Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har lÀst lite om detta med summeringsmixrar och kollade lite pÄ den dÀr fina nevevarianten pÄ 16kanaler. Jag spelar ju in allt digitalt med datorn och vill ÀndÄ fÄ bÀttre kvalite pÄ mitt ljud. (fast nu har jag en stereo bandrecorder: lÀs min födelsedagstopic)

Jag har dock inte rÄd med att köpa ett nevealternativ men hittade SM PRO AUDIO PM8 som Àr en passiv summeringsmixer. Vad tror ni om den? Blir det bÀttre tro?

AlltsÄ jag vet knappt vad en summeringsmixer Àr! :rolleyes:

Annons
Postat

Jag har ingen erfarenhet alls av summeringsmixers men jag har mixat ner ganska mycket grejor via mixerbord. (vilket Àr samma sak minus eq).

Det jag VET Àr att mina gamla mixar, gjorda pÄ ett mixerbord, frÄn rullband, var exrem lÀtta att göra.

AlltsÄ nÀr jag mixade tÀnkte jag inte en sekund pÄ frekvenskrockar o dyl.

Digital inspelning Àr alltför precis tycker jag, dÀrför behövs analog summering och Àven analog fÀrgning t.ex via insert.

SM pro audio Àr ett vÀldigt vettigt alternativ.

vill du ha fÀrgning mÄste du nog punga ut för en nevesummer. det vÀrsta Àr att neve adderar nÄt extremt snyggt sÄ att...

Elof (oregistrerad)
Postat

Visst kan en summeringsenhet vara bra, men det finns lĂ„ngt mycket viktigare grejjer för att fĂ„ bĂ€ttre kvalitĂ© pĂ„ ditt ljud Ă€n en sĂ„dan. Om du inte har fina grejjer att spela in och upp med sĂ„ Ă€r att skaffa en summerare ungefĂ€r som att torka sig i ***** innan man lagt en kabel, eller nĂ„gon annan fyndig liknelse. 🙂

Postat

Analog summering Ă€r meningslös. Vill man ha en speciell fĂ€rgning, sĂ„ Ă€r det lika effektivt att köra slutmixen genom nĂ„gon lĂ€mplig analogburk - men summeringen görs bĂ€st medan man fortfarande Ă€r i den digitala vĂ€rlden. Om man köper en riktigt bra 2-kanalig burk att köra sin mix genom, sĂ„ rĂ€cker pengarna till nĂ„got betydligt bĂ€ttre, Ă€n om man mĂ„ste lĂ€gga pengarna pĂ„ en 8-kanalig burk... 🙂

Det var en liten diskussion om just detta i 99musik-forumet nyligen: http://99musik.se/forum/showthread.php?t=22526 - dÀr det bl a framkom att SoundOnSound hade gjort tester som visade pÄ just detta.

Postat

Jag kan i Àrlighetens namn inte hÄlla med.. Analog summering tycker jag Àr riktigt nice, och dÄ Àr jag ÀndÄ ingen sÄn som hÄller pÄ det analoga i vanliga fall.. Neve's 8816 Àr iofs den enda jag testat ordentligt, men den Àr helt klart vÀrd pengarna.. förutsatt att: 1. Man faktiskt har pengarna, skulle inte ta ett lÄn för prylen, för den löser inga akuta problem. 2. Man anvÀnder sig av transparenta pluggar som t.ex McDSP (utom Analog Channel) och Sonalksis eller liknande. Personligen föredrar jag att arbeta vÀldigt "transparent".. och vidare 3. Om man faktiskt Àr ute efter ett analogt sound.. NÀr jag mixar industrial Àr det kanske inte sÄ givande, men jÀklar vilken skillnad det blev nÀr jag spelade in en Jeff Beck-cover! (!!!)..

Och nu mÄste jag lÀgga till en fundering och en iaktagelse. Jag har mÀrkt att ju fler kanaler man anvÀnder vid summeringen, desto naturligare och bÀttre blir den. Kanske inte sÄ ovÀntat. Funderingen gÀller just passiva summerare: Det Àr ju i hög grad sjÀlva förstÀrkningen som fÀrgar signalen, hur stor skillnad kan en passiv summerare egentligen göra? Klart att allt fÀrgar, men pÄ ett önskvÀrt och framförallt hörbart sÀtt? Om passiva summerare faktiskt fungerar sÄ kanske man skulle bygga sig en.. har funderat ett tag pÄ vad som egentligen sitter i de dÀr prylarna..

Reklam varning/

Kan tillÀgga att jag oftast har spelat in summeringen igen pÄ ett stereospÄr och "mastrat" digitalt efterÄt igen.. Jag hÄller helt klart pÄ det digitala alternativet, om man inte har mycket pengar. Gott folk, billiga outboards Àr pest i jÀmförelse med en plugg i samma prisklass i nÀstan alla fall. Skippa Behringer kompressorn och köp Projekt Pak frÄn McDSP (om ni kör Pro Tools) istÀllet. Ni blir lyckligare mÀnniskor! //Reklam varning

Men analog summering Ă€r nice 🙂

Postat

Joo grejen Àr vÀl den att jag sitter i den digitala vÀrlden hela tiden. (dÀrav frÄgan)

Har nĂ„gon andra tips pĂ„ grejer som jag skulle kunna anvĂ€nda mig av? Jag har lĂ€nge tĂ€nkt pĂ„ att skaffa en mixer men det tar för stor plats 🙂 jag har inte den möjligheten

Men ni pratar om nÄgra burkar... Som vad?

Postat

Om ngn vill testa analog summering av BRA kvalité till BRA pris (det duger inte med att köra igenom ngn leksak, dÄ gÄr hela idén förlorad) sÄ leta upp ett begagnat Supreme-modifierat mixerbord - det ska finnas 2- 3 st mindre Soundcraft och A&H bord i SthlmsomrÄdet just nu.

EXTREMT PRISVÄRDA PRYLAR.

Dessutom innehÄller dom Mic Preamps av mkt hög klass tack vare modifieringen.

AnvÀnder sjÀlv ett Supreme-bord som knÀcker andra mixers som kostar 6-10 ggr sÄ mkt!

Mvh Omni

Postat
Jag kan i Àrlighetens namn inte hÄlla med.. Analog summering tycker jag Àr riktigt nice, och dÄ Àr jag ÀndÄ ingen sÄn som hÄller pÄ det analoga i vanliga fall.. Neve's 8816 Àr iofs den enda jag testat ordentligt, men den Àr helt klart vÀrd pengarna..

Det var just Neve 8816 som recenserades i SoundOnSound-artikeln.

För de som inte orkar följa lĂ€nkar som man lĂ€gger in 😆 , sĂ„ kommer citatet som stĂ„r i 99musik-forumtrĂ„den hĂ€r:

tried remixing a variety of eight-track material — rock and pop, classical and choral — both internally in a SADiE System 5, and externally through the 8816. Technically, I couldn't really differentiate between the mixes, but sonically I favoured the 8816 every time! Annoyingly, though, mixing internally in the DAW and routing the stereo output through the 8816 seemed to have much the same effect and sonic benefit. It makes no sense to my head, but my ears like it all the same!

Med andra ord, sĂ„ Ă€r sjĂ€lva summeringsfunktionen meningslös - och man kan precis lika gĂ€rna skaffa en 2-kanalig burk som lĂ„ter som man vill (billigare Ă€n en summeringsburk 😄 ) - och köra stereomixen genom den för att fĂ„ fĂ€rgningen som man Ă€r ute efter.

Postat (redigerat)

Visst var det nÄgon hÀr, som för ett par mÄnader sedan gjorde ett ganska ambitiöst test dÀr han jÀmförde analog och digital summering? Med olika ljudprov man fick "gissa" pÄ?.

Jag vill pÄminna mig att skillnaden, som var vÀldigt liten, inte motiverade analog summering.

...ska se om jag hittade trÄden. Lades den upp som gallup mÄnne?

edit: HÄR Ă€r trĂ„den. Kunde du inte sagt det med en gĂ„ng nĂ€r du var hĂ€r och skrev Elof:) ?

tjing

Bengan

edit: Summering, inte simulering. För jösse namn 😛

Redigerat av Vallhagen
Elof (oregistrerad)
Postat
Men claes, har du nÄgot tips pÄ sÄdan 2-kanalig burk som inte kostar skjortan? 4-5000kr

Du kan i princip ta vilken stereopreamp som helst , men dÄ kanske det Àr smartare att köpa en stereokompressor med lite karaktÀr. I vilket fall sÄ kommer du inte jÀttelÄngt med 5 tusen.

Postat
Men claes, har du nÄgot tips pÄ sÄdan 2-kanalig burk som inte kostar skjortan? 4-5000kr

Du kan i princip ta vilken stereopreamp som helst , men dÄ kanske det Àr smartare att köpa en stereokompressor med lite karaktÀr. I vilket fall sÄ kommer du inte jÀttelÄngt med 5 tusen.

i know. men jag tĂ€nker inte sĂ€tta nĂ„gon hög prĂ€gel pĂ„ min studio i och med att jag inte har bra lokaler 😄 och nĂ€stan inga jobb 😛

Postat

Nej - det Àr nog att hoppas för mycket. Man mÄste troligen upp pÄ runt det dubbla (minst) för att det ska vara meningsfullt. Annars blir det bara annorlunda - men inte bÀttre...

Det finns som sagt ocksĂ„ annat som Ă€r viktigare att prioritera - men Ă€r du nöjd med alla andra detaljer, sĂ„ kan det vara lönt att titta pĂ„ möjligheten att stoppa in en analog fĂ€rgningsburk i kedjan vid masteringen - men samtidigt Ă€r det kanske egentligen smartare att i sĂ„ fall överlĂ„ta det Ă„t masteringstudion, snarare Ă€n att skaffa en sĂ„dan burk sjĂ€lv...? 😄

HiFi (oregistrerad)
Postat

Jaha du Omni.

Supreme som i Åke Blom?

Ha - vi verkar ha mycket gemensamt. 😄

Vad Àr det för slags mixerbord som sÀljs begagnade och i vilka annonser?

Vi har redan men vill ha fler!

VĂ€nligen

A Eriksson

Postat

Kör sjÀlv med Dangerous2Bus summeringsmixer och kan bara sÀga att det fanns en tid före och en tid efter. Ni som inte tror att det Àr nÄgon skillnad skall först och frÀmst se till att fÄ testa ex. Dangerous, neve eller likn och jag lovar att Ni fattar grejen.

Postat
Kör sjÀlv med Dangerous2Bus summeringsmixer och kan bara sÀga att det fanns en tid före och en tid efter. Ni som inte tror att det Àr nÄgon skillnad skall först och frÀmst se till att fÄ testa ex. Dangerous, neve eller likn och jag lovar att Ni fattar grejen.

Har du provat att skippa summeringen och i stĂ€llet bara köra stereomixen genom burken, pĂ„ samma sĂ€tt som SoundOnSound hade gjort nĂ€r de tyckte att det inte var nĂ„gon skillnad...? đŸ€Ș

Postat (redigerat)

Claes, inget illa menat.. men har du testat 8816? PÄ de forumen snackar de nÀstan lika mycket skit som vi ÀndÄ.. Jag mÄste erkÀnna att skillnaden inte gör sig sÀrskilt pÄmind pÄ ALLT material. Men pÄ sÄng, och framförallt dubbade gitarrer med mycket diskant (dist) kÀndes det verkligen. Gitarrerna blev mycket "tightare" i just den mixen jag gjorde dÄ och kÀndes mer som en FET gitarr Àn just 4 dubbade, som det var i verkligheten.. och de fick en viss vÀrme, men det gÄr kanske simulera pÄ andra sÀtt.. sÀger inte att det Àr omöjligt med pluggar, men att bygga ett helt analogt mixerbord i emulerad form för att nÄ precis dit jag vill kÀnns som overkill nÀr det Àr Neve jag Àr ute efter, och datorkraften som krÀvs för alla pluggarna fordrar ett TDM system, och dÄ Àr sumeraren t.o.m ett ekonomiskt fördelaktigt alternativ.

Kan heller inte sĂ€ga att detta Ă€r effekten i all musik och alla mixar, för jag har bara kunnat testa den ett par gĂ„nger pĂ„ tvĂ„ helt skilda mixar som inte gĂ„r att jĂ€mföra. Men det Ă€r frĂ€mst i diskanten och till viss del i mellanregistret jag hittade vad jag sökte. Men, som alltid, saknar man det inte sĂ„ Ă€r det den sĂ€msta investering man kan göra.. bortsett frĂ„n att Neves mĂ€rke borgar för en inflation av vĂ€rdet pĂ„ prylen jĂ€mförbar med Harley Davidson.. nĂ€stan ingen alls alltsĂ„.. 😛

Note: Jag tycker inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt att SoundOnSound Ă€r en dĂ„lig tidning, tvĂ€rtom. Men det handlar om en subjektiv iaktagelse pĂ„ ett material jag inte hört sjĂ€lv.. kanske Britney Spear inte alls behöver en 8816, men The Hives skulle kanske tycka den Ă€r cool? 🙂

Rock/Pop kÀnns som att sÀga "modern musik", jag saknar tillÀgget "dubbade gitarrer med mycket dist" och liknande.. stilen sÀger vÀldigt lite om materialet bortsett frÄn "choral".

Redigerat av illvaesen
Postat

SjÀlvklart har jag testat det, annars hade jag inte köpt Dangerous2Bus. Det handlar om skillnad och den skillnaden Àr oerhörd. Att ens pÄstÄ nÄgot annat Àr inte proffisionellt. Kör sjÀlv protools HD3 192 I/Ox2 och utan sum mixern sÄ Àr det en jÀkla skillnad. Nu summar jag Àven ex. trummor via externt mixerbord, men allt hanteras i givetvis i protools och vid slutmix sÄ Àr det helt nödvÀndigt med dangerous2bus. Kan bara ödmjukast tacka för att produkten finns, visserligen inte gratis men oj vad bra!

Alla som tvivlar snÀlla testa! Mono, separationen, klarheten allt blir bara sÄ bra, allt!

SjÀlvklara alternativet Àr ju ett schysst mixerbord. Men att ifrÄgasÀtta om det Àr ngn skillnad Àr meningslös, det Àr det! Sen för soundonsound skriva vad katten dom vill.

Postat

Det Ă€r irriterande nĂ€r det dyker upp sĂ„ olika uttalanden. 😕

FĂ„r vĂ€l lĂ„na nĂ„gon sĂ„dan burk och testa sjĂ€lv nĂ€r tiden rĂ€cker till - vilket Ă„r som helst... 😕

Vissa sĂ€ger att summeringen gör en enorm skillnad, medan andra sĂ€ger att det ger samma resultat oavsett om man kör summeringen eller om man bara kör det fĂ€rdigmixade stereospĂ„ret genom en sĂ„dan burk... Förvirringen Ă€r total... 😠

Finns det nĂ„gon av er som har summeringsburkar, som har tid och lust att göra ett försök till rĂ€ttvisande test? Typ en mix som Ă€r gjord enbart i DAW, en som Ă€r gjord genom summeringsburken och en dĂ€r DAW-mixens stereospĂ„r har körts genom summeringsburken. Det hade varit vĂ€ldigt intressant att höra hur stor skillnaden egentligen Ă€r. Det som en person uppfattar som en enorm skillnad, kan ju vara mikroskopisk skillnad för nĂ„gon annan - beroende pĂ„ referensramarna... 😳

Postat

Hela den hÀr diskussionen gör mig snurrig! Jag har ingen erfarenhet av arbete med summeringsmixrar, men dÀremot har jag erfarenhet av att mixa pÄ i burken och via analogt mixerbord - mina analoga mixar har vi dessa tillfÀllen alltid blivit bÀttre. Antagligen Àr det en ergonomisk frÄga, d v s ingen skÀrm att stirra sig blind pÄ, eq:n direkt under fingerspetsarna, fader-Äkningar, man behöver inte oroa sig för att man ska slÄ över den digitala nollan, osv. Och, kanske viktigast - det gÄr undan! En mix som vid datorn kanske tar 6 timmar, tar vid mixerbordet 1,5-2.

..jag har för övrigt en liten undran - i datorn nĂ€r jag sĂ€nker volymen sĂ€nker jag ocksĂ„ bitdjupet, men nĂ€r jag sĂ€nker en analog fader pĂ„ ett mixerbord sĂ„ blir ju inte upplösningen pĂ„ ljudet sĂ€mre. Kan detta ha nĂ„gonting att göra med varför jag upplever mina mixar via analogbordet som bĂ€ttre, under sjĂ€lva mixningsarbetet vill sĂ€ga? Till syvende och sist ska ju skiten Ă€ndĂ„ klĂ€mmas ihop till en wav-fil.. 🙂

Postat

Den enda seriösa summeringen jag sett/hört med egna ögon Àr en produktion som var helt mixad i datorn och som kördes ut via Protools HD3 till ett SSL-mixerbord och herregud va skillnad det blev att bara lÄta materialet passera genom bordet.

Separationen, nÀrheten och tightheten (nytt svenskt ord) i mixen vart pÄtagligt mycket bÀttre.

Men dÄ kostar ju det bordet 2 millar ocksÄ sÄ det Àr ju en ekonomisk frÄga.

Jag personligen skulle hellre köpa en bra stereoburk om det nu gav resultat.

Men kÀnner man att man har typ 5-8000:- att lÀgga ut pÄ en summering sÄ Àr det nog bara waste of money mot vad man fÄr tillbaka i ljudkvalitet.

Postat (redigerat)
..jag har för övrigt en liten undran - i datorn nĂ€r jag sĂ€nker volymen sĂ€nker jag ocksĂ„ bitdjupet, men nĂ€r jag sĂ€nker en analog fader pĂ„ ett mixerbord sĂ„ blir ju inte upplösningen pĂ„ ljudet sĂ€mre. Kan detta ha nĂ„gonting att göra med varför jag upplever mina mixar via analogbordet som bĂ€ttre, under sjĂ€lva mixningsarbetet vill sĂ€ga? Till syvende och sist ska ju skiten Ă€ndĂ„ klĂ€mmas ihop till en wav-fil..  🙂

Ändringen i upplösning Ă€r nog mindre Ă€n mikroskopisk i datorn, eftersom man jobbar med 32-bit FP internt och dĂ€rför behĂ„ller 24-bits upplösning Ă€ven om man gĂ„r ner rejĂ€lt i volym, sĂ„ dĂ€r har du ingen försĂ€mring att snacka om.

Vad jag tror kan vara huvudskillnaden, Ă€r att man kanske gillar fĂ€rgningen bĂ€ttre i mixern - Ă„tminstone om man Ă€r van vid att jobba med mixer... Om man Ă€r mer van att jobba med dator, sĂ„ kan utfallet sĂ€kert bli tvĂ€rtom - men det Ă€r som sagt önskvĂ€rt att fĂ„ exempel pĂ„ hur det lĂ„ter i de olika fallen, sĂ„ det Ă€r kanonbra att Sounden tar tag i det nĂ€r tiden rĂ€cker till. 😄

Det kan ju ocksÄ vara sÄ, att man mixar annorlunda och att det Àr dÀrför det blir skillnad - alltsÄ en psykologisk skillnad som gör att man gör ett bÀttre jobb framför en viss sorts utrustning? Det kanske inte alls Àr summeringen i sig, utan snarare arbetssÀttet som ger skillnaden - och om man hör en skillnad, sÄ Àr det lÀtt att man övertygar sig sjÀlv om att skillnaden Àr till det bÀttre, om man nu vill att det ska bli bÀttre (se frekventa exempel i audiofil-nörd branschen, med snakeoil-högtalarkablar o dyl...). Ett blindtest av noggrannt gjorda mixar Àr alltsÄ det bÀsta för att avgöra vilket som verkligen lÄter bÀst...

Jag ser verkligen fram emot resultatet av Soundens anstrĂ€ngningar - och ska absolut försöka fĂ„ tid att göra tester sjĂ€lv nĂ„gon gĂ„ng i framtiden ocksĂ„. 😄

Redigerat av Claes
Postat

Jag talar bara om dangerous2bus som jag sjÀlv anvÀnder och den fÀrgar icke ljudet. Visst jÀmföra med ssl för ett par millar, men nu snackar jag inte om en stereo sum för ett par tusen. Dangerous 16 kanaler kostar runt 30 papp sÄ det e ju en del, men skillnaden Àr mkt stor. Denna diskussion Àr intressant, men skulle bli oerhört mer intressant om Ni som tvekar bara ser till att lÄna en summeringsmixer typ neve, dangerous2bus eller likv. och inte ngt skrÀp sÄ kan vi ju diskutera vad Ni anser.

SSL bordet och dess jÀmförelser lÄter jag vara för man vet aldrig ibland vad som Àr gjort vad. Det gÄr ju som sagt att fÄ det mesta att lÄta svinaktigt bra idag, och nyansskillnaderna Àr egentligen det enda som skiljer.

Men om man sitter med ett HD system utan ett bra analogbord sÄ förstÄr jag inte hur man kan göra ngt utan en summeringsmixer av god kvalitet! Det gör skillnad!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.