Jump to content
Annons

Rekommenderad program för mixning?


TurkeLLi

Recommended Posts

Annons
Vad menar du med mixa låtar?

menar du att du vill göra en mix på 2 redan befintliga låtar eller vill du mixa dina spår som du jobbatt med i ett projekt?

Oavsett mixning av flerkanals-spår eller redan "färdigmixade" låtar så föredrar jag Steinberg Wavelab mest för att jag är inkörd i programet sen en massa år tillbaks.. Men OBS! det är inget nybörjarprogram!

Annars så är det ju lämpligt att mixa i samma program som man spelar in i (Cubase, Fruity Loops, Logic, etc etc..)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina kompis visa mig traktor men det va inte sånt mixnings program jag vill ha 😱

Man får väll köpa WaveLab och testa 😠

Man köper inte Wavelab bara så där för att testa (dyrare än en dator ju)! Tror att det har blivit lite språkförbistringar här.. Är du ute efter ett program så att du kan remixa låtar kanske? 😱 Alltså att kunna mixa om redan mixade låtar så att det nästan blir en ny låt?

Att mixa en låt innebär för mig att jobba med respektive instrumentspår i en låt.. Att fixa och dona med nivåer och lägga på effekter och så.. Sen när allt låter ok så mixar jag ner det till ett stereospår och gör eventuell mastering där.. Sen bränns det ut på CD eller liknande..

Vill du testa att remixa (göra egna versioner av en låt) så tycker jag du ska titta lite på Sonys Accid Express (gratis faktiskt).. Och för att fixa till ljudklipp (loops/samples etc)) så kan jag rekomendera ett gratisprogram till nämligen Audacity

Mer info om Acid hittar du på http://www.sonymediasoftware.com/products/acidfamily.asp tänk på att det är Acid Express som är gratis.. Audacity hittar du på http://audacity.sourceforge.net/

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att mixa behöver ibland lämna datorn. Att tro att en ny dator fixar saken är dumt vi behöver DSP. Vi behöver SSl och Liquid Mix. Allt för mycket, tror på Duende och jag bryr mig inte om annat.

Men senn är det bara Liquid Mix.

Allt GoTT

hahahahaha

Du är inte allvarlig va? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med mixa låtar?

menar du att du vill göra en mix på 2 redan befintliga låtar eller vill du mixa dina spår som du jobbatt med i ett projekt?

Lådan ställde en bra fråga här. Har du spelat in låtarna själv så har du antagligen ett program (dvs ... det program där du spelade in låtarna!) som lämpar sig väl för mixning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...

Blir inte så klok på denna tråd.

Men några programtips iaf:

För att göra "riktiga" mixar:

Cubase (Pc)

Logic(mac)

Sonar (Pc)

Protools(Pc)

Ableton Live (Pc/mac)

För att göra remixar (leka dj program):

Traktor (Pc)

PcDJ(Pc)

Ableton Live (Pc/Mac)

Sen fins det massa andra bra program osså.

Lyckatill!

// Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...