Jump to content
Annons

It came to nothing


Tokai

Recommended Posts

LÅTNAMN: It came to nothing

ARTIST/GRUPP: Staffan Widmark

GENRE: Soulpop

LÅTLÄNGD: 3:00

KOMPOSITÖR: Staffan Widmark

PRODUCENT: Staffan Widmark

EV. MEDVERKANDE: Staffan Widmark

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 5,1 mb

STATUS: demo

Vill ha kritik på låten och mixningen. Vad gäller själva mixen finns där förstås en hel del att fixa med, detta är endast en grovmix. Några förslag på andra mixningar?

För att lyssna på låten (om du inte vet det än): högerklicka och välj Spara som + tillägget .mp3 (i Firefox är det nog Spara länk som)

it_came_to_nothing.mp3

Redigerat av Tokai
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker det låter mer 60-tals pop än soul även om soulingridienserna finns där. Men soulpop visst.

Inte riktigt något eget. Man hör en starka lånade drag från andra låtar som blandats, men inte till en ny intressant låt. Lite som ett potpurri.

Är det en läroprocess så är det bra - du fångar en hel del av soundet. Som en ny och lite orginell låt - inte särskilt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter trevligt.

Känns som du kan köra lite mer kompressor på sången, framför allt tydligt i refrängen där volymen blir lite svajig. Försöka jobba lite med att få sångljudet att bli lite mer intressant, känns ganska platt nu. Ett litet reverb etc... Sången ligger lite för nära enligt mig. Dra ner lite på low-mid och öka lite i toppen för lite mer krisp. Testa även o lägga till lite körer.

I övrigt tycker jag mixen fungerar, inget som sticker ut och stör i alla fall. Skönt intro för övrigt.

God natt

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kommentarerna.

Lite sen i svaret pga att jag ändrat lite i låten enligt Yllets förslag + fixat lite småsaker.

DåligtGehör: Det här med originalitet är ju nåt som jag själv tjatar om, men i det här fallet ville jag göra lite mer av en pastisch på 60-tals soul men även lite annan 60-tals schlager.

Yllet: har fixat med kompression och reverb. Hoppas det blev bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Refrängen håller tycker jag men den skulle omgivas av också lite tryckigare verser, de låter för konventionella nu. Förstår vad du efter och detta är verkligen en av mina favoritgenrer men det känns som de olika delarna inte riktigt hänger ihop. Lite svengelska men vad sjutton... Första refrängen kommer också för tidigt och skippa satisfactiongitarren. Sticket är snyggt och låten är bra arrad brasset skulle upp mer (brasset låter förvånadsvärt bra, vad är det för nåt?). Klar potential men det krävs mer för ståpäls, keep goin´!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är ok.. Men det låter inte 60-tal.. Inte i soundet i alla fall.. Låter för bra för det 🙂 Låter 90-tal för mig ju.. 😄 Har du ens lyssnat på hur (illa) det verkligen lät på 60-talet? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta blev helt fel, Staffan! Jag beundrar en hel del av det du lagt upp här innan. Men detta var kalkon. Svengelska, oeget, var tog dina ideal vägen?

Sorry

Svante!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där rubriken med 60-tals soul var väl inte så lyckat, borde inte ha skrivit nåt alls egentligen

Vad gäller svengelskan så är jag lite undrande över vad det kan vara? Är det refrängen? "It came to nothing" är ett engelskt idiom och betyder "Det rann ut i sanden".

"It should have been something" = "Det borde ha blitt nåt" Ja, det kanske är svengelska?

Ja du Svante, kalkon alltså. Idealen finns kvar, men ibland hamnar man lite fel, tar en desperat genväg till gammal skåpmat när idéerna tryter.

Tack och lov finns detta forum så att man kan få sig en tillrättavisning. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

............Men känner jag dig rätt så kommer du igen med en riktig dängare som får oss alla att gråta av avund! 😱

Hur vore det att sjunga på svenska?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar stilen! 😲

Som nämnts låter det inte helt originellt, men du har ju fixat allt på egen hand, så nästa låt kan bli hur cool som helst!

Det slog mig att rytmen med typ wurren i ena högtalaren och svaret med gitarren pannad till andra tillsammans med trummorna känns en aning styltigt i rytmen.

Pröva att fördröja gitarrens antågande varannan takt en aning? Eller pröva någon mindre justering på trummornas driv. Sånt här är lurigt att ge konkreta tips om, men någon annan här kanske kan det bättre?

Är också nyfiken på vad du använder för att fixa brasset? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Svante: Har tänkt på det här med att sjunga på svenska. Att skriva svenska är ju mycket lättare, men också svårare. Får väl se.

Har fått lite självförtroende tillbaka, så nu jävlar!...

Har dessutom nyss fått Focusrite Liquid Mix 😛

Brasset är Chris Hein Horns

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du har varit på G. ett tag nu med riktigt bra material. Sen, du känner mina preferenser - allt som går in i FM-fållan är kräkmedel för mig. Och jag tycker inte att du ska flirta med sånt 😄😎 . (Låter som om jag var din fru 🙁 ursäkta)

Nämen jag anar storverk här!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var beredd att ta fram stora släggan - man tafsar inte på 60-talssoulen.

Men... det är en helt okej låt!

Versen funkar bättre än "came to london", där hade du behövt en stark hook.

Framförandet och inspelning lämnar en hel del att önska, men jag antar att vi ska se detta som en låtskrivardemo?

Om det är så - bra jobbat! 😆

edit: Läste kommentarerna och fattade att du sjöng nåt helt annat än "came to london". Synd, London hade varit bättre. 🙂

Redigerat av Demomannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...