Jump to content
Annons

Många mil till Grums


Är det bra eller?  

16 röster

  1. 1. Är det bra eller?

    • 5 - Bland dom bättre
      1
    • 4 - Bra
      12
    • 3 - Alltså svårt att säga men inte dåligt
      1
    • 2 - Dåligt
      0
    • 1 - Groteskt, en förolämpning. Det här är väldigt, väldigt dåligt. Usch.
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Många mil till Grums

ARTIST/GRUPP: Hammagrella

GENRE: Road-movie-pop

LÅTLÄNGD: 5.08

KOMPOSITÖR: jag och Utu Moppe

PRODUCENT O MEDVERKANDE: jag själv

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 7 MB

LÅTLÄNK: Många mil till Grums

Ni som gillade Riktig restaurang som jag dumpade här tidigare, kanske är nyfikna på vad som hände med "mig" och Åke sen? Gick dom på den där restaurangen? Fick dom sitta var dom ville?

Här kommer fortsättningen och lite av förklaringen till att grabbarna flänger runt som galningar i Amsterdam i en annan Hammagrellalåt.

Det blev så mycket text i låten så att den utvecklades till ett sånt där 70-tals epos med ett par temabyten för att få lite variation. Ingenting för melodiradion direkt kanske, men nån av er kanske gillar't! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är bra gjort, låtskrivandet. Jag skulle aldrig köpa plattan, men jag hör att det är bra och vitsigt på "rätt" sätt. Solklar 5:a för den biten.

Denna gång låter dessutom alla instrument och ljud bättre än vanligt. Snyggt!

Men produktionen är så himla komprimerad och faskonstig på nåt vis.

Kan inte förklara riktigt vad jag menar.

edit: förtydligande

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Taktbytet vid 0.50 är inte att leka med. Hade precis börjat undra vart låten skulle ta vägen..!

"...det är många mil till grums" fastnar lätt i huvudet och historierna är alltid spännande att lyssna till! Man blir ju mer och mer nyfiken på karaktärerna ju fler låtar man hör och detta är inte något undantag! Alltid välkommet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Klockrent skaldat som vanligt. Jag skulle skippa disten de första 50 sekunderna. Taktskiftet kan du göra ändå...

Riktig Restaurang är nog ändå favoriten hittills....men det är jädrans finurligt låtknåpande. Lite musikalvarning med många olika bitar här....

5 mil till Grums från mor o far....

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Tack för att ni finns!!! 😐😄😉

Och tack för att vi fick resten av storyn om restaurangbesöket!

Taktbytena ger associationer till längre låtar av t ex Nationalteatern - dessa proggudar.

Däremot tycker jag att kicken fläppar lite för mycket för att det skall vara kul i längden - lyssnar i lurar - kanske annorlunda i högtalare... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sauron (oregistrerad)

Gooo låt! Denna tycker jag andas prog. Så jag gillade låten. Fick litegrann retrokickar ifrån min galna rebellungdom... BRA! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt och sång som vanligt! Du verkar ha en förkärlek till synth-saxofoner. Själv tål jag inte dom. Byt till en orgel eller lägg på en riktig sax.

När det blir rakt komp igen (vid 03:00 nånstans) låter musiken riktigt proffsigt. Ni tar er på produktionsplanet!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt och sång som vanligt! Du verkar ha en förkärlek till synth-saxofoner. Själv tål jag inte dom. Byt till en orgel eller lägg på en riktig sax.

När det blir rakt komp igen (vid 03:00 nånstans) låter musiken riktigt proffsigt. Ni tar er på produktionsplanet!!!

Näej, har ingen speciell relation till sax, det är väl snarare så att jag haft en del andra samplade ljud tidigare som låter för djävligt, så har jag bytt mot saxen för att den låter helt okej - lite man tager vad man haver alltså.

Men det börjar bli lite tjatigt tycker jag själv så jag ska nog fimpa den framöver.

Tack och du får gärna kalla mig Du, det är en enmansorkester vettu 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

JHoffa (oregistrerad)

Trodde aldrig jag skulle lyssna på en låt med Grums i titeln. Jag sommarjobbar på pappersfabriken där, ska bränna denna och några till och spela för göbbera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde aldrig jag skulle lyssna på en låt med Grums i titeln. Jag sommarjobbar på pappersfabriken där, ska bränna denna och några till och spela för göbbera.

JHoffa, det här är helt underbart. PMa mig med adress så ska jag skicka en platta med bara Grumslåtar! Snacka om rätt målgrupp 🙂 !

Link to comment
Dela på andra sajter

Bastrumman låter som en "flärp". Jobbigt i hörlurar. Lite smutsigare ljud hade gjort susen på dina alster. Varför inte ett riktigt piano, sådär lagom härligt ostämt?

Jag gillar ju dina harmonier och melodier sedan tidigare, tycker dock inte att denna har lika intressanta ackordföljder som flera andra. Låten går den enkla vägen lite för ofta. Övergången 2.46 känns seg. Mitt förslag är ta bort rundan från 2.46-2.56, alltså gå rakt på där gitarren kommer in. Men det är ändå en "bra" låt!

/Swell

Link to comment
Dela på andra sajter

När ska du skriva dina låtar i bokform? Du har ju snart story o manus till både bok o film... 😄

Diströsten i början tycker jag du kan skippa eller korta ner. Körandet funkar mkt bra denna gång, låter verkligen som det inte bara är du * x + effekter. 😳

Och den trallvänliga refrängen sätter sig som vanligt... tackbytena måste jag nog vänja mig vid dock. 🙂

Bra.

förresten, jag kände en gång en snubbe i Grums som hette Trapp i efternamn.. han hade dessutom en gatuadress med lika Skogsmulle-aktigt namn.. hans visitkort lär ha sett ut som ett enda skämt! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt hammagrella!! Tycker att det blir lite långt med robotrösten i början bara.

Gillar muspelet som smyger in i slutet av refrängen då och då, taktbytena är bara kul 🙂

Riktig Restaurang var bättre än den här, man blev lite trött på "syntsaxofonen".

Somnade förresten igår kväll med "sommarlov med ramona" i huvet 😱 Måste bara berömma dej för den också 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Thanx alla. Och synpunkterna beaktade, har bytt syntsaxen mot en halvtaskig men dock B3-orgel. Kommer upp på nätet vilken dag som helst. Ska fundera lite på det där telefonröstköret i början oxå.... Tack för att ni lyssnar, vänner. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat ett par gånger nu till o från..tyckte låten kändes rätt "rå" och ofärdig första gången...

Nu har jag fått lite distans 😠

- tre hör ihop o en ska bort -

Det som störde mina öron första gången och som satte hjärnan ur spel var nog som Swell antydde..att kicken "flärpar" lite osnyggt i det stora hela,

en snyggare kick skulle göra susen.. 😠

Telefon-dist-grejen i introt känns inte heller riktigt riktig...kanske att bara köra dist-röst....eller lägga samma dist på hela arret, alltså köra alla instrument igenom samma effekt??.. förstod att det skulle fungera som en effekt i sig när taktartsbytet kommer samtidigt som telefon-disten vandrar ut från scenen, men det kändes lite konstigt även andra och tredje gången jag lyssnade...

Det positiva är att dina röstinspelningar låter så j%¤#&la mycket bättre nuförtiden.. treo'nhalv tumme upp för det.. rösten ligger rätt fint i mitten av kakan också..lixom ett litet russin och gör att texten levereras fint.

Lyriken sitter som vanligt som en vegamössa.

en 4:a blev det bara...p.g.a flärpkicken

edit: fellstavnig

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
captain nemo (oregistrerad)

Fasen. Restaurangen sitter. Min son är fyra och har en favvolåt. "Pappa - spela den där om restaurangen..." den tidiga indoktrineringen börjar anta dimensioner som skulle göra Mc Donald's gröna av avund.

Så ni vet - ni har ett fyraårigt fan. 🙂

//Nemo

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...