Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tänker köpa ett ljudkort...

Använde förut ett externt Soundblaster Audigy 2 NX, men den var inte bra. Nu kör jag med det moderkortets ljud.

Jag använder bara VST, alltså spelar inte in nåt externt, använder FL Studio 6.

Har även ett Midiman Oxygen 8 midiklaviatur som jag använder.

Har kollat på ESI MAYA44 och Juli@, men förstår inte vad det är för skillnad på dom?

Jag använder även datorn som HTPC, så undrar om nåt Soundblaster X-Fi (XtremeMusic) skulle räcka till mina behov?

Annars har jag en ny dator med snabb processor och 2 gb minne.

Budjeten är också begränsat, max 2000 kr.

PS. Har sökt forumet och läst nästan alla trådar om ljudkort redan...

Annons
Posted
kanske en dum fråga men varför ska du köpa nytt kort om du bara spelar in via midi?

Det är det jag frågade om i det första inlägget, om jag behöver ett bättre ljudkort för vst och midiklaviatur, eller om jag klarar mig med det interna ljudkortet på moderkortet?

På det externa Soundblaster kortet var det för stor latency, och man kunde inte använda några ASIO drivrutiner alls till det kortet.

Så det blir ingen skillnad på ljudkvaliten om jag köper ett dyrare kort?

Posted

Om du inte ska spela in externa ljudkällor som sång eller gitarr. Behöver du inget bättre ljudkort för ljudkvaliteten är den samma. Kanske lite skillnad på latencyn med vsti men det får någon annan svara på.

Posted
Om du inte ska spela in externa ljudkällor som sång eller gitarr. Behöver du inget bättre ljudkort för ljudkvaliteten är den samma. Kanske lite skillnad på latencyn med vsti men det får någon annan svara på.

Stämmer detta? Så man behöver inte köpa nåt nytt ljudkort för 1000-2000 kr?

Posted

Jag undrar också hur det här hänger ihop eller ligger till. Har nog inte riktigt bilden klar över precis vad ett "ljudkort" gör och inte gör.

Med avseende på just ljudkvaliteten - alltså inte latency, mer eller mindre bra drivrutiner m.m - har ljudkortet då bara betydelse vid just inspelning av externa instrument/sång? I så fall hmm... så länge man inte spelar in något externt samt inte skall ta ut något högkvalitetivt ljud ur ljudkortet kan man ha vilket skitkort som helst om det skulle kunna hantera latency bra, eller?

Kan alla ljudkort hantera "ljud" i datorn lika bra. T.ex. lika stor mängd data per sek.

Guest tsmalmbe
Posted
så länge man inte spelar in något externt samt inte skall ta ut något högkvalitetivt ljud ur ljudkortet

Om man inte skall banda in, ochom man inte är ute efter en ärlig bild av det man sysslar med, kan man skita i hurudant ljudkort man har.

Kan alla ljudkort hantera "ljud" i datorn lika bra. T.ex. lika stor mängd data per sek.

I datorn behandlar ljudkortet inte ljudet på något sätt. Ljudkortet "behandlar" ljudet när det skall in, och när det skall ut. Allt du processerar inne i datorn sköts av din host/selkvenser (således alltså datorns egen CPU).