Jump to content
Annons

Cubase och midi-keyboard

Recommended Posts

Ann-Mari (oregistrerad)
Postat

Hejsan alla!

Fick av min kille tidig julklapp nu. Cubase och midi-keyboard. 😆

Har litet bekantat mig med vardera. Keyboarden har inbyggd interface och allt ok! Men jag undrar vad allt använda midi-keyboardens knappar till. Har naturligtvis läst manualen, men ändå ter mycket av dessa funktioner sig oklara. 😆

I princip så använder jag denna keyboard, Edirol PCR-M1, för Vst-instrument. Allt fungerar bra. Men det enda jag untnyttjar keyboardens funktioner till i Cubase är att höja eller sänka oktaven, naturligtvis tangenterna, samt pitch.

Så min fråga är, till er som anvånder midi-keyboard och Cubase, vilka funktioner utnyttjar ni på midi-keyboarden? Jag har alla möjliga edit, value och andra knappar, men vet inte om det är någon nytta att använda dem i Cubase...

Kommentarer?

Tack på förhand.

AM

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat
Hejsan alla!

Fick av min kille tidig julklapp nu. Cubase och midi-keyboard. 😆

Har litet bekantat mig med vardera. Keyboarden har inbyggd interface och allt ok! Men jag undrar vad allt använda midi-keyboardens knappar till. Har naturligtvis läst manualen, men ändå ter mycket av dessa funktioner sig oklara. 😆

I princip så använder jag denna keyboard, Edirol PCR-M1, för Vst-instrument. Allt fungerar bra. Men det enda jag untnyttjar keyboardens funktioner till i Cubase är att höja eller sänka oktaven, naturligtvis tangenterna, samt pitch.

Så min fråga är, till er som anvånder midi-keyboard och Cubase, vilka funktioner utnyttjar ni på midi-keyboarden? Jag har alla möjliga edit, value och andra knappar, men vet inte om det är någon nytta att använda dem i Cubase...

Kommentarer?

Tack på förhand.

AM

Jag har använder inte mitt keyboard till mer än möjligen transport funktioner i Cubase.

De få gånger jag gör nåt med mina controllers är när jag behöver göra åkningar i mixern då tar jag fram en regel och kör.

Däremot använder jag mitt keyboards Controller i synthar. Nu använder jag mest Reason så det är där keyboardet får jobba mest.

Men att styra Leslie och dist på en B3 VSTi är mumma.

• 2 veckor senare...
Postat

Det smartaste sättet (tycker jag) är att använda 2 hjul bara på klaviaturen .

Det är ju personligt men så kör jag med mina synthar.

Säg ett klaviatur med 2 modhjul på .

En kör modulation/cutoff o den andra pitch som det ska va tex.

Sen kör allt i sequencern istället... du kan ju binda alla knappar till olika saker, men det brukar fan ta längre tid än att göra allt manuellt i efterhand i cubase.

/Perrra

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.