Jump to content
Annons

440 Hz på gitarr?


furstan

Recommended Posts

Hej,

Efter ett par veckor borta från forumet är jag tillbaka.. Jippie! Eller? 😱

Hur som helst: undrar vilket A på gitarren som är 440 Hz, om det ens finns? Har fått för mig att det är en lös A-sträng (originalstämning). Stämmer det eller jag är helst bakom flötet? 😱

/Furstan

Ps. Skrivbordet är fortfarande under bygge, men har några bilder på alla delar som jag kommer ladda upp ikväll/imorgon. Så fort jag orkat ladda in dem i datorn. Tar en j***a tid iaf 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är lite osäker på hur man noterar gitarr i skrift men i mina öron klingar andra bandet på G-strängen 440 Hz även om man både på bass och gitarr stämmer sina lösa A-strängar mot konsert A och tänker bort oktavskilnaden.

Lösa A på gitarren borde då bli 220 Hz...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir det förvirrande. Har två bud, femte på höga E-strängen och andra på G-strängen. Vilken är det egentligen? Tycker det låter väldigt högt med femte på E-strängen, men det är bara min känsla och den ska man inte lita på :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Lösa A på gitarren borde då bli 220 Hz...

Den lösa a-strängen är 110Hz. Andra bandet på G-strängen är 220Hz.

Femte bandet på den tunna E-strängen är däremot 440Hz.

Så det är så det funkar. Så en bas klarar att ta ett 55hz A då alltså :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har nog rätt rainydays femtebandet på esträngen klingar 440 Hz men visst är det så att det noteras som en oktav lägre i notskrift.

Är som sagt inte någon gitarrist men det borde ju bli väldigt mycket hjälpsträck under notsystemet för alla lägre toner på en gitarr annars.

Edit: Kollat upp. Femte bandet på e-strängen är mycket riktigt 440 Hz.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är så det funkar. Så en bas klarar att ta ett 55hz A då alltså 😉

Precis. A-strängen på en basgitarr är 55Hz 😛

Jag får säga det var som fan. Det måste innebära att h-strängen på en 5-strängad bas ligger nerre runt 30 Hz.

Jag trodde absolut att en gitarr låg en oktav uppåt. Men visst, jag böjer mig för sakkunskapen:)

Festligt, här har man tagit nåt för givet rätt många år.

Link to comment
Dela på andra sajter

telefontricket måste väll alla känna till? och för er som inte gör det... tonen i en telefon är 440 hz ( vet ej om det stämmer med alla telefoner men det fungerade då jag stämt vid ett antal tillfällen) :lol

Redigerat av Herr Q
Link to comment
Dela på andra sajter

telefontricket måste väll alla känna till?

Jag stämde guran efter "TeliAAAAAAA". När jag kom till repetitiionen stämde inte gitarren.

När jag ursäktade mig och sa att jag stämt efter telefonen blev det ett gapskrat på samtliga musikanter.

Skämdes något. 😳

"rainydays" stämmer sin gitarr korekt.

Gitarren "noteras" en oktav högre än den kingar. det kanse är det som förvilllar "menigheten".

Med vänliga hälsningar

Kalle i Kalmar och hans "telefonstämda" pappa 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm ... har alltid sagt att E är 42Hz av någon anledning. Orkade väl inte hålla reda på kommatecken, kan jag tänka, eftersom den riktiga tonen är 41,2Hz. Kan vara bra att komma ihåg när man väljer sina monitorer! Sedan var jag bara tvungen att kolla vad WIKI sa också och det var kul läsning. För den intresserade:

Wiki

Link to comment
Dela på andra sajter

41.2Hz  😎

ok, de blir väl lägre om man stämmer ner den?

Ja det e väl klart! =)

E ≡ 41,2Hz

Eb ≡ 38,9Hz

D ≡ 36,7Hz

...

B ≡ 30,9Hz

Detta visar att femsträngade basar är helt meningslösa ty vilken högtalare kan återge låga B med ackuratess? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

41.2Hz  😎

ok, de blir väl lägre om man stämmer ner den?

Ja det e väl klart! =)

E ≡ 41,2Hz

Eb ≡ 38,9Hz

D ≡ 36,7Hz

...

B ≡ 30,9Hz

Detta visar att femsträngade basar är helt meningslösa ty vilken högtalare kan återge låga B med ackuratess? 🙂

tack så mycke. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

😄

Hej svejs!!

Detta med frekvenser är intressant men dock teoretiskt. När man lysnar på en aukustisk gitarr så har man svårt att tänka sig att den är en tenor. Percis fon tronbone och cello.

Men tar jag och spelar på min jazzgura med mycket grundton är det en annan placering och tenor-arr som gäller.

Länken till Wiki var intressant. Jag har alltid tyck att Höfners elbas sett kort ut. Nu fick jag det bekräftat.

Vänligen

Kalle i Kalmar och hans pappa

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

😄

Hej svejs!!

Detta med frekvenser är intressant men dock teoretiskt. När man lysnar på en aukustisk gitarr så har man svårt att tänka sig att den är en tenor. Percis fon tronbone och cello.

Men tar jag och spelar på min jazzgura med mycket grundton är det en annan placering och tenor-arr som gäller.

Visst är det så! Varje instrument har sin eget spektra av övertoner som ger dess unika klang. Karaktären ligger kanske inte alltid i just grundtonen. Är man slängd inom matematik kan man läsa om Fourieranalys och en ny härlig teoretisk värld öppnas. Rekommenderas å varmaste!

Link to comment
Dela på andra sajter

E ≡ 41,2Hz

Eb ≡ 38,9Hz

D ≡ 36,7Hz

...

B ≡ 30,9Hz

Detta visar att femsträngade basar är helt meningslösa ty vilken högtalare kan återge låga B med ackuratess? 😄

Hej och ursäkat att vi lägger oss i diskutionen om elbasar.

Men jag brukar lyssna på en del "dansband" och när dom spelar med "djupbas" (förmodilgen 5-stängadt) så hör man ett "pulserande" spektrum av övertoner. Det är möjligt att grundtonen finns där. Men det är som tidigare påpekat, svårt att uppfatta.

MVH

Kalle i Kalmar och hans pappa

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta visar att femsträngade basar är helt meningslösa ty vilken högtalare kan återge låga B med ackuratess? 😄

Det finns väl massor av musik som låter bra med femsträngat, och i mina öron inte alls meningslöst. Gary Willis i Tribal Tech till exempel. Matematik i all ära, men är det inte lite för många tangenter på en flygel i så fall 😄 och jag tror inte nån pianist låter bli dom vid inspelning.....

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Är man slängd inom matematik kan man läsa om Fourieranalys och en ny härlig teoretisk värld öppnas. Rekommenderas å varmaste!

😄

Jo, jag har en del oläst matte som står höjt på önskelista. Och nu fogar vi att ett kapittel till "Fourieranalys".

MVH

Kalle i Kalmar och pappan

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta visar att femsträngade basar är helt meningslösa ty vilken högtalare kan återge låga B med ackuratess? 😉

Det finns väl massor av musik som låter bra med femsträngat, och i mina öron inte alls meningslöst. Gary Willis i Tribal Tech till exempel. Matematik i all ära, men är det inte lite för många tangenter på en flygel i så fall 😱 och jag tror inte nån pianist låter bli dom vid inspelning.....

Hehe, precis! Men som jag sa så är inte alltid grundtonen den mest dominanta i en klang. Här var det nog mitt personliga agg mot femsträngade basar som slog igenom. 😉

Vad gäller vanliga piano/flyglar så är lägsta tonen ett A på 27,5Hz och där nere är man jävligt sällan och grötar. Undantag är Bösendorfers feta Imperial-flyglar som går ända ner till C, 16,35Hz. Där snackar vi lågfrekvenser!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta visar att femsträngade basar är helt meningslösa ty vilken högtalare kan återge låga B med ackuratess? 😉

Det finns väl massor av musik som låter bra med femsträngat, och i mina öron inte alls meningslöst. Gary Willis i Tribal Tech till exempel. Matematik i all ära, men är det inte lite för många tangenter på en flygel i så fall 😱 och jag tror inte nån pianist låter bli dom vid inspelning.....

Hehe, precis! Men som jag sa så är inte alltid grundtonen den mest dominanta i en klang. Här var det nog mitt personliga agg mot femsträngade basar som slog igenom. 🙂

Vad gäller vanliga piano/flyglar så är lägsta tonen ett A på 27,5Hz och där nere är man jävligt sällan och grötar. Undantag är Bösendorfers feta Imperial-flyglar som går ända ner till C, 16,35Hz. Där snackar vi lågfrekvenser!

Piece 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...