Jump to content
Annons

Grainular synthesis - hur?


Assar

Recommended Posts

Malström använder ju granulär syntes. Men hur skapas de filer som Malström utgår ifrån? På något sätt måste ju en grundfil styckas upp i småbitar (göras granulär) för att sen kunna arbetas med i synten?

Kan jag göra egna grundfiler?

Utgår de från en ljudfil?

Är de gemensamma för alla granulärsyntar?

Nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är nog lite svårt att skruva till vissa av dom samplingarna

Tex den som säger electronik. Malström har ju ett gäng samplingar

inbyggda. och vad jag vet så kan man inte stoppa in nya.

Men jag kan tänka mig att det kanske man kommer kunna i nästa

version av Reason.

Samplingarna är inte gemensamma för alla granulär syntar.

Redigerat av auto mode
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så att jag känner ett starkt behov av att komplettera Malströms ljudbank med nya ljud. Det är helt enkelt en fråga utifrån intresse av att veta hur det fungerar.

Någonstans måste ju grundfilen skapas.

Hur och utifrån vad?

Rexfiler kan man skapa själv. Det borde i princip vara en liknande form av slicning man gör för granulärsyntar.

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tex den som säger electronik.

Just den har jag gjort en hel låt med. Bara den, filtermodulation och lite eq och kompressor. Kick, snare, hihat, bas, lead och pad. Får se om jag kan luska fram den låten från min pajjade dators hårddisk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så att jag känner ett starkt behov av att komplettera Malströms ljudbank med nya ljud. Det är helt enkelt en fråga utifrån intresse av att veta hur det fungerar.

Någonstans måste ju grundfilen skapas.

Hur och utifrån vad?

Rexfiler kan man skapa själv. Det borde i princip vara en liknande form av slicning man gör för granulärsyntar.

Eller?

Vill minnas att någon av fladdermössorna har kommenterat det där.

Enligt dem handlar det dels om att verktygen för att göra graintables är jävligt oanvändarvänliga och att ingen orkar vare sig snygga upp eller skriva dokumentation för dem, dels att det ändå är svårt att göra bra graintables och att de inte vill att etern ska fyllas med dåliga diton.

Fast som sagt, det är det jag tror mig ha läst nånstans - kan ju ha drömt allt också =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...