Jump to content
Annons

Vad ska man välja i mikrofondjungeln


Andréas Hall

Recommended Posts

Hallå hallå

Har planer på att införskaffa en mikrofon till min "hemmastudio" och har otroligt svårt för att veta vad jag ska välja. Kostnad för micken får vara max 1200:- och den skall helst fungera både för att spela in sång/prat och instrument. Har surfat runt en del och hittade Jam´s JJlabs BMC2 och dess föregångare JJlabs C010C och tycker ju att de verkar vara bra, men jag har ruskigt svårt att bestämma mig. Jag kommer att plugga in micken i datorn via mitt Line6 TonePort UX2 ljudkort och programvaran som kommer att användas för att spela in är Cubase Studio 4.

Jag är i grund och botten en toknybörjare som bara kommit igång och som behöver lite vägledning i djungeln.

Tacksam för all hjälp jag kan få

Andréas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Studio projects b1 ær en prisværd och bra nybørjarmic enligt de flesta hær på forumet.

Absolut! B1 är min favorit i lägsta priosklassen.

Du kan lyssna på smakprov på den (och en hög andra modeller) på min testsite, om du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så då är JJLabs inget att ha?

Jämför den gärna med B1, genom att hämta ljudfilerna på min testsite - då kan du bilda en uppfattning själv i stället för att lita blint på våra tokiga råd... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg pengarna på en begagnad Röde NT1000 istället för en B1. Låter så mycket bättre, än B1:an som enligt mitt tycke är för vass. Detta är mitt obligatoriska svar i "vilken mikrofon ska jag välja"-trådar.

/Dex.

...och NT1000 kommer upp på testsiten snart. Troligen efter helgen, när jag har hunnit klippa alla ljudfiler och laddat upp dem till testsiten. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag har inte testat så många billiga studiomicar. ADK A51, NT3, C1000 är väl dom jag vart på..

det jag tycker i allmänhet är att det e lite farlig att köpa en av de micar som låter "vassa"(lite lågt mellanregister) om den ska användas till allroundbruk. Jag brukar spara de micarna till ett eller några tillfällen per inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...