Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Halloj alla Cubase Ess 😏

Jag är ny här och ny på Cubase, eftersom jag inte är något otroligt datasnille så har jag lite problem med att förstå mig på hur man gör vissa saker.

Mitt problem är följande:

Jag och mitt band har lirat in en låt, efter mycket om och men lyckades jag med Audio Mixdown och alla spår är nu 256kb/s, min fråga är, hur gör jag för att trycka in alla spår i en enda mp3? Jag antar att man gör det i Cubase, men det kanske inte är så?

Annons
Posted (edited)

Ladda projektet igen och kör en audomixdown till MP3

Edit: I File Meny /Arkiv menyn uppe till vänster i Cubase tar du "Export" och "audio mixdown"

Där kan du välja att spara hela låten (alla spår) till en mp3 fil 😏

Edited by Soundborn
Posted

hej!

som jag tolkar det har du mixat ner låten spår för spår?

kolla att du har rätt output i rutan för nedmixning

exempel:

ouput.JPG

och sen kan det vara bra att kanske inte mixa ned låten i färdigt mp3 format, utan att göra det efteråt, i tex EAC som du hittar gratis här:

EAC (Exact Audio Copy)

lycka till!

Posted (edited)

Mellis: det där var inte senaste Cubase 😉 ..

*host* .. ja.. var var vi..

Du vet kanske att du inte behöver rendera alla filer till MP3 för att få hela låten till Mp3 va?

Audiofilerna ligger i waveformatet i Cubase och om du renderar ner alla filer separat till mp3 måste Cubase konvertera tillbaks dem till Wave innan de exporteras.. lite onödigt.

Du mixar låten som vanligt, lägger på smakfulla effekter, kompression och allt annat tjafs som måste till för att låten ska låta..bra..

Sätt sedan left locator innan låten börjar och right locator efter där låten slutar ( så alla filer täcks m.a.o ) och gör sedan en Export audio.. det är här Mellis dialog dyker upp ( i skiftande form beroende på Cubase årsmodell ) och du kan välja lite olika alternativ för den slutliga filen.

Hmm 1:

Du måste se till att det är masterbussen som exporteras.. inte de separata outputbussarna om du har flera alternativ...

Hmmm 2:

Har du separata outputbussar måste du routa om dem så de går igenom masterbussen annars kommer vissa kanaler försvinna ur slutmixen

Hmmmm 3:

Blev det så där opedagogiskt rörigt nu? 😄

Lycka till

Edited by Lundin