Jump to content
Annons

Hur importerar man en låt till FL Studio?


fresh_danito (oregistrerad)

Recommended Posts

fresh_danito (oregistrerad)

Som ni kanske förstår så är jag intresserad av att importera en låt i mp3-format till FL Studio, för att sedan göra en remix på den. Jag har endast kunnat hitta ett sätt att göra detta på, nämligen genom att infoga låten genom någon av sample-knapparna.

Detta funkar ju, men hindrar mig från spela upp specifika delar av låten. I klarspråk måste jag alltså lyssna på låten från början hela tiden, även fast jag har lagt till ett synt-beat i slutet t.ex.. Detta är aningen irriterande och tidsödslande.

Därför undrar jag ifall det finns något mer simpelt sätt att importera en låt till FL Studio. Är man tvungen att konvertera låten till midi-format innan möjligen?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lägg till ett "audio clip" i "step sequensern"

Leta upp och välj mp3:an

Pensla sedan ut hela låten i audio delan av "play list" fönstret.

Låt FL Studio detektera tempot om du inte redan har mätt upp det.

I "play list" fönstret kan du sedan välja att loopa vilka delar du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm.. c2k6.. Men jag tror inte att FL är bästa progget för att fixa en juste remix i ändå. Fräsha Danito behöver ju fortfarande klippa upp sin MP3 fil i en massa intressant och mixbara ljudklipp ju.. T.o.m den helt fria versionen av Audacity skulle hjälpa han/hon mera är att imporetra en MP3 rakt in i FL ju 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm.. c2k6.. Men jag tror inte att FL är bästa progget för att fixa en juste remix i ändå. Fräsha Danito behöver ju fortfarande klippa upp sin MP3 fil i en massa intressant och mixbara ljudklipp ju.. T.o.m den helt fria versionen av Audacity skulle hjälpa han/hon mera är att imporetra en MP3 rakt in i FL ju 😆

Jo, men nu frågade han om hur hans skulle göra i FL, inte vilket program han borde valt... 😎

(F.ö. tror jag man kan gör massor med skoj med en importerad fil i FL)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fl-studio är ett utmärkt program att göra remixar i, ingen tvivel om det!

1. Börja med att klippa upp ljudfilen nogrannt i Fl´s egna editor eller använd text "Cool edit".

2. Dra in din ljudfil till nedre delen av playlisten.

3. Detecta temo (sök på forumet om deu inte vet hur).

4. Börja remixa! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm.. c2k6.. Men jag tror inte att FL är bästa progget för att fixa en juste remix i ändå. Fräsha Danito behöver ju fortfarande klippa upp sin MP3 fil i en massa intressant och mixbara ljudklipp ju.. T.o.m den helt fria versionen av Audacity skulle hjälpa han/hon mera är att imporetra en MP3 rakt in i FL ju 😎

FL är tusen gånger bättre än Traktor eller nåt liknande. Det är nog bara Live som kan tävla med FL när det gäller att göra en remix!

Men du ska inte importera filen "rakt in i FL".

Använd Audicity eller motsvarande till att klippa upp låten i användbara små beståndsdelar. Det tar tid, men är värt det. Var noga när du klipper så att varje klipp blir loopbart!

Sen öppnar du FL och laddar du de enskilda klippen i varsin Fruity Slicer-kanal och sedan är det bara att börja leka. Ljudklippen bör inte vara mer än två takter långa för att det ska fungera optimalt. Som sagt, lite tidskrävande, men har du väl gjort det finns det absolut inga gränser för vad du kan göra.

Lycka till! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...