Jump to content
Annons

Arkivbeständiga textformat


rainydays

Recommended Posts

// Delat från denna tråd /admin

Om man inte har sparat textfiler i utf-8 så kommer svenska tecken inte visas korrekt när filerna öppnas i Mac.

Beror ju på vad man öppnar det i. De flesta läsare/editors som är något att ha klarar de flesta typer av teckenkodning.

Opendocument har framtiden för sig, men det är långtifrån lika utbrett som Word är, vilket gör att jag inte skulle satsa på det för arkivlagring riktigt än.

Oavsett om det är mer eller mindre spritt än Word-formatet så är det ett säkrare alternativ för arkivering med tanke på att det är en öppen standard och det är läsbart med blotta ögat.

Med visst undantag för Word XML då.

Pdf är alldeles ypperligt, inte minst som det är standardiserat för arkivlagring enligt iso. Leta efter pdf/a som anger tydligt vilka kriterier som gäller för skapandet av pdf-dokumentet. Den uppenbara nackdelen är att dokumenten inte redigeras enkelt.

Jag anser fortfarande att PDF/A inte är ett lämpligt format för beständig arkivering.

Att lagra i både XML och PDF är väl egentligen det bästa i nuläget.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Opendocument har framtiden för sig, men det är långtifrån lika utbrett som Word är, vilket gör att jag inte skulle satsa på det för arkivlagring riktigt än.

Oavsett om det är mer eller mindre spritt än Word-formatet så är det ett säkrare alternativ för arkivering med tanke på att det är en öppen standard och det är läsbart med blotta ögat.

Med visst undantag för Word XML då.

Öppet, javisst. Men hur många spridda implementationer finns lätt tillgängliga för allmänheten utan att installera separata patchar eller filter?

Vi vet inget om framtiden ännu, och allt därutöver är spekulation. Även om det som sagt ser lovande ut, skulle jag inte basera min framtida lagring på något som jag inte vet utvecklingen för.

Mängder av bra format har försvunnit genom tiderna och som på pappret har sett lovande ut. Även öppna sådana. Ett exempel från vår värld är Ogg Vorbis som trots flera år på nacken fortfarande kämpar för att få spridning men inte lyckas.

Öppenheten är bra och ett viktigt steg i rätt riktning, men inte en garanti för implementation och spridning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öppenheten är bra, men inte en garanti för implementation och spridning.

Helt riktigt. Men ODF är XML och är lätt att transformera till andra format med hjälp av XSLT.

Hur lätt är ditt Worddokument från 89 att transformera? Eller en PDF-fil för den delen?

Filformat kommer och går, därför känns det extra viktigt att lagra i ett format som tillåter enkel konvertering till nästa format.

ODF känns som en vettig kompromiss om jag vill ha ett format som jag kan jobba med idag, men som kan läsas om 100 år utan specifikation.

Att lagra i dubbla format är ett alternativ, men hur många orkar göra det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Öppenheten är bra, men inte en garanti för implementation och spridning.

Helt riktigt. Men ODF är XML och är lätt att transformera till andra format med hjälp av XSLT.

Hur lätt är ditt Worddokument från 89 att transformera? Eller en PDF-fil för den delen?

Vi ska nog itne snöa in för mycket på det här, men kortfattat:

* Transformera odf: Görs idag med Openoffice, förhoppningsvis med andra framöver, eller kanske i framtiden med tredjepartsprogram som visserligen är relativt lätta att utveckla, men där risken är att konsumenten får söka rätt på produkten själv och testa - och att tabeller, bilder med mera inte kommer med rätt.

* Transformera Word från 89: Valfri modern version av Word. Finns nära nog överallt.

Pdf/a är iso-standard, vilket visserligen heller inte säger något om hur framtiden ser ut, men det är idag det enda arkivbeständiga fomat som finns och som behåller all formatering korrekt. Att ta det därifrån till något annat är som sagt svårare.

EDIT: Passar på att dela tråden 😠

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...