Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er.

Jag har precis köpt Chris Hein Horns och undrar nu om det finns några andra där ute som använder det! Skulle behöva lite exempelfiler på hur man snartast spelar och programmerar den. Demofilerna låter helt grymma men sedan ska man överföra detta till sen egen spelteknik!

Någon där ute som kör detta???

Om du inte har hört talas om denna produkt så ladda hem en demo...

http://www.chrishein.net

/Mathias

Annons
Postat

Det är ju det som är det svåra, att överföra ljuden till sin spelteknik. Det är svårt att få den att låta som riktig blåssektion om man inte tänker som en blåssektionledare när man spelar på den, eller som en trumpetare. Det är precis som med SaxLab jag provat. Det låter fantastiskt mend et låter samtidigt som något som låter som alla förutfattade meningar om hur en saxofon ska låta. Det är lite liknande med CHH. Mitt tips om du är ny på det är att inte skriva solosycken för blåsare eller bleckblåsorkesterverk, utan börja med att göra nån poplåt där du väver in blåsen i arrangemanget så att det inte blir så uppenbart att det är en plug. Att köra med Multis och sån't i flera lager kommer säkert ganska naturligt när du fått in känslan. Eftersom du köpt den gissar jag att du redan är rätt intresserad av bleckblås så du har säkert lyssnat mycket på sådant, så du har redan nått halvvägs. Börja sparsamt iallafall och låt solostämmorna komma när du blivit lite varm i kläderna.

Postat

bra tips från fredrika!

jag har haft pluggen ett tag. den är s a s inte direkt för klassiskt orienterat genre, men storband, funk-blås mm går bra.

du behöver lyssna mkt på blåsare; kolla in och planka blåsarr lär dig jobba med frasering tex via midi för att få andningen att låta "naturligt".

och för guds skull, spela inte ljuden som en pianist! det är förbjudet!!

🙂

Postat

Tack för tipsen!

Du har inte möjlighet att skicka mig ett par midisnuttar där du använt den? För att se lite hur man får det att låta bra...

Det är mest pop-bakgrunder jag sysslar med så pluggen lär bli perfekt när jag lär mig hantera den!

/Mathias

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.