendan är det ju dock upp till var och en om man vill lägga sina slantar på en beg hårddisk eller inte, men jag skulle aldrig göra det. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en gång en begagnad dator, men den höll inte längre än ett år 😳 tvåtusen spänn i sjön.

Två tusen spänn för en dator är oandra sidan inte särskilt mycket. Men synd att den pajja. 🙁

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...