Jump to content
Annons

folkhögskola


dancedancedance

Recommended Posts

Hej!

Går sista året på gymnasiet intriktning musik. Har börjat fundera på vad jag vill göra efter studenten och har kommit fram till att det hade varit skönt med ett break.

Min tanke är att gå på folkhögskola med musikinriktning ett år.

Grejen är att det finns rackans många olika skolor att välja mellan och jag har sett många skräckexempel där folk är sämre än ettorna i min skola.

Är de nån här som har gått på folkis musik?

i så fall vilken och hur var eran upplevelse

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gick Sommenbygdens Folkhögskola för ganska många år sen. Ärligt talat var det inget vidare (visst hade man otroligt kul osv, men själva skolgången och lärarna var ganska kass). Andra året ordnade det upp sig lite, men första sög verkligen om man ser till undervisningen. Lyckligtvis råkade min årskull vara en ovanligt bra så vi fick tack och lov till bra ensembles.

Nu vet inte jag vilken nivå du är på, men åk iväg och sök Fridhem och Skrurup. Det är bra folkhögskolor med bra lärare, inget snack om saken. Sen finns Lunnevad, Framnäs och Bollnäs FHSK som också är skitbra skolor med bra lärare. Det är många sökande på få platser så se till att söka så många skolor så möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du gå musikproduktion så kan jag varmt rekomendera Karlskoga folkhögskola. Linjerna som finns att välja mellan är Ljuddesign eller Musikproduktion. Ljuddesign är mer teknisk inriktad medan du i Musikproduktionen läser med musikteori och mindre kompositionsuppgifter. Mycket gemensamt linjerna emellan men några timmar i veckan är det enskild undervisning.

Link to comment
Dela på andra sajter

My 2 cents måste ju då vara Liljeholmens Folkhögskola. :rolleyes:

Ligger 3,5 mil söder om Linköping i en liten by som heter Rimforsa.

Gick där själv för ett par år sen. Har aldrig haft så roligt i hela mit liv. Och det där med nivån på elever och lärare skiftar ju från år till år tycker jag. Speciellt eleverna. Vi hade den högsta nivån på mååååånga år sa musiklärarna, och det märktes på dom att det inte bara var något dom sade. Så jag kunde inte vara mer nöjd än så.. Hade dessutom vårt alldeles egna slick-band på skolan hehe.. Soldiers of Slick hette vi. sååååå det svängde!!! :rolleyes: mumms!

ouups i get carried away. hmm, jaja. jag rekommenderar den skolan iaf, hehe.. 😄

EDIT: Jag gick Musik med Ljudteknisk inriktning

Redigerat av Slipped_Away
Link to comment
Dela på andra sajter

Lijleholmen-RIMFORSA eller Lunnevad-MANTORP/VIKINGSTAD i Östergötland är dom jag känner till, har inte gått där själv men känner flera duktiga musiker som gjort det och det verkar vara en mkt skön stämning på Liljeholmen med både bra elever och lärare (som jag känner) på både musiklinjen och tekniklinjen samt även konstlinjen förstås!

Lunnevad är lite mer Jazz-inriktad medans Liljeholmen verkar ha en bra allroundapproach med klassisk såväl som afro/latin/jazz och modern skolning.

De elever som jag anlitat för studiopålägg med mkt goda resultat kommer från just Liljeholmen därför att den skolan endast ligger 10 km härifrån!!!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Går sista året på gymnasiet intriktning musik. Har börjat fundera på vad jag vill göra efter studenten och har kommit fram till att det hade varit skönt med ett break.

Min tanke är att gå på folkhögskola med musikinriktning ett år.

Grejen är att det finns rackans många olika skolor att välja mellan och jag har sett många skräckexempel där folk är sämre än ettorna i min skola.

Är de nån här som har gått på folkis musik?

i så fall vilken och hur var eran upplevelse

Det är väldigt intressant att få veta vad du spelar för instrument å vilken genre, för det kan ju vara en i övrigt skräpig skola, men grym lärare på ngt ställe. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lijleholmen-RIMFORSA eller Lunnevad-MANTORP/VIKINGSTAD i Östergötland är dom jag känner till, har inte gått där själv men känner flera duktiga musiker som gjort det och det verkar vara en mkt skön stämning på Liljeholmen med både bra elever och lärare (som jag känner) på både musiklinjen och tekniklinjen samt även konstlinjen förstås!

Lunnevad är lite mer Jazz-inriktad medans Liljeholmen verkar ha en bra allroundapproach med klassisk såväl som afro/latin/jazz och modern skolning.

De elever som jag anlitat för studiopålägg med mkt goda resultat kommer från just Liljeholmen därför att den skolan endast ligger 10 km härifrån!!!

😎

va sjutton ringde du aldrig till mig för när jag gick där?? 😱

😆😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
My 2 cents måste ju då vara Liljeholmens Folkhögskola. 😆

Ligger 3,5 mil söder om Linköping i en liten by som heter Rimforsa.

Gick där själv för ett par år sen. Har aldrig haft så roligt i hela mit liv. Och det där med nivån på elever och lärare skiftar ju från år till år tycker jag. Speciellt eleverna. Vi hade den högsta nivån på mååååånga år sa musiklärarna, och det märktes på dom att det inte bara var något dom sade. Så jag kunde inte vara mer nöjd än så.. Hade dessutom vårt alldeles egna slick-band på skolan hehe.. Soldiers of Slick hette vi. sååååå det svängde!!! 😄 mumms!

ouups i get carried away. hmm, jaja. jag rekommenderar den skolan iaf, hehe.. 🙂

EDIT: Jag gick Musik med Ljudteknisk inriktning

Gick där oxå och det är helt ok en liten baksida är ju den kristna delen om man inte är kristen förståss för då är det väl helgjutet. Men jag stördes inte så mycket av det om jag ska vara ärlig. Gick musiktekniklinjen oxå och kort sagt så bedömmer jag nog att nivån var ganska hög.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

är det någon som har gått kävesta utanför örebro?

Nej, men jag bor i Örebro och har ändå inte hört så mycket om den. Tror tyvärr inte att det är någon höjdare. But who am I to judge?! Bara den känslan jag har fått. Bott här hela mitt liv men helt tyst om den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att du åker på en folkisturné i vår och söker så mycket du hinner med. Har du bara spelat kontra i ett år och ska söka på det kommer det bli kämpigt att komma in på dom bättre skolorna (fridhem, skurup, lunnevad, bollnäs, framnäs osv), men det är nyttigt att söka och man vet ju aldrig. Även om många skolor inte är speciellt superbra så kommer du i varje fall ha väldigt mycket tid att öva för att sedan söka vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att du åker på en folkisturné i vår och söker så mycket du hinner med. Har du bara spelat kontra i ett år och ska söka på det kommer det bli kämpigt att komma in på dom bättre skolorna (fridhem, skurup, lunnevad, bollnäs, framnäs osv), men det är nyttigt att söka och man vet ju aldrig. Även om många skolor inte är speciellt superbra så kommer du i varje fall ha väldigt mycket tid att öva för att sedan söka vidare.

alltså, jag hade inte tänkt ha bas som huvudinstrument men fortsätta spela det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att du åker på en folkisturné i vår och söker så mycket du hinner med. Har du bara spelat kontra i ett år och ska söka på det kommer det bli kämpigt att komma in på dom bättre skolorna (fridhem, skurup, lunnevad, bollnäs, framnäs osv), men det är nyttigt att söka och man vet ju aldrig. Även om många skolor inte är speciellt superbra så kommer du i varje fall ha väldigt mycket tid att öva för att sedan söka vidare.

alltså, jag hade inte tänkt ha bas som huvudinstrument men fortsätta spela det.

Det låter sunt, du kan nog på de flesta ställen ha möjlighet att ha ett bi-instrument. Jag vet av mig att både Framnäs och Ingesund är väldigt bra på både klassiskt och jazz. Många av de andra skolorna som fanns förr lägger väl ned sina "seriösa" utbildningar till förmån för pop och rock och låtskrivande och sådant numer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet av mig att både Framnäs och Ingesund är väldigt bra på både klassiskt och jazz. Många av de andra skolorna som fanns förr lägger väl ned sina "seriösa" utbildningar till förmån för pop och rock och låtskrivande och sådant numer?

mm, känns som att folkis inte är rätta stället för att utvecklas på popstuket.

hm, missade ett inte!

Redigerat av dancedancedance
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...