Jump to content
Annons

Mbox och midiklaviatur. hjälp mig snälla


Danielnorberg

Recommended Posts

hej hej. Ja e ny på sidan, å ja vet inte ens om ja skriveri rätt rutor eller någonting:P men en sak vet jag. Ja har köpt en begagnad Mbox, Protools 7.0, en mick, puffskydd, feta studio lurar oscv... en liten studio helt enkelt MEEEEEEEEEEN... det är lite som fattas. Först och fräsmt... vad skall jag köpa för monitorer? eller vad kallas det.... asså.. högtalare till datan som återger ljudet bra som ja kan ha å växla mellan när ja mixar mina låtar. Ge mig tips snälla. helst inte över 2000 kr. sen är det det här med MIdisynt. hur gör man om man vill spela in med en midisynt i en Mbox1. går det? Mbox 2 har ju midiingågnar men... kan man lösa det på nåt sätt? tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hej hej. Ja e ny på sidan, å ja vet inte ens om ja skriveri rätt rutor eller någonting:P men en sak vet jag. Ja har köpt en begagnad Mbox, Protools 7.0, en mick, puffskydd, feta studio lurar oscv... en liten studio helt enkelt MEEEEEEEEEEN... det är lite som fattas. Först och fräsmt... vad skall jag köpa för monitorer? eller vad kallas det.... asså.. högtalare till datan som återger ljudet bra som ja kan ha å växla mellan när ja mixar mina låtar. Ge mig tips snälla. helst inte över 2000 kr. sen är det det här med MIdisynt. hur gör man om man vill spela in med en midisynt i en Mbox1. går det? Mbox 2 har ju midiingågnar men... kan man lösa det på nåt sätt? tacksam för svar.

Sök på forumet och du kommer att hitta massor av trådar om just monitorer.

Under 2000:-, då är det lika bra du kör med ett par stereohögtalare.

Tur för dig men studio har just testat monitorer i olika prisklasser.

Så gå och köp studio och läs testet i senaste tidningen.

Lycka till och välkomen till forumet

Link to comment
Dela på andra sajter

hur gör man om man vill spela in med en midisynt i en Mbox1. går det? Mbox 2 har ju midiingågnar men... kan man lösa det på nåt sätt? tacksam för svar.

din kompis heter USB!

😕:rolleyes:

Precis.. Midiklaviaturer finns i en uppsjö, och har i praktiken alltid USB-utgång numer 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

din kompis heter USB!

😕😕

men vart kopplar jag in den? in i datan bara? det finns ju inget uttag på Mboxen. Ja e rätt ... dålig på sånt här:) men ja e glad ändå😕 Kan man få in de ljuden man får från Misisyntren å redigera dme å vela med dem i Protools eller hur funkar egentlgien en sån synt?

kul att folk lägger ned tid på mina frågor (f)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Och frågan är, fick du med några mjukvarusynthar till ditt Pro tools?

Annars är det ingen idé att skaffa ett midiklav.

Eller så skaffar du ett midiklav och köper en mjukvarusynth på samma gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och frågan är, fick du med några mjukvarusynthar till ditt Pro tools?

Annars är det ingen idé att skaffa ett midiklav.

Eller så skaffar du ett midiklav och köper en mjukvarusynth på samma gång.

nu ska ja berätta va ja fick med:) tralala (8) ;

Reason 1.0.1

Recycle 2.0

Rebirth 2.0.1

"Free RTAS intrument plugin, xpand sample playback/synthesis workstation",

Synchronic 7.0

Pro tools 7.0

vet inte vad hälften är 😄 :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Ville bara skjuta in att det även finns en uppsjö av gratispluggar som du kan styra med ett midiklaviatur. Så bara för att du inte har köpt en mjukvarusynth så behöver du inte oroa dig för att inte ha några instrument att lira. Du säger själv att du är ny på området, så kanske är det bäst att börja i den änden, nu när du är i upplärningsfasen så att säga.

Och för att förtydliga tidigare inlägg: Ett midiklaviatur genererar alltså inga egna ljud, däremot använder man det för att styra andra ljudkällor, t.ex en mjukvarusynth eller en extern modul. En hårdvarusynth däremot genererar ljud och är dyr som fan. 😄

Du kommer förmodligen att koppla midiklaven direkt in i datorn m.hj av USB som redan nämnts. Inte in i ljudkortet (även om möjligheten finns med MIDI-kablar osv). Midiklaven talar med din programvara, som i sin tur talar med ljudkortet, som i sin tur talar med dina monitorer/högtalare, som i sin tur talar med dina öron. 😄

Så.. puuh. Hoppas jag återgav allt någorlunda korrekt. Framförallt hoppas jag att du blev lite klokare, hojta till annars!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ville bara skjuta in att det även finns en uppsjö av gratispluggar som du kan styra med ett midiklaviatur. Så bara för att du inte har köpt en mjukvarusynth så behöver du inte oroa dig för att inte ha några instrument att lira. Du säger själv att du är ny på området, så kanske är det bäst att börja i den änden, nu när du är i upplärningsfasen så att säga.

Och för att förtydliga tidigare inlägg: Ett midiklaviatur genererar alltså inga egna ljud, däremot använder man det för att styra andra ljudkällor, t.ex en mjukvarusynth eller en extern modul. En hårdvarusynth däremot genererar ljud och är dyr som fan. 😠

Du kommer förmodligen att koppla midiklaven direkt in i datorn m.hj av USB som redan nämnts. Inte in i ljudkortet (även om möjligheten finns med MIDI-kablar osv). Midiklaven talar med din programvara, som i sin tur talar med ljudkortet, som i sin tur talar med dina monitorer/högtalare, som i sin tur talar med dina öron. 😠

Så.. puuh. Hoppas jag återgav allt någorlunda korrekt. Framförallt hoppas jag att du blev lite klokare, hojta till annars!

tack tack tack så mkt för alla svar:) Får se om ja får köpt något av det för Jul-pengarna:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...