Jump to content
Annons

Akustisk gitarr skapar brummande ljud


popstr

Recommended Posts

Hej,

Jag förmodar att jordning har diskuterats förr i forumet, men jag kan inte hitta något som hjälper mig, så jag startar ett nytt ämne.

Jag har en akustisk gitarr med inbyggd mic som jag kopplar till ett externt ljudkort (m-audio firewire solo). Så fort jag kopplat in gitarren uppstår dock ett svagt brummande, vilket upphör när jag lägger handen på ljudkortet. Jag är ingen elektriker, men jag gissar att detta har något att göra med jordningen (alternativt bristen på?).

Jag har inte samma problem med min bas, så jag har alltså isolerat problemet till gitarren.

Jag har inga jordade uttag, och jag vill helst slippa installera det, eftersom jag förstått att det är ganska kostsamt.

Tidigare kunde jag lösa problemet genom att koppla datorn till TV:n, men det går inte längre då jag skaffat mig en mac mini som bara har en dvi-utgång, och ingen separat tv-ut. Men borde det inte vara relativt lätt att jorda ett extern ljudkort på något sätt? Jag är som sagt ingen elektriker och är dåligt insatt i hur det här med jord fungerar..

Tips och/eller idéer mottages tacksamt.

Redigerat av popstr
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag fick ett liknade problem när jag giggade sist, fast då var det ljuset som gav min gitarr brumm, allt jag gjorde då var att använda den härliga switchen på lineboxen "ground lift" och problemet var löst. prova något liknande

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena pop..

När du ska spela in en acke gura: Använd inte gitarrens inbyggda mickar.Det kommer aldrig att låta bra.De inbyggda mickarna för med sig ett missljud som

det inte går att bli av med senare i produktionen.Det spelar ingen roll vilka mickar som sitter i guran.

Micka guran med 2 mickar.En mot hålet,för att ta upp själva ljudet.En vid 12 bandet för att fånga lite strängljud etc..Prova att vinkla mickarna i olika positioner för att hitta det renaste soundet,typ som guran låter i verkligheten..

Det är lite trixande med det,men slutljudet blir så mycket bättre.

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu äger jag bara en mikrofon (SM58).. Borde jag skaffa en till?

SM 58:an funkar fint till sång,förmodligen också till guran..SM 57:an skulle väl funka också...fast iofs,den använder vi mer när vi mickar upp en el-gura via stärkaren..

Om du köper dig en ny mick,kolla tråden om sång mickar.Där finns det många bra och billiga förslag(till sången då).Då kan du komplettera den med SM58:an,det borde ge ett bra grundljud på guran.

Och ja,du bör ha 2 mickar för att få ett riktigt bra ljud..Men testa med det du har,jag är övertygad om att det blir ett bättre ljud med din mick än att lajna via gurans mickar..Testa olika avstånd och riktningar på micken,för att försöka fånga gurans naturliga ljud.Lyckas du få guran att låta likadant på inspelningen som den gör opåverkad av eq och effekter i det fria..Då är du hemma.Tänk på balansen mellan strängljud/Ljud från hålet/och finger förflyttnig på halsen.Allt skall höras men med olika nivåer beroende på vad du vill ha fram för karaktär på guran till låten.

Nu utgår jag ifrån att guran är stålsträngad...är den inte det?

Då måste någon annan hjälpa dig,för där går jag bet.Jag har provat allt för att få bra ljud på min nylon gura - men jag har inte hittat det än..

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

SM 58:an funkar fint till sång,förmodligen också till guran..SM 57:an skulle väl funka också...fast iofs,den använder vi mer när vi mickar upp en el-gura via stärkaren..

Det ær ju samma mikrofon førutom att 57an saknar puffskydd och kan t.ex. komma ænda in till konen nær man mickar stærkare.

Anvænder sjælv ett par småmembrans mikrofoner till ak gitarr. Perfekt ljud varje gng.

Link to comment
Dela på andra sajter

SM 58:an funkar fint till sång,förmodligen också till guran..SM 57:an skulle väl funka också...fast iofs,den använder vi mer när vi mickar upp en el-gura via stärkaren..

Det ær ju samma mikrofon førutom att 57an saknar puffskydd och kan t.ex. komma ænda in till konen nær man mickar stærkare.

Anvænder sjælv ett par småmembrans mikrofoner till ak gitarr. Perfekt ljud varje gng.

Schysst funky monk..

Då vet trådskaparen vad han behöver..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...