Jump to content
Annons

Mitt Mackie Onyx 400F...


Lindahl

Recommended Posts

Köpte ett firewirekort för några månader sen i form av ett Mackie Onyx 400F. Jag har kopplat det så att alla ljud i datorn går genom det och sedan ut i högtalarna. Problemet är att ljudkortet ibland slutar fungera och att man får starta om det för att det ska funka igen. Kan man råda bot på detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror inte att detta är ett problem som har med ljudkortet att göra utan snarare med just FW-gränsnittet via datorn/opertivesystemet.. Problemet kan uppstå om en extern FW-enhet är avlsagen vid nästa uppstart.. Datorn struntar i det hela helt enklet (samma problem med vissa USB enheter faktiskt).. Regeln är väl att du ska ha ljudkortet påslaget före du startar datorn.. Det brukar lösa mycket.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att detta är ett problem som har med ljudkortet att göra utan snarare med just FW-gränsnittet via datorn/opertivesystemet.. Problemet kan uppstå om en extern FW-enhet är avlsagen vid nästa uppstart.. Datorn struntar i det hela helt enklet (samma problem med vissa USB enheter faktiskt).. Regeln är väl att du ska ha ljudkortet påslaget före du startar datorn.. Det brukar lösa mycket.. 🙂

Tack så mkt för tipset! Ska testa detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Regeln är väl att du ska ha ljudkortet påslaget före du startar datorn.. Det brukar lösa mycket.. 😮

hmm.. jag har liksom fått för mig att man alltid ska slå igång datorn först och sen också slå av datorn först. Att det på nått sätt ska vara skadligt för ljudkortet att vara igång vid påslagning och avslagning av dator. Precis som med högtalare... slå alltid på högtalarna efter ljudkortet...

eller är detta bara en myt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Regeln är väl att du ska ha ljudkortet påslaget före du startar datorn.. Det brukar lösa mycket..  😮

hmm.. jag har liksom fått för mig att man alltid ska slå igång datorn först och sen också slå av datorn först. Att det på nått sätt ska vara skadligt för ljudkortet att vara igång vid påslagning och avslagning av dator. Precis som med högtalare... slå alltid på högtalarna efter ljudkortet...

eller är detta bara en myt?

Det är snarare en missuppfattning skulle jag tro. Det kommer ju från att man alltid slår på ljudenhet/mixerbord innan man slår på stegen för att inte sabba högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...