Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Funderar pÄ att köpa en Cort MR710F

Hur Àr dom? Funkar de bra eller Àr det nÄt med just cort man ska se upp med?

😆😆😆:rolleyes:

Annons
Postat

tvÀrto, Cort Àr det mest prisvÀrda mÀrke jag nÄnsin stött pÄ.

Cortfabriken bygger ju akustiska gitarrer Ät bÄde Ibanez och Fender, men kostar betydligt mindre. (och Àr ofta bÀttre).

Jag har Àgt tre cortgitarrer, och Ängrar att jag sÄlde nÄn av dom.

Jag har haft Ibanez ocksÄ som kostade dubbelt sÄ mycket som min första Cort, men den kunde faktiskt inte mÀta sig med Cort.

Bara köp!

Postat

Jag har ocksÄ bra erfarenheter av Cort. DÀrmed inte sagt att alla deras gitarrer Àr bra och prisvÀrda, men generellt Àr dem det.

Postat

Har en Cort-bas hemma och den Àr ju allt annat Àn bra.

Fast har ju ocksÄ hört att de ska vara prisvÀrda sÄ hoppas att mitt bara va ett mÄndags-ex för din skulll.

Postat

SĂ€kert bra gitarrer men alldeles för fult namn...-Cort... 😎

En av mina första basar var av mĂ€rket zuzuki..he,he...gissa om man blev dissad 😄

AlltsÄ, Köp en gura som har ett coolare namn helt enkelt...fast inte Gretsch, för det Àr sÄ svÄrt att stava till.

För övrigt har vÄr gitarrist en sÄdan les paul kopia, -en gammal hÀck som lÄter sÄdÀr....men den ser ju cool ut...

Tjohopp!

thrinithan (oregistrerad)
Postat

jag har en kompis som fÄr nÄgra (5) Är sedan Àgde en cort bas och den var ingen höjdare direkt. DÀremot har jag hört att cort de senaste Ären fÄtt upp kvaliten ordentligt pÄ sina instrument utan att för den skull behöva Àndra priset.

SÄ ja... senaste tiden har jag hört mycket bra om Cort... men förrut... nja

Postat

Testade en polares polares Cort aukustisk gitarr och den var nĂ„got av det bĂ€sta jag spelat pĂ„. LĂ€ttspelad, vĂ€lbalanserad och ett suverĂ€nt ljud! Tror att den modellen heter SF1 eller nĂ„got sĂ„nt. Och som ett sidospĂ„r sĂ„ lĂ„g en sĂ„dan ute pĂ„ Jams webbplats tills jag skrev till dem för att köpa den... dĂ„ visade det sig att den redan var sĂ„ld. Det Ă€r dĂ„ man kĂ€nner att man redan lever i framtiden med digital lagerstatus och sĂ„... eller?! 😄

drloop (oregistrerad)
Postat

Har en Cort elgura, bra pris och kanonkvalité pÄ bygget.

Postat

Har en Cort elgura. Skitbra gura helt enkelt. Blev inte sÀmre av att den kostade fickpengar.

• 3 veckor senare...
musik (oregistrerad)
Postat

Det vore bÄde översittaraktigt, förmÀtet och nÀstan ondskefullt om jag sa vad jag tycker om Cort, dvs. att det Àr det sÀmsta musikinstrumentmÀrke jag nÄgonsin stött pÄ och att det lÄter skit, allt jag testat frÄn dem, för det kan ju faktiskt vara sÄ att trÄdskaparen spanat in nÀmnda modell, drömt om den, flitigt jobbat extra, kanske önskat sig julpengar, för att en dag till sist kunna gÄ de glÀdjefyllda stegen in till musikaffÀren och hÄva upp pengarna till denna kÀra tingest. SÄ dÀrför sÀger jag bara: allt Àr en smaksak, lycka till och hoppas du blir nöjd!

hörlurar//:musik

Postat

Jag har inte provat just din modell, men generellt sett Àr Cort i mitt tycke ett prisvÀrt mÀrke.

Innan du köper... kolla runt vad du hittar pÄ begagnatmarknaden.

Med tanke pÄ din prisklass(baserat pÄ priset pÄ modellen du funderar pÄ) bör du inte helt exkludera att titta pÄ begagnade Martin/Furch/Taylor/övriga högklassgitarrmÀrken.

Kvalitetsgitarrer hÄller i evigheter och lÄter knappast sÀmre bara för att de Àr begagnade.

Titta runt... det finns gott om finfina grejer begagnat.

TÀnk ocksÄ pÄ om du verkligen behöver mickad gitarr direkt.

Du fÄr mer gitarr om du skippar mickningen.

Det gÄr alltid att fixa senare.

Spela igenom allt du kan hitta i musikaffÀrer och pÄ andra stÀllen och se vad du fastnar för.

Testa testa testa!

Lycka till!

Postat
Det vore bÄde översittaraktigt, förmÀtet och nÀstan ondskefullt om jag sa vad jag tycker om Cort, dvs. att det Àr det sÀmsta musikinstrumentmÀrke jag nÄgonsin stött pÄ och att det lÄter skit, allt jag testat frÄn dem, för det kan ju faktiskt vara sÄ att trÄdskaparen spanat in nÀmnda modell, drömt om den, flitigt jobbat extra, kanske önskat sig julpengar, för att en dag till sist kunna gÄ de glÀdjefyllda stegen in till musikaffÀren och hÄva upp pengarna till denna kÀra tingest. SÄ dÀrför sÀger jag bara: allt Àr en smaksak, lycka till och hoppas du blir nöjd!

hörlurar//:musik

SjĂ€lvfallet Ă€r allt en smaksak men... av rent intresse frĂ„n min sida: vad Ă€r det som Ă€r sĂ„ hemskt med Cort? 🙂

musik (oregistrerad)
Postat
SjĂ€lvfallet Ă€r allt en smaksak men... av rent intresse frĂ„n min sida: vad Ă€r det som Ă€r sĂ„ hemskt med Cort? 🙂

Ljudet.

Jag tycker det lÄter klanglöst jÀmfört med de flesta andra mÀrken. Det lÄter inte vackert helt enkelt. NÄgon skrev om deras samröre med Fender. Det Àr ett annat mÀrke jag inte heller uppskattar, dÄ det gÀller akustiska gitarrer.

😄

:musik

drloop (oregistrerad)
Postat

Cort tillverkar Ät andra gitarrproducenter.

SÄ det Àr mycket möjligt att du redan spelat pÄ en gitarr med ett annat mÀrke Àn Cort, fast byggt av Cort :-)

musik (oregistrerad)
Postat

Spelat ja. Köpt nej.

😆

Postat

Köpt ja. Mr 730FX. I julklapp till mig sjÀlv. Kanon gitarr för de fickpengarna. (NÄja...)

Postat
SjĂ€lvfallet Ă€r allt en smaksak men... av rent intresse frĂ„n min sida: vad Ă€r det som Ă€r sĂ„ hemskt med Cort? 😏

Ljudet.

Jag tycker det lÄter klanglöst jÀmfört med de flesta andra mÀrken. Det lÄter inte vackert helt enkelt. NÄgon skrev om deras samröre med Fender. Det Àr ett annat mÀrke jag inte heller uppskattar, dÄ det gÀller akustiska gitarrer.

🙂

Cort har gjort mycket skit, i början av 80-talet var deras produkter (som jag testade dĂ„) hemska... gitarren/modellen jag nĂ€mnde ovan Ă€r precis tvĂ€rtom. Jag trillade nĂ€stan av stolen nĂ€r jag testade den. Den örfilade upp vilken aukustisk gitarr som helst, testade nyligen en Martin för 20 papp, Corten smiskade den lĂ€tt... 😆

musik (oregistrerad)
Postat
Testade en polares polares Cort aukustisk gitarr och den var nĂ„got av det bĂ€sta jag spelat pĂ„. LĂ€ttspelad, vĂ€lbalanserad och ett suverĂ€nt ljud! Tror att den modellen heter SF1 eller nĂ„got sĂ„nt. Och som ett sidospĂ„r sĂ„ lĂ„g en sĂ„dan ute pĂ„ Jams webbplats tills jag skrev till dem för att köpa den... dĂ„ visade det sig att den redan var sĂ„ld. Det Ă€r dĂ„ man kĂ€nner att man redan lever i framtiden med digital lagerstatus och sĂ„... eller?! 😳

Ok. FÄr vÀl greppa den om den kommer in nÄnstans, för att testa! Det dÀr med lagerhÄllning Àr ju inte ett dugg bÀttre sedan "allt" hamnade pÄ webbsidor. De svarade mig i Jam med att det kommer ju in sÄ mycket, sÄ de har ingen chans att hinna uppdatera sina sidor. Ibland kan en pryl finnas pÄ 3 sidor i pÄ deras webbsite dessutom - alltsÄ under tre olika kategorier - och dÄ Àndrar de ibland bara pÄ ena stÀllet. Som Keyboard, som kan finnas under orglar, under midikeyboards och under synthar t.ex.

Postat
Testade en polares polares Cort aukustisk gitarr och den var nĂ„got av det bĂ€sta jag spelat pĂ„. LĂ€ttspelad, vĂ€lbalanserad och ett suverĂ€nt ljud! Tror att den modellen heter SF1 eller nĂ„got sĂ„nt. Och som ett sidospĂ„r sĂ„ lĂ„g en sĂ„dan ute pĂ„ Jams webbplats tills jag skrev till dem för att köpa den... dĂ„ visade det sig att den redan var sĂ„ld. Det Ă€r dĂ„ man kĂ€nner att man redan lever i framtiden med digital lagerstatus och sĂ„... eller?!  🙂

Ok. FÄr vÀl greppa den om den kommer in nÄnstans, för att testa! Det dÀr med lagerhÄllning Àr ju inte ett dugg bÀttre sedan "allt" hamnade pÄ webbsidor. De svarade mig i Jam med att det kommer ju in sÄ mycket, sÄ de har ingen chans att hinna uppdatera sina sidor. Ibland kan en pryl finnas pÄ 3 sidor i pÄ deras webbsite dessutom - alltsÄ under tre olika kategorier - och dÄ Àndrar de ibland bara pÄ ena stÀllet. Som Keyboard, som kan finnas under orglar, under midikeyboards och under synthar t.ex.

Ja. Det Ă€r som de sa i den dĂ€r gamla reklamen med Mr Jim; i framtiden Ă€r allting stort. Med tre webbsidor för samma pryl, menar jag... 😕 AlltsĂ„, att de inte kan koppla samman sina system Ă€r rĂ€tt skrĂ€mmande. Ja, jag vet att jag orerat om detta i en annan trĂ„d men de mĂ„ste vĂ€l ha nĂ„gon form av digital lagerstatus för sina prylar? Att koppla samman det med sin webbplats borde inte vara nĂ„got problem. Med betoning pĂ„ "borde". 😳

musik (oregistrerad)
Postat

De gÄr ivÀg och tittar i garderoben och pÄ hyllorna om dÀr stÄr en, tvÄ eller noll gitarrer av den önskade gitarrmodellen. Hittar de en av den, sÄ knallar de tillbaka och skriver in ett pÄ den sidan i lagerhÄllningen. Sedan frÄgar de om man ska ha den. Sedan Àndrar de till "0" dÀr igen. Om de hinner. Köper man inte gitarren efter att man testat den, sÄ har man besparat dem en del jobb.

Jag har upplevt det sjÀlv. LIVE!! (finns bÄde pÄ vhs, dvd och BlueRay. Eller nÀÀ).

Postat (redigerat)
Köpt ja. Mr 730FX. I julklapp till mig sjÀlv. Kanon gitarr för de fickpengarna. (NÄja...)

Grattis

SjĂ€lv sĂ„ vart det en Mr 710F MB 😄

Nöjd 😄

Japp 😄

Redigerat av Avalon

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.