Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Finns det nĂ„n pitch correction-plugin som inte bara flyttar tonerna till nĂ€rmaste rĂ€tt ton i skalan, utan istĂ€llet styrs av midi-information? Dvs, om man har en sĂ„nginspelning dĂ€r sĂ„ngaren sjunger en enda ton, eller en melodi, eller pratar för den delen, sĂ„ kan man koppla in ett midiklaviatur och styra melodin helt med det? Gissar att t ex autotune klarar det, Ă€r det sĂ„? 😛 Skulle vara ett smidigt sĂ€tt att göra stĂ€mmor i realtid ju.

Annons
Postat

melodyne

Postat
Finns det nÄn pitch correction-plugin som inte bara flyttar tonerna till nÀrmaste rÀtt ton i skalan, utan istÀllet styrs av midi-information?

Jo, jag har för mig att Antares Autotune klarar det. Kommer inte ihÄg hur dock.

Kollade lite i manualen och visst klarar AT hantera midi! Funktionerna heter "Learn scales fom midi" och "Target notes via midi".

Den förra funktionen lÄter dig bestÀmma en tonerna och ordningsföljden genom att spela dem pÄ midiklaviatur. Den senare lÄter dig bestÀmma vilka toner som ska vara med i skalan genom att trycka ned dom i realtid.

Postat
melodyne

Jepp melodyne Àr utmÀrkt i detta avseendet. man kan göra tre fyra stÀmmor utan problem. Ljudbitarna blir som midibitar (pluppar) som man kan flytta runt, förlÀnga, korta av, Àndra formant pÄ osv osv. Mycket enkelt dessutom.

Melodyne is the shit... 😳

Postat
melodyne

Jepp melodyne Àr utmÀrkt i detta avseendet. man kan göra tre fyra stÀmmor utan problem. Ljudbitarna blir som midibitar (pluppar) som man kan flytta runt, förlÀnga, korta av, Àndra formant pÄ osv osv. Mycket enkelt dessutom.

Men inte i realtid vÀl? Jag vill kunna sjunga/prata och spela melodin samtidigt, pÄ samma sÀtt som man kan med en vocoder.

Postat
melodyne

Men inte i realtid vÀl? Jag vill kunna sjunga/prata och spela melodin samtidigt, pÄ samma sÀtt som man kan med en vocoder.

Nje inte i realtid. Det stĂ€mmer. Men i efterhand Ă€r tycker jag att det nog Ă€r det smidigaste verktyget för att skapa körer, korrigera pitch eller lĂ„ta ett midiinstrument spela sĂ„ngstĂ€mmorna. Alla filer gĂ„r ju att exportera till midi sĂ„ det fungerar som en utmĂ€rkt audio till midi ocksĂ„. I realtid vet jag inte vad man skulle anvĂ€nda. Autotunes hĂ„rdvara kanske eller voicelive eller nĂ„got. Men dĂ„ kostar det nĂ„gra kronor till... eller förresten jag har nog inte koll pĂ„ det. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.