Jump to content
Annons

bygga studio från grunden


jockoma

Recommended Posts

När nu mitt programerings/editering-rum funkar någolunda (https://www.studio.se/index.php?showtopic=32825) kommer det stora projektet att rulla igång....

Jag/vi ska bygga en studio från början då garaget kändes lite för litet... Vill få plats med fler rum är bara studion också. En liten köksdeal och häng/mötes-rum, ett gästrum, kontor, toalett, mixrum, inspelningsrum och sångrum...

Innan man går till arkitektfirma och börjar rodda med bygglov osv vill jag dock reda ut vad som är de bästa förutsättningarna för inspelningsrum/mixrum och sångrum.

Jag har förstått att takhöjden är viktig och att det inte ska vara 90gradiga vinklar i rummen osv.... samt att rummen inte ska vara för små. Finns det någon undre gräns vad gäller storleken på rummen för att det ska bli så bra akustiska förutsättningar som möjligt? Inspelningrummet bör väl vara typ 30 vkm eller något då det också ska tjänstgöra som replokal... men sångrum och mixrum hur stora bör de vara?

Vilka propotioner är bra akustiskt... tänk på att detta inte handlar om fyrkantiga rum som ska byggas om till studio utan rummen byggs redan från början för att de ska låta bra och fungera som studio...

Detta kan bli en lång tråd 😳

MVH Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hej jocke!!

uppfattade inte riktigt om du skulle bygga allt från grunden eller inte. Men det lät lite grand som att det skulle bli ett helt nytt bygge. i vilket fall som helst så låter det ju jätteroligt men kommer säkert ta lite tid 🙂

har du några idéer redan nu, dvs. kan du rita upp det isåfall så kan man få se lite grand hur du hade tänkt det. Säkert så kommer du då få lite synpunkter på det men det är ju bara bra det!

OM jag vore i dina kläder skulle jag innan jag ens startade se till att jag hade alla hästar inne i stallet så att säga, vet vad man gör och hur man vill ha det. VIktigt viktigt det

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

hej jocke!!

uppfattade inte riktigt om du skulle bygga allt från grunden eller inte. Men det lät lite grand som att det skulle bli ett helt nytt bygge. i vilket fall som helst så låter det ju jätteroligt men kommer säkert ta lite tid 🙂

har du några idéer redan nu, dvs. kan du rita upp det isåfall så kan man få se lite grand hur du hade tänkt det. Säkert så kommer du då få lite synpunkter på det men det är ju bara bra det!

OM jag vore i dina kläder skulle jag innan jag ens startade se till att jag hade alla hästar inne i stallet så att säga, vet vad man gör och hur man vill ha det. VIktigt viktigt det

//Anders

Hej,

Ska bygga från grunden och jag är beredd på att det kommer ta långt tid 😄 Kommer defenitivt se till att alla hästar är i stallet innan jag börjar gräva och gjuta grund...

Det jag undrar över är helt enkelt:

Hur ska det ultimata lyssningrummet för mix se ut nu när man inte har några begränsningar? Vilka mått är bra att ha? Ska man utgå från ett rektangulärt vanligt rum för att sedan bygga av hörn eller är det bättre att bygga annorlunda redan från början?

Jag skulle behöva ha lite råd angående detta innan jag ens påbörjar att rita då storleken på mixrummet kommer påverka ganska mycket hur resten av huset blir.....

Sedan kommer jag naturligtvis lägga upp ritningar här allt eftersom planerna fortskrider då jag vet att det finns många som är duktiga på detta här!

Kanske någon som t.o.m. skulle vilja tjäna en rimlig slant på att hjälpa till med ritandet?

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, om vi då börjar från noll;

Budget?

Bor du i villa med egen tomt och har du någon gång tidigare ansökt om bygglov och är införstådd med den ökade taxeringen och kostnaden för större boyta?

Ska du ta hjälp av hantverkare, eller ska du bygga det du kan själv?

Har du grannar som du kan störa, eller inte får störa?

osv.

sen kan vi diskutera vad som är det optimala för dig.

a

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

woow! det vore allas våta dröm, att få bygga upp en studio från grunden. skulle ge ganska mycket för det faktiskt

du skrev i ditt första inlägg att det blir wc, kök, kontor studio .... i mina öron låter det både seriöst och som ett företag. hoppas bara att du är medveten om att det är en tuff bransch men lycka till!

som sagt, skicka ritningar på dina skisser så får vi se. skriv gärna ut mått och lite annat smått och gått. kom ihåg en sak. innan du ens börjat sätta spaden i jorden så ska du låta varje del få mogna i processen tills du känner att det är helt rätt för det är många saker som måste lösas. andreasb nämnde de absolut viktigaste i början men sen tillkommer ju alltid byggtekniska saker som måste lösas därefter.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, om vi då börjar från noll;

Budget?

Bor du i villa med egen tomt och har du någon gång tidigare ansökt om bygglov och är införstådd med den ökade taxeringen och kostnaden för större boyta?

Ska du ta hjälp av hantverkare, eller ska du bygga det du kan själv?

Har du grannar som du kan störa, eller inte får störa?

osv.

sen kan vi diskutera vad som är det optimala för dig.

a

😕

Jag ser detta som ett lånsiktigt projekt... så budgeten är inte begrensad till en engångssumma som ska ut på en gång.... har inte flera miljoner till förfogande men jag vill inte tumma på prestandan. Det får hellre ta längre tid!

Bor i villa med egen tomt... ökad boyta? Gäller det även om jag bygger för företaget? Det ska ju bli en arbetsplats och inte bostad...

Har inte tidigare ansökt om bygglov men jag trodde att arkitekten kunde hjälpa med sådant (för en sån bör man väl anlita antar jag)..

Har grannar men lite ljudläck gör inte så mycket... Närmaste granne är väl typ 200m bort.

Jag har tänkt göra så mycket som möjligt själv med hjälp av syskon//föräldrar och andra unytjningsbara slältingar 😄 men... mycket måste jag ju naturligtvis ta hjälp med. Behärskar ju tex inte en grävmaskin, har aldrig gjutit en grund osv. Tänkte väl ta hjälp med att få upp själva stommen och sedan göra det mesta själv...

Men för att ens börja med några egentliga ritningar behöver jag veta hur stort mixrummet tex bör vara... Jag vill ju inte bygga fel eller för litet nu när jag bestämt mig för att göra allt från början för att få det riktigt bra 🙂

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Med de förutsättningarna, så ska du kunna få nybygget taxerat som lokal för rörelsen. Jag tror att det är billigare än att ha det som bostad - och om bygget blir stort, så kanske du ska kolla om tomten kan klassas om som industritomt, där bostaden ses som "biarea" eller hur nu de formella beteckningarna är. Annars kanske det också är förmånligt att dela upp tomten mellan firman och bostaden, så att firman får köpa eller hyra sin del av tomten...?

Kolla med skattemyndigheterna vilket som blir bäst för dig. De brukar vara bra att prata med i sådana lägen... 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

jaha du, då har vi ett moment 22, för om du inte kan ge en siffra på vad det ska få kosta så blir det svårt att veta begränsningen för hur stort det kan bli. 50kvm mixrum och 120kvm liverum delat på 80/35/5 kanske eller snackar vi större friggebod. Kolla vad du har råd med.

Vad gäller utökad boyta så beror det på ifall du vill ha en "lättare" besiktning än om det ska vara för ett specifikt företag t.ex studio. Men testa att ansök om bygglov för musikstudio så ska du se att du stöter på en och annan paragraf som säger ett och annat om hur många dB läckage osv. du får ha i ett villa område.

höfta till med något så det finns nåt att starta med.

a

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl funderat kring 500.00 för att få upp huset... sedan blir det ju mycket fler kostnader som kommer med själva innanmätet fixa tomten runt omkring osv. men på en höft för att få upp huset är det i alla fall en uppskattning....

Avlop, vatten el borde man väl kunna "docka på något sätt till det befintliga huset. Det finns även en väldigt väl dimensionerad bergvärmeanläggning som man borde kunna utnytja även till det nya huset..

Har inte tänkt bygga så stort liverum som du föreslog... Spelar sällan in mer än en sak i taget. Däremot ska det ju även användas som replokal så kanske 35+5 för liverum+sångbås och typ 2-3 garderober att ställa in gitstärkare i om man ska spela in live...

Mixrummet ska jag dock spendera mycket tid i så det får gärna vara rymligt även om 50kvm lät lite väl stort.. men det kanske det inte är? Finns det fördelar med själva lyssningen att bygga så stort?

Ytan att bygga på är typ 8*10 med en slänt ner där man skulle kunna bygga suterängplan...Tanken var dessa 80kvm i huvudplanet ska vara mixrum/liverum/sångbås och i suterängplan kök, toa och gästrum.

Tänkte ett snetak med rejäl takhöjd i övre planet...

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl funderat kring 500.00 för att få upp huset.

50000 eller 500000?

Visst låter väl möjligt att du ska kunna bygga något. Jag väldigt lite om bergvärme men vad jag förstått så är sytemen ofta dimensionerade efter husets storlek. Jag kan ha fel.

Lämna in en förfrågan om bygglov och ta reda på vad det kommer kosta till att börja med.

Visst en arkitekt är vad du behöver och ett helt gäng med fackmän för att det ska bli korrekt byggt.

Svårt att säga på rak arm vad kalaset kan kosta men om det var 500000 du menade så lär de nog ganska snart ätas upp.

a

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock var väl inte min fråga riktigt hur mycket det skulle kosta.... Snarare hur mix/inspelnings rum bör se ut; propotioner, takhöjd, form osv.. för att jag ska kunna komma igång med första steget i projektet dvs skissa upp hur det ska se ut..

tacksam för svar angående detta

jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller proportioner finns det tyvärr inga enkla svar. Det finns vissa förhållanden som ger en jämnare spridning av stående vågor (room modes, som oftast är det största problemet) så kallade ”golden ratios”, men man skall även komma ihåg att placeringen av högtalare och lyssnare också avgör vilka rumsresonanser som kommer att ges energi och vilka som kommer att höras. Vad jag menar är att en dålig placering i ett rum med bra proportioner troligtvis är sämre än en bra placering i ett rum med icke optimala längdförhållanden. Bäst är att simulera kontrollrummet i ett program för att hitta den bästa praktiska lösningen och när stommen är byggd mäta upp och fortsätta att dämpa de frekvenser som orsakar problem. För att överhuvudtaget ha en chans att göra några simuleringar så brukar man bygga stommen rektangulär (matten blir helt absurt svår för komplexa former) och sedan kan man bygga en innerstruktur i komplex form för att undvika parallella ytor. Stående vågor försvinner inte bara för att man undviker parallella väggar, det blir bara svårare (läs omöjligt) att räkna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstår av tråden så kommer du att bygga på mark du redan äger, med elskåp, vatten & avlopp du redan har idag...

Detta är i en mellansvensk stad värt minst 300 000kr 😄

Att beställa en träbyggnad i snygg garage/uthus typ utan isolering men med tegeltak bör du kunna hitta för 1 200 - 1 500kr m2 + grund... (Bara som en jämförelse)

Sen kommer ju själva studion inuti det... 😉

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi byggde för några år sedan ett skrivarhus till min fru vår trädgård. Hon är författtare och journalist. Vi bygde först en modell under en hel vinter. Förbättrade då och då när vi kom på någon ny idé.

Resultatet blev ett 7-kantigt hus i helt utan räta vinklar med snedtak och ett sovloft. Byggytan är c:a 20 kvm (20 kvm i ett rum + ett sovloft) och det kostade c:a 150 000 kr. Vi hade hjälp med att gjuta plattan och att resa stommen. Vi anställde en riktig snickare för hjälp med stommen, han kunde dessutom vara kvalitetsansvarig mot kommunen. Här finns krav på att sådan ska finnas. Resten byggde vi själva. Det tog nästan 4 år innan allt var klart men vi kunde "flytta in" efter c:a 6 månader. Delvis köpte vi virke från en lokal såg. Vi har inte vatten eller avlopp eftersom det är så nära till bostadshuset att vi inte tyckte det var nödvändigt. Däremot el, nätverkskabel och telefon. Isolerade gjorde vi med insprutad ecofiber. Enkelt, lika billigt som traditionella isolerskivor vid nygygge om man sprutar allt samtidigt, och man slipper det det irriterande dammet från glas eller stenull. Dessutom, visade sig, förmodligen jättebra akustiskt. Väggar på insidan av slammålad råspånt. Trägolv på betongplatta med vattenburen golvvärme driven av elpatron. Elpatronen ska så småningom bort och ersättas med koppling till värmesystemet i bostadshuset. Med golvvärmen slipper man knäppningar i elementen och fula element under fönstren. Bygglovet kostade för vår del 1000 kr och då fick vi dessutom bra råd om takkonstruktion och hållfasthetsdimensionering av kommunens bygglovsansvarige.

Bra råd är att tidigt kontakta kommunen så får du veta var på tomten du får bygga och begränsningar i storlek och höjd mm som kan finnas.

Vad som är intressant är att det blev en fantastikt bra akustik. En egen atmosfär där det är skönt, inspirerande och avkopplande att bara vara. När vi nu fått uppdrag att göra radio var det bara att dra ner en multikabel för mikar o komunikation så har vi en helt perfekt radiostudio. Jag sitter i mitt arbetsrum i bostadshuset och sköter inspelningen. Du behöver antagligen ha större för musik men vill gärna dela med mej av detta för att det blev så fantastisk lien studio. De blir inget burkljud alls som i ett fyrkantigt rum och man behöver inte närmicka för att slippa ekon. Kommer även att spela in lite akustisk musik typ folkmusik och trubadur där nere. Sen kan man ju alltid göra pålägg med syntar och klaviatur som inte behöver mik i bostadshuset.

Och så låter den enkl musikanläggningen väldigt mycket bättre än i ett traditionellt fyrkantigt rum, bara ett extra plus.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller proportioner finns det tyvärr inga enkla svar. Det finns vissa förhållanden som ger en jämnare spridning av stående vågor (room modes, som oftast är det största problemet) så kallade ”golden ratios”, men man skall även komma ihåg att placeringen av högtalare och lyssnare också avgör vilka rumsresonanser som kommer att ges energi och vilka som kommer att höras. Vad jag menar är att en dålig placering i ett rum med bra proportioner troligtvis är sämre än en bra placering i ett rum med icke optimala längdförhållanden. Bäst är att simulera kontrollrummet i ett program för att hitta den bästa praktiska lösningen och när stommen är byggd mäta upp och fortsätta att dämpa de frekvenser som orsakar problem. För att överhuvudtaget ha en chans att göra några simuleringar så brukar man bygga stommen rektangulär (matten blir helt absurt svår för komplexa former) och sedan kan man bygga en innerstruktur i komplex form för att undvika parallella ytor. Stående vågor försvinner inte bara för att man undviker parallella väggar, det blir bara svårare (läs omöjligt) att räkna på.

Ok... så mixrummet är bäst att börja med en rektangulär form och sedan akustikanpassa efter mätning. Har jag förstått det rätt. Det finns inga speciella mått på det rektangulära rummet som man vet är bra att utgå ifrån?

Liverummet då? Ska man tänka lika där? Gissar att man måste tänka annorlunda eftersom det rummet ska låta bra att spela in och inte bara att lyssna i?

Min tanke är ju att börja rita insidan på huset till jag känner mig helt nöjd.. Sedan fundera ut vilket sorts hus det ska vara...

Kanske ett helt runt hus vore bäst? 😄

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi byggde för några år sedan ett skrivarhus till min fru vår trädgård. Hon är författtare och journalist. Vi bygde först en modell under en hel vinter. Förbättrade då och då när vi kom på någon ny idé.

Resultatet blev ett 7-kantigt hus i helt utan räta vinklar med snedtak och ett sovloft. Byggytan är c:a 20 kvm (20 kvm i ett rum + ett sovloft) och det kostade c:a 150 000 kr. Vi hade hjälp med att gjuta plattan och att resa stommen. Vi anställde en riktig snickare för hjälp med stommen, han kunde dessutom vara kvalitetsansvarig mot kommunen. Här finns krav på att sådan ska finnas. Resten byggde vi själva. Det tog nästan 4 år innan allt var klart men vi kunde "flytta in" efter c:a 6 månader. Delvis köpte vi virke från en lokal såg. Vi har inte vatten eller avlopp eftersom det är så nära till bostadshuset att vi inte tyckte det var nödvändigt. Däremot el, nätverkskabel och telefon. Isolerade gjorde vi med insprutad ecofiber. Enkelt, lika billigt som traditionella isolerskivor vid nygygge om man sprutar allt samtidigt, och man slipper det det irriterande dammet från glas eller stenull. Dessutom, visade sig, förmodligen jättebra akustiskt. Väggar på insidan av slammålad råspånt. Trägolv på betongplatta med vattenburen golvvärme driven av elpatron. Elpatronen ska så småningom bort och ersättas med koppling till värmesystemet i bostadshuset. Med golvvärmen slipper man knäppningar i elementen och fula element under fönstren. Bygglovet kostade för vår del 1000 kr och då fick vi dessutom bra råd om takkonstruktion och hållfasthetsdimensionering av kommunens bygglovsansvarige.

Bra råd är att tidigt kontakta kommunen så får du veta var på tomten du får bygga och begränsningar i storlek och höjd mm som kan finnas.

Vad som är intressant är att det blev en fantastikt bra akustik. En egen atmosfär där det är skönt, inspirerande och avkopplande att bara vara. När vi nu fått uppdrag att göra radio var det bara att dra ner en multikabel för mikar o komunikation så har vi en helt perfekt radiostudio. Jag sitter i mitt arbetsrum i bostadshuset och sköter inspelningen. Du behöver antagligen ha större för musik men vill gärna dela med mej av detta för att det blev så fantastisk lien studio. De blir inget burkljud alls som i ett fyrkantigt rum och man behöver inte närmicka för att slippa ekon. Kommer även att spela in lite akustisk musik typ folkmusik och trubadur där nere. Sen kan man ju alltid göra pålägg med syntar och klaviatur som inte behöver mik i bostadshuset.

Och så låter den enkl musikanläggningen väldigt mycket bättre än i ett traditionellt fyrkantigt rum, bara ett extra plus.

Ekofiber låter intressant! Jag funderar på att köra det överallt i bygget faktiskt.... vill gärna slippa gullfiber..

Spännande med en annorlunda form på huset också...

tack för ditt svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstår av tråden så kommer du att bygga på mark du redan äger, med elskåp, vatten & avlopp du redan har idag...

Detta är i en mellansvensk stad värt minst 300 000kr 😄

Att beställa en träbyggnad i snygg garage/uthus typ utan isolering men med tegeltak bör du kunna hitta för 1 200 - 1 500kr m2 + grund... (Bara som en jämförelse)

Sen kommer ju själva studion inuti det... 😄

Något tips på var man kan beställa? Jag bor i Stockholm...

MVH Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstår av tråden så kommer du att bygga på mark du redan äger, med elskåp, vatten & avlopp du redan har idag...

Detta är i en mellansvensk stad värt minst 300 000kr  😆

Att beställa en träbyggnad i snygg garage/uthus typ utan isolering men med tegeltak bör du kunna hitta för 1 200 - 1 500kr m2 + grund...  (Bara som en jämförelse)

Sen kommer ju själva studion inuti det...  😉

Något tips på var man kan beställa? Jag bor i Stockholm...

MVH Jocke

Hos Mellby kan du säkert få en offert...

Men det finns andra, googla lite Garage/uthus

Mellby

Edit: Men jag ska i ärligheten namn säja att jag planerar att bygga min egen studio i sten... Alltså en murare som kommer och gör hela jobbet...

Dels för att vårat nuvarande hus är sten, och jag har fått för mej att det är positivt för ljudläckage ifrån alla håll...

Vh, Lilleman

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Men jag ska i ärligheten namn säja att jag planerar att bygga min egen studio i sten... Alltså en murare som kommer och gör hela jobbet...

Dels för att vårat nuvarande hus är sten, och jag har fått för mej att det är positivt för ljudläckage ifrån alla håll...

inte för att jag har provat själv, men jag håller nog med dig där. Skulle jag bygga nåt från grunden skulle jag nog bygga i sten. Kanske t.o.m är billigare om man orkar bära lite själv så att muraren kan mura istället för att bära.

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst en murad tegelvägg har ju en STC på runt 45 vilket ungefär motsvarar en gipsvägg med 2 gips på ena och tre på andra sidan.

Inte för att man behöver stirra sig blind på STC..

a

😱

Det var intressant, är det med eller utan luftspalt...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är STC?? 

Sound Transmission Class, Det är det värde man får ut om man testar en konstruktion med ljud på alla frekvenser men centrerat runt 500Hz.

Så i studio samanhang så använder man numera TL-värde, Transmission Loss, som går lägre ner i frekvens och ger en bättre bild om man t.ex spelar bas, trummor eller liknande.

Så STC är bara ett värde så att man kan jämföra olika konstruktioner.

Det var intressant, är det med eller utan luftspalt...? 

Utan!! så här: Wall%204.gif

fast med isolering.

med luftspalt får du STC 54: Wall%2010.gif

om du däremot bygger 2 tegelväggar med luftspalt så får du kanske bästa tänkbara isolering.

I annat fall löser sig det mesta med gips och reglar. kanske inte värt besväret att tegla väggar mao. Men om man nu bygger från scratch så kan man bygga med bärande väggar i tegel/betong så att rummen redan är indelade, sen är det bara enkla gipsväggar i flytanda rum mot teglet kvar för topp isolering.

sten har jag funderat på... trodde att det skulle vara mycket dyrare? Någon som har erfarenhet av att bygga med leca? Verkar vara lätt att jobba med om man tex skulle vilja bygga en rundad vägg där man ska ha liverummet...

Leca suger fläsk som isolering, alldeles för låg densitet, det är TYNGD du är ute efter. Det är inte för inte proffsen lägger blymattor på väggarna!

a

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena

intressant tråd detta, speciellt med stenmaterial som väggmaterial

om man inte kan köra med leca då är ju frågan vad som är bäst, att köra murvägg eller helt enkelt köra betong?

prisskillnader vet jag inte men jag antar väl att bäst är väl att köra dubbel uppsättning med en luftspalt emellan, typ på en decimeter.

mvh Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

att platsgjuta betongväggar är i sig inte så dyrt om man gör det samtidigt som man gjuter grunden, om man däremot ska gjuta betong inne i en byggnad blir det betydligt dyrare och mer komplicerat.

Det finns annars betongblock som man kan bygga med. Ihåliga som sedan fylls med t.ex sand.

prisskillnader vet jag inte men jag antar väl att bäst är väl att köra dubbel uppsättning med en luftspalt emellan, typ på en decimeter

varför en decimeter?

a

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

att platsgjuta betongväggar är i sig inte så dyrt om man gör det samtidigt som man gjuter grunden, om man däremot ska gjuta betong inne i en byggnad blir det betydligt dyrare och mer komplicerat.

Det finns annars betongblock som man kan bygga med. Ihåliga som sedan fylls med t.ex sand.

prisskillnader vet jag inte men jag antar väl att bäst är väl att köra dubbel uppsättning med en luftspalt emellan, typ på en decimeter

varför en decimeter?

a

😉

Är det möjligt att uppskatta ungefär vad det skulle kosta att få upp en kåk på detta sätt? Alltså gjuta väggar när man gör grunden.... ytterväggar och en skiljevägg mellan liverum och inspelningsrum invändigt. Detta verkar ju vara ett riktigt bra sätt ljuddämpningsmässigt! Byggytan blir väl typ 100kvm med suterängdelen...

Antar att man gör takstolar i trä eller hur bygger man tak på ett stenhus?

MVH Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

varför en decimeter?

ärligt talat så drog jag till med nånting så siffran där skall man inte lägga så stor vikt vid.

du som kan Andreasb (vilket många är tacksamma över), hur brett bör man göra en luftspalt om man ska bygga två väggar? finns det en generell regel eller är det helt enkelt olika från fall till fall?

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...