Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tja, jag har en en Yamaha RBX374FSL Elbas (vilket jävla namn 🙂 ) som jag har problem med att det glappar i teleutgången. Vrider man på telekabeln så blir det tyst och fortsätter man att snurra så knäpper det till och så har man ljud igen. Kan jag laga det här felet, och hur isåfall?

Tacksam för alla svar.

Annons
Posted (edited)

Beror på vad felet är. Jag plockade fram min gamla misshandlade Cort ur garderoben och tog lite bilder. Hade liknande problem med den nämligen, när jag använde den. Kolla följande:

Sitter det en sån här "mutter" på utgången? Kolla så att den inte sitter löst.

mutter.jpg

Lösning: Skruva fast.

Öppna upp (om det går) och kolla kontakterna inuti. Har någon släppt?

kontakt.jpg

Lösning: Löd ihop.

Skruva upp (om det går) din teleplugg. Har kontakten släppt?

tele.jpg

Lösning: Löd ihop.

Det var nog allt jag hade att bidra med... Lycka till!

Edited by ChromaWoods
Guest tsmalmbe
Posted

Helt rätt. Öppna grejen, kolla lödningarna och sätt fast allting tight. Helt basic gitarr/bas service som måste göras nu och då.

Posted

Med största sannolikhet är det telejacket som är utslitet. De brukar behöva bytas ut med jämna mellanrum. Ibland funkar det tillfälligt att bara böja till den ena ledaren lite, men det är bättre att bara byta ut den. Och satsa på en med bra kvalité. Kostar 30-40kr för en sådan som är på ChromaWoods bild och 100-120kr för "rörmodellen". Och du behöver grundläggande lödkunskap för att sätta dit den. Kan du inte själv så har du säkert någon kompis som fixar det. Det är busenkelt.

Posted

Tack, men också, en ratt är lös vad gör jag med den.

Jag är inte basist och har inte stora lödkunskaper. Kan man köpa telejack i musikaffärer eller?

Posted

Vad menar du med lös? Ta väck knoppen (dra den uppåt bara) och se om muttern sitter fast.

De brukar ha telejack i musikaffärerna. Annars finns det oftast på ställen som säljer elektronikdelar.