Jump to content
Annons

Vad hände med Gibson SG Deluxe


Zyan

Recommended Posts

En liter mer plottrig SG med tre mickar och maestro svajarm,.

Har spelat på en sådan, diggar den totalt. Men de verkar inte vara så många som tycker som jag. Tillverkas inga nya när man kollar på Gibsons hemsida.

Dock hittar jag ett par begagnade för några tusenlappar på ebay. Noll st på de svenska köp/sälj siterna.

Vad tycker ni om dessa?

Vad har hänt med dem? Varför är de så billiga med tanke på ovanligheten?

Lite information från någon konstig undersida på Gibson.com genom google , kan inte vandra mig dit.

Gibson.com

Gibson SG deluxe på Gibson.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu kanske jag svamlar men om man (rent generellt) vill ha en SG så vill man nog ha en klassisk SG och inget innovativt som en ny SG-modell... eller kan det inte vara så? Jag vet inte hur det är med Gibsons Les Paul t ex. Det har ju kommit en del avarter av den med men finns de kvar? Säljer de? Jag vet inte mn tror tills dess motbevisad att det är som jag först skrev. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag svamlar men om man (rent generellt) vill ha en SG så vill man nog ha en klassisk SG och inget innovativt som en ny SG-modell... eller kan det inte vara så? Jag vet inte hur det är med Gibsons Les Paul t ex. Det har ju kommit en del avarter av den med men finns de kvar? Säljer de? Jag vet inte mn tror tills dess motbevisad att det är som jag först skrev. 😮

Det var en ny aspekt jag inte har tänkt på.

Tycker att människan ofta vill ha något nytt, annorlunda, modernare. Men denna verkar sågad, men inte för att vara dålig. Utan för att vara annorlunda, eller :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en ny aspekt jag inte har tänkt på.

Tycker att människan ofta vill ha något nytt, annorlunda, modernare. Men denna verkar sågad, men inte för att vara dålig. Utan för att vara annorlunda, eller 😉

Gibson har ju sin största målgrupp hos de lite mer konservativa, så jag tror de har lite svårt för detdär. Gibsonköpare vill nog överlag att det ska vara en "riktig gibson" och att maten ska smaka som den gjorde för, och att de vill ha en riktig post.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, så är det nog. Men jag vill inte alltid har något nytt... även om det är trevligt ibland. Men jag vill inte ha en plast LP med moderna finesser som svajarm! (Skämtsamt!) LP är så tunga har jag hört många gånger (och Gibson släppte väl en light modell i början av 90-talet tror jag). So what? Det är ju en Les Paul. Det är inte så att den väger 40 kg heller. Jaja... dags att lägga sig nu kanske. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

LP är så tunga har jag hört många gånger (och Gibson släppte väl en light modell i början av 90-talet tror jag).

Det är faktiskt en av anledningarna till att jag inte skulle köpa en Gibson Les Paul. Men den främsta anledningen är väl att den kostar mer än den smakar. Bättre att köpa en kopia som är bättre än orginalet, Tokai Love Rock exempelvis. Men visst, det står ju inte gibson på den 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä det står inte Gibson på den, och den kommer inte låta lika bra heller.

cuba cola.

Om vi nu pratar SG tycker jag nog att den vita deluxen med 3 mickar är helt outstanding.

Jag har en röd standard men har alltid velat ha just en vit deluxe.

Jag kommer nog aldrig köpa en sån däremot eftersom priset är överlarvigt. varför trissa upp priset med 10k bara för att det sitter ännu en crappig 498 i den?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä det står inte Gibson på den, och den kommer inte låta lika bra heller.

😉

Det kommer inte låta likadant som en Gibson, men lika bra kan du hoppa upp och sätta dig på att det låter. Tokai är inga billiga kopior precis. De är välkända för att göra bättre Les Paul än vad Gibson gör.

Dessutom låter inte alla Gibsongitarrer likadant. Inte ens samma modell.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

De är välkända för att göra bättre Les Paul än vad Gibson gör.

Min granne är välkänd för att sjunga my way bättre än sinatra.

Jisses. Tror du Gibson hittat någon magisk formel på hur man gör gitarrer? Det är ju bara en planka med lite skrammel på.

Link to comment
Dela på andra sajter

De är välkända för att göra bättre Les Paul än vad Gibson gör.

Min granne är välkänd för att sjunga my way bättre än sinatra.

Jisses. Tror du Gibson hittat någon magisk formel på hur man gör gitarrer? Det är ju bara en planka med lite skrammel på.

:rolleyes: flame on boyz! 😎

Jaja, fast jag måste nog säga att jag inte har sett en LP-kopia som är bättre än ett Gibson original. OBS! Säger inte att det inte finns! Det är ju inte direkt min livsuppgift att jämföra Les Paul-modeller. Men de jag provat (vilket nog främst är ... Sigma (för 25 år sedan!), Epiphone, ESP) har inte rört någon av de två Gibson Les Pauls som jag ägt/äger. (Att jag sålde min svarta jubileums LP när jag pluggade och hade ont om pengar är något som jag alltid kommer att förbanna mig själv för!) Å andra sidan - finns det Gibson LP's som inte varit närheten av de två heller. Det gäller väl att hitta rätt ex helt enkelt.

Ooops... blev aningens off topic nu. Sorry.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK... för det första, en "kopia" från tokai ligger på ca 11000 ny om man ska ha en japanare, det är alltså 11000 för en gitarr som om den hade haft GIBSON på huvudet skulle ha gått för ca 30000... toaki är kvalitet rakt igenom, jag har en själv och skulle aldrig vilja byta bort den mot någon gibson gitarr

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...