Jump to content
Annons

Need some help..

Recommended Posts

dadaki (oregistrerad)
Postat

hejsan ja skulle vilje veta vilka program man ska kan använda för att göra beats?

ja kan fixa reason men vet ej om det skulle funka med det 🙂

funkar det med reason?

vilka andra program kan man använda sej av?

och vilket program är mest lättanvänt, för ja e inte nåt PRO.. 😛

Tack //Danne! 🙂

Annons
Postat (redigerat)
hejsan ja skulle vilje veta vilka program man ska kan använda för att göra beats?

ja kan fixa reason men vet ej om det skulle funka med det  🙂

funkar det med reason?

vilka andra program kan man använda sej av?

och vilket program är mest lättanvänt, för ja e inte nåt PRO.. 😛

Tack //Danne!  🙂

Det du behöver är en sequenser antar jag. Reason är ju bra på det sättet att det är en sequenser och en massa synthar och grejer i samma program. Beats går att göra med trummaskinen Redrum. Tycker den funkar helt okej. (Kanske beror på lite vilken typ av musik du ska göra)

Annars kan du ju skaffa en separat sequenser, typ cubase, och skaffa trumsamplingar.

Själv började jag med Reason och tycker att det är bra för nybörjare. Förvänta dig inte att kunna göra beats utan att läsa manualen dock.

Redigerat av Jejje
drloop (oregistrerad)
Postat

Reason är ett kompetent program.

FL är väl ett annat bra alternativ.

Gå in på www.propellerheads.se

Och lyssna på Reason där. Du får en uppfattning vad du kan åstakomma med Reason.

Jag gör det mesta med Reason.

Du kan lyssna på hur det låter i den här tråden :

https://www.studio.se/index.php?showtopic=34548

har jag gjort allt utom sång och gitarr (och munspelet) i Reason, det finns två versioner en med "riktiga" trummor och en med samplade beats.

Lycka till!

Postat

Det är inte programmet som sätter dina gränser. Det är bara dina idéer och kunskaper.

Reason fungerar nog bra. Andra program likaså.

Vad är det för 'beats' du gör? Hiphop?

dadaki (oregistrerad)
Postat

Okeei..tack för svaren..

aa det e hiphop beats.. 🙂

en sak som ja fick höra idag..

behöver man nåt speciellt ljud kort om man ska ha synth..? :S

Postat

Jag använder Cubase SX3. Men då har jag också en del synther och trummaskiner till. Cubase funkar utmärkt.

Men jag har Reason också. Och även den är bra. Speciellt om man inte vill lägga pengar på olika synthar osv. Du får med en hel del i reason.

Men ska du köra med Reason, så rekommenderar jag dig att du köper "Reason Tutorial DVD". De visar exakt hur du ska göra. Visst kan du läsa manualen, men det är mycket lättare med DVD:n.

Lycka till vilket du än väljer.

🙂 PRODUCERA MERA 🙂

Postat
Okeei..tack för svaren..

aa det e hiphop beats.. 🙂

en sak som ja fick höra idag..

behöver man nåt speciellt ljud kort om man ska ha synth..? :S

Om du ska göra musik med datorn kommer du att vilja ha ett ljudkort som klarar av att ge så lite fördröjning av ljudet som möjligt. Alltså den tid det tar för datorn att "processa" ljudet och sen skicka ut det igen. (kan tyvärr inte förklara bättre) Finns relativt billiga ljudkort som klarar detta. (säg lite över 1 000 kr) Finns många trådar här på forumet som behandlar detta. Sök så kommer du nog hitta en massa bra information. Du kommer även att vilja ha relativt mycket minne på datorn (åtminstone 512 MB om du jobbar med Reason, men helst 1 G) så att du kan ha många ljudkanaler uppe samtidigt.

Postat
1. Om du ska göra musik med datorn kommer du att vilja ha ett ljudkort som klarar av att ge så lite fördröjning av ljudet som möjligt. Alltså den tid det tar för datorn att "processa" ljudet och sen skicka ut det igen. (kan tyvärr inte förklara bättre) Finns relativt billiga ljudkort som klarar detta. (säg lite över 1 000 kr) Finns många trådar här på forumet som behandlar detta. Sök så kommer du nog hitta en massa bra information.

2. Du kommer även att vilja ha relativt mycket minne på datorn (åtminstone 512 MB om du jobbar med Reason, men helst 1 G) så att du kan ha många ljudkanaler uppe samtidigt.

1. Man kallar det för latency

2. Det har inte enbart med ram minnet att göra hur många kanaler sequensern klarar att spela upp samtidigt, det handlar mer om vad för hårddisk du använder.

Postat (redigerat)

1. Om du ska göra musik med datorn kommer du att vilja ha ett ljudkort som klarar av att ge så lite fördröjning av ljudet som möjligt. Alltså den tid det tar för datorn att "processa" ljudet och sen skicka ut det igen. (kan tyvärr inte förklara bättre) Finns relativt billiga ljudkort som klarar detta. (säg lite över 1 000 kr) Finns många trådar här på forumet som behandlar detta. Sök så kommer du nog hitta en massa bra information.

2. Du kommer även att vilja ha relativt mycket minne på datorn (åtminstone 512 MB om du jobbar med Reason, men helst 1 G) så att du kan ha många ljudkanaler uppe samtidigt.

1. Man kallar det för latency

2. Det har inte enbart med ram minnet att göra hur många kanaler sequensern klarar att spela upp samtidigt, det handlar mer om vad för hårddisk du använder.

Vad ska man ha för hårddisk då? Detta har verkligen gått mig helt förbi! Har det att göra med hur snabbt den snurrar kanske?

Redigerat av Jejje
Postat

Så vilket ljudkort har du idag?

Har det ASIO-drivrutiner?

Om inte så finns det ljudkort som fungerar jättebra till musikproduktion och som är ganska billiga, mellan 600-995 kr nypris.

Har du ett ljudkort mer anpassat för spel kan du installera en allmän ASIO-wrapper, ASIO4ALL som ger ASIO-drivrutin åt de flesta ljudkort. Resultatet blir lite mindre latency/snabbare, om än inte fullt så bra som med ett bättre ljudkort.

dadaki (oregistrerad)
Postat

okeei..

är FL nåt att ha..?

Postat
okeei..

är FL nåt att ha..?

Det beror ju som sagt på vad du ska göra för musik! FL kan ju kännas en aningens "begränsat" men till hip-hop beats funkar det (väl?)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.