Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan,

Ja hÄller pÄ Ä fixar till ett template i FL som ja tÀnkte kunde vara anvÀndbart

nÀr man vill testa olika melodier och dylikt. Syftet med denna trÄd Àr att fÄ

lite hjÀlp pÄ vÀgen till ett trevligt template för dance/commercial trance sound.

Nu vill ja höra vad ni tycker jag borde Àndra pÄ!

Tack pÄ förhand för din Äsikt.

😛

Annons
Cleff (oregistrerad)
Postat

LĂ„ter bra! 😛

Postat (redigerat)

Tycker att det lÄter bra, vet inte hur lÀnge du har jobbat med musik. Leaden lÄter bra men jag saknar liiiite diskant i den, lite mer sÄgtand skulle inte skada alltsÄ =). Hihattarna ligger för lÄngt bak, skÀr lite i botten och höj den sÄ sticker de ut mer. En bredare pad skulle gett mer djup i lÄten och en compressor + eq pÄ basen för att minska subbigheten i den =).

Edit: Älskar melodin =). Knaske lite mycket insp frĂ„n basshunter?

//Nexustwins

Redigerat av Nexustwins
Postat (redigerat)
Tycker att det lÄter bra, vet inte hur lÀnge du har jobbat med musik. Leaden lÄter bra men jag saknar liiiite diskant i den, lite mer sÄgtand skulle inte skada alltsÄ =). Hihattarna ligger för lÄngt bak, skÀr lite i botten och höj den sÄ sticker de ut mer. En bredare pad skulle gett mer djup i lÄten och en compressor + eq pÄ basen för att minska subbigheten i den =).

Edit: Älskar melodin =).

//Nexustwins

Tack för tipsen, skall testa laborera med dem genast och se hur resultatet blir.

Jag har mixat (mixat ihop lÄtar, ej mastrat) en del musik tidigare men Àr rÀtt

grön inom omrÄdet produktion. Jag har faktiskt en kompressor pÄ basen redan

men en eq saknas. StÀmmer att den Àr lite för stark i lÄga frekvenser.

AngĂ„ende melodin sĂ„ Ă€r det allas vĂ„r kĂ€ra Basshunter du skall tacka 😄

Redigerat av aburman
Postat

Trummorna lĂ„ter sĂ„ stela, sĂ„ det förstör drivet\rytmen lite i melodin, men sjĂ€lva melodin lĂ„ter bra. 😄

Postat
Trummorna lĂ„ter sĂ„ stela, sĂ„ det förstör drivet\rytmen lite i melodin, men sjĂ€lva melodin lĂ„ter bra. 😄

Tack för tipset men pÄ vilket sÀtt vill du Àndra pÄ dem?

Har du nÄt förslag pÄ hur man Àndrar pÄ dem, till det bÀttre?

Postat

hÄller med er , melodin var bra, och pÄ nÄtt sÀtt kÀndes den ganska rolig. det Ànda man kan sÀga som Àr negativt att den Àr tagen frÄn "basshunter gör melodi i FL"

inte kanske rakt av, men man ser att det Àr pitchat lite toner hÀr och dÀr

Postat

hÄller med er , melodin var bra, och pÄ nÄtt sÀtt kÀndes den ganska rolig. det Ànda man kan sÀga som Àr negativt att den Àr tagen frÄn "basshunter gör melodi i FL"

inte kanske rakt av, men man ser att det Àr pitchat lite toner hÀr och dÀr

Postat

Ja jag mÀrkte ju direkt vart inspirationskÀllan kom ifrÄn.

SÄ frÄn mina öron fÄr du ingen uppmÀrksamhet mer Àn att du lyckats imitera det du försökt göra. Vilket jag kan sÀga att Asshunter pÄ sitt vis lyckats 150 ggr bÀttre Àn orginalet redan.

Prova nÄgot annat =p

Postat (redigerat)

SÄ frÄn mina öron fÄr du ingen uppmÀrksamhet mer Àn att du lyckats imitera det du försökt göra.  Vilket jag kan sÀga att Asshunter pÄ sitt vis lyckats 150 ggr bÀttre Àn orginalet redan.

Prova nÄgot annat =p

Nu har jag som sagt inte försökt imitera nÄgon utan bara anvÀnt mig av en av

Basshunters lÄtar för att demonstrera ljudet jag hÄller pÄ stÀller in.

Det Àr en midi rakt av alltsÄ.

banana_1.gif

Redigerat av aburman
Postat

SÄ frÄn mina öron fÄr du ingen uppmÀrksamhet mer Àn att du lyckats imitera det du försökt göra.  Vilket jag kan sÀga att Asshunter pÄ sitt vis lyckats 150 ggr bÀttre Àn orginalet redan.

Prova nÄgot annat =p

Nu har jag som sagt inte försökt imitera nÄgon utan bara anvÀnt mig av en av

Basshunters lÄtar för att demonstrera ljudet jag hÄller pÄ stÀller in.

Det Àr en midi rakt av alltsÄ.

banana_1.gif

DĂ„ kanske du borde lĂ€sa forum reglerna 🙂.

Postat (redigerat)
DĂ„ kanske du borde lĂ€sa forum reglerna 🙂.

Jag trodde de reglerna gÀllde för hela lÄtar man lade upp...

I detta fall kan det vÀl anses som en preview pÄ en remix, i vÀrsta fall.

Detta Àr ju bara ett klipp pÄ 45sek, tycker mig ha sett/hört urklipp ur mÀngder

av koperingsskyddade lÄtar hÀr och dÀr pÄ forumet tidigare. Correct me if I'm wrong!

Redigerat av aburman
Postat

lĂ„ter skit bra đŸ˜Č hur lĂ€nge har du gjort epic trance đŸ˜Č...

vill ocksĂ„ göra sĂ„dan musik som dig jag e pĂ„ g ja lĂ€rde mig 3takt iförrgĂ„r 😄

Postat (redigerat)

well, det kan vara jag som har fel.

Edit: Att du gör ett template, gör mig fundersam. Du menar alltsĂ„ att du kommar att anvĂ€nda dessa ljuden i ditt musik skapande? Om du har tĂ€nkt sĂ„, tycker jag att du borde tĂ€nka om! Alla din lĂ„tar kommer att lĂ„ta exakt lika dant, och du kommer heller inte att förbĂ€ttra din ljudkvallitet. Mitt rĂ„d till dig Ă€r att tĂ€nkla om đŸ˜Č.

Redigerat av Nexustwins
Postat
lĂ„ter skit bra 😆 hur lĂ€nge har du gjort epic trance 🙂...

vill ocksĂ„ göra sĂ„dan musik som dig jag e pĂ„ g ja lĂ€rde mig 3takt iförrgĂ„r 🙂

Tack tack. Jag har inte börjat Ă€nnu 😎

Postat (redigerat)

Edit: Att du gör ett template, gör mig fundersam. Du menar alltsĂ„ att du kommar att anvĂ€nda dessa ljuden i ditt musik skapande? Om du har tĂ€nkt sĂ„, tycker jag att du borde tĂ€nka om! Alla din lĂ„tar kommer att lĂ„ta exakt lika dant, och du kommer heller inte att förbĂ€ttra din ljudkvallitet. Mitt rĂ„d till dig Ă€r att tĂ€nkla om 😎.

Om du lÀst inlÀgget frÄn början mÄste du Àven ha lÀst igenom denna del "...ett template i FL som ja tÀnkte kunde vara anvÀndbart nÀr man vill testa olika melodier och dylikt." AlltsÄ kommer jag nog INTE att anvÀnda det till varje lÄt.

band.gif

Redigerat av aburman
Postat

Edit: Att du gör ett template, gör mig fundersam. Du menar alltsĂ„ att du kommar att anvĂ€nda dessa ljuden i ditt musik skapande? Om du har tĂ€nkt sĂ„, tycker jag att du borde tĂ€nka om! Alla din lĂ„tar kommer att lĂ„ta exakt lika dant, och du kommer heller inte att förbĂ€ttra din ljudkvallitet. Mitt rĂ„d till dig Ă€r att tĂ€nkla om 😄.

Om du lÀst inlÀgget frÄn början mÄste du Àven ha lÀst igenom denna del "...ett template i FL som ja tÀnkte kunde vara anvÀndbart nÀr man vill testa olika melodier och dylikt." AlltsÄ kommer jag nog INTE att anvÀnda det till varje lÄt.

band.gif

Nog, 😄. Är vĂ€ldigt lĂ€tt att man gör en melodi och sen bara fortsĂ€tter. Men visst det Ă€r du som gör msuiken, kör du pĂ„ basshunter metoden.

Postat
kör du pÄ basshunter metoden.

Exakt vad Àr basshunter-metoden???

Eftersom han Ă€r en kĂ€nd "artist" vill han att han ska lĂ„ta som sig sjĂ€lv. alltsĂ„ inte förĂ€ndras under den tiden han slĂ€pper album. DĂ€rför anvĂ€nder han ett templatre som han har gjort för varje lĂ„t. 😛

Postat (redigerat)

Eftersom han Ă€r en kĂ€nd "artist" vill han att han ska lĂ„ta som sig sjĂ€lv. alltsĂ„ inte förĂ€ndras under den tiden han slĂ€pper album. DĂ€rför anvĂ€nder han ett templatre som han har gjort för varje lĂ„t. 😛

Om jag köpte en cd av en artist sÄ förvÀntar jag nog mig att dom har nÄgorlunda samma stil pÄ nÀsta cd ÄxÄ.

Jag menar knappast vill Basshunters lyssnare att han skall byta stil till Goa trance för nÀsta skiva...

Och som sagt "kommer nog INTE att anvÀnda det till varje lÄt", om du vill haka upp dig pÄ ordet nog sÄ varsÄgod.

Redigerat av aburman
Postat

Eftersom han Ă€r en kĂ€nd "artist" vill han att han ska lĂ„ta som sig sjĂ€lv. alltsĂ„ inte förĂ€ndras under den tiden han slĂ€pper album. DĂ€rför anvĂ€nder han ett templatre som han har gjort för varje lĂ„t. 😕

Om jag köpte en cd av en artist sÄ förvÀntar jag nog mig att dom har nÄgorlunda samma stil pÄ nÀsta cd ÄxÄ.

Jag menar knappast vill Basshunters lyssnare att han skall byta stil till Goa trance för nÀsta skiva...

Och som sagt "kommer nog INTE att anvÀnda det till varje lÄt", om du vill haka upp dig pÄ ordet nog sÄ varsÄgod.

Men hallÄ!

Fattar vad du menar.

Men Àr det inte lite vÀl lamt att göra sÄ?

Menar det att det Àr vÀl bÀttre att köra sitt eget sound "pÄ riktigt" Àn att ha nÄgon fÀrdig mall som man utgÄr ifrÄn varje lÄt man gör.

KÀns mer proffsigt pÄ nÄtt vis.

Kanske bar ajag som tycker det men sÄ tycker jag iaf!

Postat (redigerat)
Men hallÄ!

Fattar vad du menar.

Men Àr det inte lite vÀl lamt att göra sÄ?

Menar det att det Àr vÀl bÀttre att köra sitt eget sound "pÄ riktigt" Àn att ha nÄgon fÀrdig mall som man utgÄr ifrÄn varje lÄt man gör.

KÀns mer proffsigt pÄ nÄtt vis.

Kanske bar ajag som tycker det men sÄ tycker jag iaf!

HallÄ hallÄ!

Jovisst skall det vara variation, instÀmmer helt pÄ den punkten.

Vad jag ville fÄ Nexustwins att förstÄ Àr bara att jag skall anvÀnda templatet

för korta experiment nÀr jag vill testa nÄgot. Ett eget sound kan man ju baka

in i sitt template; för med eget menar man ju att man INTE skall lÄta som nÄgon

annan redan existerande producent.

Redigerat av aburman
Postat

Ni kan gÀrna ge instruktioner för hur man skapar ett template, vad jag förstÄr av vad ni beskrivit sÄ Àr det en slags mall för ett instrument?

Har hittills bara anvÀnt mig ibland av "save channel state" och ibland sparar jag Àven "mixer track" för att fÄ rÀtt sound pÄ ett instrument, typ ett piano.

DÀrav brukar jag efter varje ny lÄt jag gör exprementera mig fram till ett nytt sound Àven om jag fortfarande har kvar "dead zombie" kÀnslan i lÄtarna ^^.

Postat

AlltsÄ seriöst... kom inte och sÀg att ni INTE har försökt rÀtt och slÀtt kopierat nÄgon för att se vad ni sjÀlva Àr kapabla till. Det Àr inget fel alls att anvÀnda "basshunter template" om man nu tycker det Àr kul och blir nöjd med som det lÄter. Som sagt, man formar alltid sitt eget ljud uitifrÄn det. Det kommer med tiden.

Tycker det lÄter som att du fortfarande Àr djupt inne i utforskar stadiet och tror knappast att nÄgon ska behöva oroa sig för att det ska poppa upp Ànnu en artist med ovanligt starka band till basshunters musik.

FortsÀtt göra det du tycker Àr kul och oroa dig inte för nÄt

Postat
Ni kan gÀrna ge instruktioner för hur man skapar ett template, vad jag förstÄr av vad ni beskrivit sÄ Àr det en slags mall för ett instrument?

Jag förstĂ„r ej heller vad template Ă€r för nĂ„got? 😕

Postat

Jag förstĂ„r ej heller vad template Ă€r för nĂ„got? 😉

Ett template Àr vad du fÄr upp nÀr du t.ex. startar FL.

AlltsÄ man lÀgger önskade vst/synthar/trummor/pads m.m. och sparar

det i mappen template sÄ gÄr det snabbt och enkelt att ladda in dem nÀr

man vill experimentera lite. Mao sÄ slipper man plocka in allting pÄ nytt

varje gÄng.

Direkt översÀttning template = mall

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.