Jump to content
Annons

Organisera bakom racket

Recommended Posts

Elof (oregistrerad)
Postat

Ni som har lite mer i racket eller fler rack, hur gör ni för att dela upp ström och ljudkablage?

Gör ni det över huvudtaget?

Hur organiserar ni kablage?

Jag börjar få rätt mycket i mina rack nu och vill inte att det ska vara ett helvete när man väl måste bakom och koppla dit någon ny enhet t.ex.

Annons
Postat

Dra nätkablarna längs ena benet och signalkablarna längs andra benet. Om de behöver korsa varandra för att komma fram, så försök göra den i rät vinkel och ta ut en extra sväng om det skulle behövas för att få ihop det så. Fäst med buntband EFTER att du har märkt upp kablarna på lagom avstånd mellan märkningarna, så att du har en rimlig chans att hitta rätt kabel i härvan den dag du ska ändra något... 😕

Elof (oregistrerad)
Postat

Jag har också märkt att det är ett litet h när man ska dra i och ur sladdar, jag är inte så gammal, men jag skulle nästan kunna säga att "det var bättre förr" när man hade färre grejjer 😕

Tack för tipsen claes...

Några fler smarta lösningar?

Postat
  Claes sa:
Dra nätkablarna längs ena benet och signalkablarna längs andra benet. Om de behöver korsa varandra för att komma fram, så försök göra den i rät vinkel och ta ut en extra sväng om det skulle behövas för att få ihop det så. Fäst med buntband EFTER att du har märkt upp kablarna på lagom avstånd mellan märkningarna, så att du har en rimlig chans att hitta rätt kabel i härvan den dag du ska ändra något... 😕

Tänk alla tillverkare hade satt nätsladdarna på samma sida utav burkarna då hade ju ditt tips funkat ju.

thrinithan (oregistrerad)
Postat
  DrHans sa:
  Claes sa:
Dra nätkablarna längs ena benet och signalkablarna längs andra benet. Om de behöver korsa varandra för att komma fram, så försök göra den i rät vinkel och ta ut en extra sväng om det skulle behövas för att få ihop det så. Fäst med buntband EFTER att du har märkt upp kablarna på lagom avstånd mellan märkningarna, så att du har en rimlig chans att hitta rätt kabel i härvan den dag du ska ändra något... 🙂

Tänk alla tillverkare hade satt nätsladdarna på samma sida utav burkarna då hade ju ditt tips funkat ju.

Amen! Tänk om alla tillverkare en gång för alla skulle komma överens om hur allting ska vara!

Se bara på specialfallet Alesis som tycker att Höger = Mono! Vad är det för snilleblixt egentligen?! 😄

Postat
  thrinithan sa:
  DrHans sa:
  Claes sa:
Dra nätkablarna längs ena benet och signalkablarna längs andra benet. Om de behöver korsa varandra för att komma fram, så försök göra den i rät vinkel och ta ut en extra sväng om det skulle behövas för att få ihop det så. Fäst med buntband EFTER att du har märkt upp kablarna på lagom avstånd mellan märkningarna, så att du har en rimlig chans att hitta rätt kabel i härvan den dag du ska ändra något... 😉

Amen! Tänk om alla tillverkare en gång för alla skulle komma överens om hur allting ska vara!

Se bara på specialfallet Alesis som tycker att Höger = Mono! Vad är det för snilleblixt egentligen?! 😄

Höger = mono??? Vad perverst! 🙂

thrinithan (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  Citat
Höger = mono??? Vad perverst!  🙂

Jag menar det! Jag stod som ett frågetecken när jag inte fick nå ljud ur min första Alesis produkt. Såg sen efter ett tags felsökande att det baktill på modulen stod Right (Mono) bredvid ena telejacket... Blev smått irriterad... och konfunderad... sen skrattade jag åt deras dumhet 😉

Detta fenomen skapade mig ett till problem när jag skulle koppla in min Alesis kompressor som Insert i mitt ljudkort. Normalt sett har väl en Y-kabel Left = in i effekten och Right = ut från effekten... Men inte på Alesis... där måste du koppla tvärtom 😄

Redigerat av thrinithan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.