Jump to content
Annons

Hur göra (inspelning)?

Recommended Posts

Guest kasman
Posted

Tja!

Har varit och hjälpt till att spela in en demo till ett band och allt var frid och fröjd,

Dom började med att spela in allt utom basen inklusive solon.

Men det var ett solo som dom inte var nöjd med så vi gjorde om solot och la in bas

och lite mer gitarrer, men efter jag skruvat lite med ljudbilden så hörs det gamla solot litegrann i bakgrunden. Mycket störande, det ligger kvar i spåren på trummor

och en gitarr.

Går det att gå bort det? jag har kvar det gamla solot kvar

Går det att tysta det med orginalsolot typ fasvändning och dyligt så det dödar sig själv

Hoppas det inte blev för rörigt nu?? 😉

Annons
Posted

Detdär kallas läck. Trummickarna och den andra gitarrmicken har tagit upp sologitarren. Sånt är livet. Vill man ha allting separerat så får man spela in i olika rum (förstöra livekänslan) eller spela en i taget.

Du kan försöka ratta bort solot lite, men att få det att försvinna helt tror jag är helt omöjligt.

Guest kasman
Posted

Jo nog är det läck alltid men tänkte om det fanns nått trix!

Men nästa låt ska vi spela in med bara trumor och en gitarr och sedan lägga på allt annat.

Posted

Jag brukar spela in bas, trummor och en kompgitarr med stödsång (sångaren sitter i ett annat rum och det får musikerna i lurarna). Beror ju mycke på hur säkra musikerna är osv. Linear du basen så går den ju att klippa i/lägga om. Så det viktigaste är att trummor och kompgit spelas som det ska. Bra band med rutinerade musiker kan ibland bli bäst om man kör in alltihop på en gång (utan sång oftast dock). Det blir roligare för dom att spela och då får man helt gratis mycket mer liv i musiken.