Jump to content
Annons

Splitta stereo-track/file till mono


JonteJunta (oregistrerad)

Recommended Posts

JonteJunta (oregistrerad)

Jobbar till vardags i ProTools, som har en stor svaghet i att programmet bara hanterar monofiler. En fördel med det upplägget är dock att det är lätt att flytta, splitta och gruppa filer/spår mellan mono/stereo/LCR osv.

Hur gör man enklast om man i Cubase/Nuendo har en stereofil som man vill förvandla till två monofiler, alt tvärtom? Jag vill inte konvertera filen till en stereofil med samma information i båda kanalerna utan få ut två monofiler från en stereo, och tvärtom. I ProTools drar man bara filerna mellan mono- och stereo-spåren. När jag gör samma manöver i mitt Nuendo 2 så förvandlas monospåret till ett stereo för att passa filen. Finns det ett lika simpelt sätt i Nuendo/Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte vilket Cubase du använder, men i de senare versionerna är det bara att importera en ljudfil i stereo i programmet så kommer en dialogruta upp. I den kan du kryssa i "split stereo track" eller nåt liknande. Då får du 2 monokanaler istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

JonteJunta (oregistrerad)

Jag använder Nuendo 2 för tillfället och om jag inte missminner mig så har jag den funktionen där. Problemet är att jag (tex) redan importerat filen (eller spelat in) som stereo, och sen vill jag behandla filerna som två separata monospår. Alternativt så har jag två monospår som jag vill göra en stereofil av. Det här är ingen superviktig grej, men det irriterar mig lite att jag inte hittar något smidigare sätt att göra det på än att göra två stereospår med samma information i båda kanalerna, alt. bounca ihop två panorerade monospår. Antagligen är detta en ProTools-sjukdom jag har som är svår att vänja sig av med, och det är säkert inte många andra Cubase/Nuendo-användare som stöter på problemet.

Hur som haver, tack för svaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...