Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej! Jag är en ny användare av FL Studio 6 (Har XXL edition och XP Home Edition Service Pack 2) och till det programmet har jag köpt ett externt ljudkort, Edirol FA-66. Bägge programmen är nu installerade och verkar vara installerade felfritt då jag följt anvisningarna under hela installationen.

Problemet är när jag är inne i FL Studio och ska välja vilket ljudkort jag ska använda mig av under i "audio settings". Där går det att välja "Edirol FA-66" i rullningslistan men när man väljer det så kommer ett felmeddelande upp som lyder: "Not enough ASIO output channels available, atleast 2 channels are needed" vilket då FL gör att det ljudkortet får status "disabled".

Det går bara att välja mitt interna ljudkort (Sound blaster Audigy) som primär ljuddrivrutin och det låter inte vackert kan jag säga.

Jag har för tillfället endast tänkt att använda mig av min sequenser Fruityloops Studio 6 XXL-edt och inga externa mickar/klaviaturer/andra instrument. Det betyder väl att jag bara behöver ha firewirekabeln som enda anslutning mellan datorn och ljudkortet??

Tacksam för hjälp.

MVH /Michael

Annons
Posted

Du har alltså installerat kortetsdrivrutiner?

Ett tips är att slå igång ljudkortet innan man startar sin host applikation.

Posted

RE: Du har alltså installerat kortetsdrivrutiner?

Ett tips är att slå igång ljudkortet innan man startar sin host applikation.

Ja jag pratade med återförsäljaren och har laddat ned de senaste drivrutinerna (för windows) från rolands hemsida, men ingen skillnad.

Har även provat med att ändra samplingsfrekvenserna, nu kör jag både ljudkort och program på 44,1 kHz, men det hjälpte inte heller...och sen har jag även provat att slå/av på kortet vid olika tillfällen men det har inte fungerat... =( Om det var det du menade med host applikation?

MVH /Michael

Posted (edited)

Starta om datorn med ljudkortet påslaget, och se om det dyker upp i Kontrollpanelen.

Ifall det inte gör det, så är det nåt fel med din installation av drivrutinerna.

EDIT: Se till att inte ha några program igång som använder ljudkortet när du startar FL Studio.

Edited by Linus
Posted

Vet inte vad ditt ljudkort klarar men testa att skippa ASIO, har alldrig använt det och tänker inte göra det. Segaste system jag nånsin använt pga att ljudkorttet inte är anpassat för det. Effekter blir att låten körs 25% långsammare och massa knaster.

Det enklaste sättet är nog alltså att välja bort ASIO, Om du fortfarande har problem med sprak så sök på latency på forumet.

// Nexustwins

Posted
Segaste system jag nånsin använt pga att ljudkorttet inte är anpassat för det. Effekter blir att låten körs 25% långsammare och massa knaster.

Att rekommendera MME-drivrutinen, bara för att du har ett dåligt ljudkort, är ingen vidare idé. 😳

Klart att allt ska fungera!

Posted
Segaste system jag nånsin använt pga att ljudkorttet inte är anpassat för det. Effekter blir att låten körs 25% långsammare och massa knaster.

Att rekommendera MME-drivrutinen, bara för att du har ett dåligt ljudkort, är ingen vidare idé. 😳

Klart att allt ska fungera!

Tycker du inte? Har alldrig förstått riktigt vad som är så härligt med asio.

Posted

Jag kom och tänka på det, måste höra så jag inte har missat nåt uppenbart, måste jag koppla en sladd mellan ljudkortet och högtalarna oxå eller ska det räcka med firewire-kabeln mellan ljudkort och dator?

MVH /Michael

Posted

Exakt var i kontrollpanelen ska ljudkortet dyka upp? Under "ljud, Tal och Ljudenheter" och "egenskaper för ljud och ljudenheter"? Där under fliken maskinvara är det enda stället som Edirol FA-66 står med (i rullningslistan där) och inte någon annanstans..

Posted (edited)

Ok, ja försökte ta bort den andra tråden men vet inte hur man gör...

Men exakt var i kontrollpanelen ska ljudkortet "dyka upp"? Under "ljud, Tal och Ljudenheter" och "egenskaper för ljud och ljudenheter"? Där under fliken maskinvara är det enda stället som Edirol FA-66 står med (i rullningslistan där) och inte någon annanstans..

Jag fick hjälp av en kille på ett annat forum att köra en "diagnostic report" och eftersom det inte gick att bifoga filen har jag postat den här nedan, någon som kan dra några slutsatser om var felet ligger??

MVH /Michael

Diagnostic

Version 1.1.5.1

This report was generated on 2006-11-17 at 23:38:03

SUMMARY

This is the summary. The details for each test can be found further down.

FL Studio 6.0.8 was installed in "D:\Program\Image-Line\FL Studio 6\"

No other instances were found

You have no registered FL plugins or tools

You are running Microsoft Windows XP

1 ASIO device was found

You have DirectX 9.0

2 DirectSound devices were found

The program didn't look for DirectX plugins

FL Studio will look for VST plugins in the following locations:

"D:\Program\Image-Line\FL Studio 6\Plugins\VST\"

The program didn't look for VST plugins

No 3rd party applications that may interfere with FL were found

1 ReWire devices were found

The Ogg Vorbis codec is installed and enabled

SoftVoice is installed

SUPPORT

If you need help with any aspect of FL Studio, try the following links: FL website: www.flstudio.com

Technical issues (bugs): TechSupport forum

Fruityloops community: Looptalk forum

Frequently asked questions: FAQ forum

Registration problems: Support request

FL test results

1 installation of FL was found

1. FL Studio 6.0.8

VST plugins will be searched in:

"D:\Program\Image-Line\FL Studio 6\Plugins\VST\"

Audio device: (ds) Primär ljuddrivrutin

Audio buffer size: 46ms

Audio sample rate: 44100Hz

FL will use the slicer tool located at "D:\Program\Image-Line\FL Studio 6\System\Tools\BeatSlicer\zx_bs_d.exe"

You have no registered FL plugins or tools

System test results

You are running Microsoft Windows XP, version 5.1

You have the following servicepack installed: Service Pack 2

Windows is installed in "D:\WINDOWS\"

The program files location is "D:\Program\"

The default browser appears to be "D:\Program\Internet Explorer\iexplore.exe"

Your system has 1 processor

The cpu is a AMD Athlon 64 Processor 3500+ running at 2211MHz

Instruction support: FPU CMOV SSE SSE2 SSE3 x64 DAZ

You have 2047MB physical and 2048MB virtual memory

You have 1 monitor set to 16bit color for a desktop resolution of 1280x1024 pixels

You have administrator privileges

3rd party software

No 3rd party applications that may interfere with FL were found

DirectX test results

You have DirectX 9.0 installed

DirectX reported version 4.09.00.0904

You have 2 DirectSound devices

Primär ljuddrivrutin

Sound Blaster Audigy

The program didn't look for DirectX plugins

ASIO test results

1 ASIO device was found

1. EDIROL FA-66

It has 0 input channels and 0 output channels

The following samplerates are supported:

ReWire test results

ReWire uses ReWire.dll with version 1.5.2.89

1 ReWire device was found

1. FL Studio

Edited by MickeJ
  • 3 weeks later...
Posted

Tjenare Micke!

Detta beror på att du har WinXP SP2 installerad som medför problem med hastigheten som vissa enheter kräver för att fungera. Installera följande patch från Microsoft så kommer det att fungera!

Brief Description

After you install Windows XP Service Pack 2, some 1394 devices (such as digital cameras that use S400 speed) may not perform as expected. Install KB885222

Mvh

//Tom

Comex Electronics AB

=)