Jump to content
Annons

Ljudkort eller FL studio först

Recommended Posts

Lasse Larsson (oregistrerad)
Postat

Ska jag köpa ett ljudkort eller FL studio först? En polare säger "Köp FL och kolla om du inte tycker det duger. Det har massor av syntar som låter dyngbra. Tycker du inte det kan du ju köpa ett bättre ljudkort då." Jag säger då ungefär vad jag uppfattar som andemeningen hos många på detta forum att om man kör med ett SB-kort för runt tusenlappen är man mindre seriös (för att uttrycka sig milt 😉 ). Han menar då att "de som säger detta är såna som läser tekniska specar och drar slutsatser om ljudet istället för att lyssna. Om inte det mänskliga örat hör skillnad är det väl skitsamma?" Själv vill jag bara gråta men kontrar med att jag vill kunna spela in t.ex. sång med Christer Sjögren-reverb i lurarna men med "ren" signal in i datorn (för att kanske kunna ändra till Dave Gahan-delay senare). Då blir han osäker om ett vanligt SB-kort klarar det.

Frågor:

1. Varför ska jag köpa ett ljudkort för tretusen (om det inte finns någon hörbar skillnad med det som redan sitter i datorn?)

2. Duger FL studio lika bra till vanlig James-pop som till mer loopbaserad musik?

3. Känner nån till ett ljudkort där man får FL studio på köpet?

4. Funkar FL studio ihop med VST-pluggar?

Annons
Postat
Ska jag köpa ett ljudkort eller FL studio först?
Backa ett steg och tänk igenom...

Vad är det du vill göra?

Hur ser din dator och utrustning ut idag? Vad är ditt mål med musikinspelning?

Vilken budget har du?

Hur erfaren är du med musikinspelning i dator? Vilka instrument spelar du? Vad behöver du spela in samtidigt?

Sen kan vi ta ställning till vad som är din prioritet.

En polare säger "Köp FL och kolla om du inte tycker det duger.
Återigen, vilka behov har du? Vad vet du om FL, eller är det bara din polare som använder det och rekommenderar dig?

I det här forumet finns det många med kompetens nog att ge dig en bra rekommendation både vad gäller ett passande ljudkort och passande inspelningsprogram.

Någon klarar sig säkert med det inbyggda ljudchipet i datorn och ett dyrare avancerat musikprogram. Någon annan behöver kanske ett dyrare ljudkort, men klarar sig bra på ett gratisprogram.

Jag säger då ungefär vad jag uppfattar som andemeningen hos många på detta forum att om man kör med ett SB-kort för runt tusenlappen är man mindre seriös (för att uttrycka sig milt  😉 ). Han menar då att "de som säger detta är såna som läser tekniska specar och drar slutsatser om ljudet istället för att lyssna. Om inte det mänskliga örat hör skillnad är det väl skitsamma?"
För det första, det är stora skillnader mellan inbyggda kretsar på moderkortet, gamla Soundblaster, äldre studioljudkort och det nyaste Soundblaster X-Fi också. Och ett nytt SB kan låta bra.

För det andra, visst kan man höra skillnad mellan ett dåligt ljudkort och ett bra ljudkort.

Frågan är snarare om du, dina öron och din plånbok kan motivera ditt beslut. Har du nåt större behov av en viss ljudkvalitet? Det mest prisvärda? Det bästa? Det enklaste?

Varför ska jag köpa ett ljudkort för tretusen (om det inte finns någon hörbar skillnad med det som redan sitter i datorn?)
Återigen, det finns hörbar skillnad.

Men här kommer den stora poängen i mitt inlägg: Ljudkortsval handlar inte bara om ljudkvalitet, vilket din polare verkar tänka.

Det är skillnaden i funktionalitet också. Din polare har kanske inte tänkt på att de tio-tjugo olika modellerna av Soundblaster X-Fi också har en orsak.

Har du en tusenlapp att lägga på ljudkort, finns det andra märken som är bättre lämpade för musikproduktion än ett SB-kort i samma prisklass. Och även på "musikerkorten" finns det skillnader mellan olika modeller som passar olika människor. Musikerkorten är inte lika lämpade för spel som ett Soundblaster är.

Om din polare tycker att alla ljudkort fungerar kan du väl fråga honom om SB-kortet har bra latencyvärden med dess ASIO-drivrutin, om du får fantommatning på mikrofoningången.

Vem vet? Dina behov kanske nöjer sig med det du redan har utan krav på att köpa ljudkort eller program. Kanske behöver du bara en mik och mikpreamp?

Själv vill jag bara gråta men kontrar med att jag vill kunna spela in t.ex. sång med Christer Sjögren-reverb i lurarna men med "ren" signal in i datorn (för att kanske kunna ändra till Dave Gahan-delay senare). Då blir han osäker om ett vanligt SB-kort klarar det.
Ahh, nu börjar vi få lite information om vad du vill. Du vill spela in sång, mixa effekterna i efterhand och bygga musiken med mjukvarusyntar?

Berätta mer. 🙂

Duger FL studio lika bra till vanlig James-pop som till mer loopbaserad musik?
Ja, det kan du.
Känner nån till ett ljudkort där man får FL studio på köpet?
Nej, det gör jag inte. Men jag vet ljudkort där du får andra musikprogram som säkerligen också passar dig.
Funkar FL studio ihop med VST-pluggar?
Japp.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.