Jump to content
Annons

Notations- och Inspelnings-program


Cacofonix

Recommended Posts

Hej alla,

Jag har lite funderingar kring det här med notationsprogram och inspelningsprogram och dess plats i musikskapandet. Så som jag har arbetat så sätter jag ihop en låtide på papper, med gitarren i famnen, och sätter ner text och ackord. Sedan brukar jag ganska snabbt spela in det jag har gjort på min inspelnings porta (har en zoom mrs-8) eftersom att jag är livrädd att gå och lägga mig och glömma mitt mästerverk 😮. Efter detta så alternerar jag mellan att spela in och skriva tills jag är nöjd eller har kört fast.

Jag har länge planerat att ta ett nytt steg och gå över till ett dator baserat inspelningsprogram och har samtidigt också testat lite notationsprogram (finale och sibelisus) och märkt att det är ett väldigt kraftfullt verktyg för mitt låtskrivande.

Vad jag egentligen söker nu är en ny struktur (och redskap för en ny struktur) för mitt låtskapande. Men det ända jag kommit på hittills är att jag behöver ett bra inspelningsprogram och ett bra notationsprogram.

Men det finns ju en uppsjö av program. Basen för vad jag söker är att de ska ha någon naturligt förhållande till varandra. Kanske behöver jag egentligen bara ett program som klarar både notation och inspelning. Men jag vill samtidigt inte bli begränsad. Jag vill kunna gå ifrån att göra olika versioner av låtar, få ner arrangemangen på papper, och spela in dem. Och sedan fortsätta att jobba så från låt ide till slutgiltig version (och samtidigt kunna spara alla mellan steg utan att allt ligger huller om buller).

Just nu känns det som att jag behöver både ett notationsprogram och ett inspelningsprogram som kan användas bra mot varandra. Är det nån som har några ideer (eller förstår vad jag är ute efter 🙁 ) Vad finns det för program där ute??

MVH/

Cacofonix

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förutom Finale och Sibelius och Notion så har både Logic och Cubase notation samt audioinspelnings del. SÅ det är uppe till smak och tycke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar ju vettigast att integrera notation och inspelning. Annars hamnar du i en situation där du måste föra över det du gjort i ena programmet, med ev fel det kan innebära. Eller göra om samma sak du redan gjort en gång.

Är själv inte så insatt i notation, så vilket program som passar dig är svårt att säga, beror ju på hur avancerad notationsdel du behöver.

Men Logic och Cubase är nog mer inriktade på inspelning och Midi med lite enklare notationsdelar än t ex Sibelius.

Att spara ner olika versioner är ju inga problem, det är ju bara att t ex numrera eller datera de olika versionerna. Och huruvida det är ordning och reda styr bara ditt eget ordningssinne 😉

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på hur man vill jobba och hur man är skolad att jobba och vad man ska göra dvs vad man vill åstadkomma för slutresultat.

Jag använder mig av de flesta program men inte samtidigt i samma projekt.

Nuförtiden kan man både i Finale och Sibelius använda sig av VST resp AU instrument, man t.ex importera ett videofil för att komponera direkt till film, etc.

Om jag ska skriva för en notbaserad ensemble/orkester så sitter jag i Finale, Ska jag skapa filmmusik sitter jag i ett midiprogram och använder dess notredigering för att få det att låta "rätt" för att sedan överföra det till Finale för not-puts innan det går till inspelning. MEn både Cubase och Logics notredigering räcker bra, men som allt annat så tar det tid att lära sig samt att ställa in de rätt - det gäller för alla notbaserade program. Det är inte bara att spela in nåt via midi och sen hej-och-hå trycka ut noter. Tittar man i Cubase resp. Logics manualer så är det långa kapitel om notredigering.

Både Sib/Finale har tabular-noter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köra med CubaBase verkar ju vara ett alternativ, jag läste lite i manualen och det verkar finnas många av de egenskaper som jag (tror) att jag söker. Jag är inte särskillt skrämd av att det kan ta lite tid att lära sig (jag menar det är det man har hobbys till det kan få ta lite tid 🙂 ) bara det inte finns allt för mycket begränsningar.

Vad skiljer t.ex. CubaBase noteditering mot Sibelius? Jag har för närvarande inga ambitioner att komponera några klassiska mästerverk, utan föreställer mig mest gitarr tabulatur för att lägga in gitarr och slingor av andra instrument för att få en känsla för hur olika arrangemang kan tänkas låta. Jag är också väldigt intreserad av att kunna skriva ut snygga noter, tabbar, eller texter med ackord etc.

Jag vet inte hur ni arbetar, men som jag har tänkt mig så ska jag, efter jag har fått ner låt idén på nåt skrynkligt papper(jag vet inte varför dom alltid blir skrynkliga), testa olika varanter och arrangemang med notediteringsprogram för att slutligen försöka fånga den jag tror på med inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte rekommendera varken cubase, logic eller någon annan sequencer som notskrivningsprogram. I alla fall inte om du har några som helst krav på hur du vill att dina partitur ska se ut. Både Sibelius och Finale har ett milslångt försprång på alla plan när det gäller notskrift.

Själv arrar jag först i sequencern (logic) ganska grovt och för sedan över allt till Sibelius, oftast manuellt för hand (tycker detdär steget är ganska skönt, lite som ett substitut för att man inte skriver med papper och penna), men det går finfint att importera midi i både Sibelius och Finale om man hellre vill det.

Har faktiskt styrt upp ett storbandspartitur i Logic för längesen och det var inte det minsta skoj kan jag lova. Inget jag rekommenderar alls; otroligt krångligt och layoutmässigt blir det mer eller mindre katastrof. Förmodligen skulle jag tjänat mängder med tid genom att peta in not för not i Sibelius och styrt upp allting där istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm verkar inte helt lätt det här (men det är väl det aldrig;))

Om jag tänker mig senariot att jag kör med Finale eller Sibelius. Hur är möjligheterna att importera dessa in i något inspelningsprogram?

En annan sak jag undrar lite också är hur de olika versionerna av Sibelius och Finale är jämfört med varandra. Jag testade en demoversion av Sibelius G7 och av Finale SongWriter, där tyckte jag nog att G7 var lite snyggare men sen så skillde det också två papp. Blir programmen bättre linjärt med prislappen eller blir det bara större, med antalet instrument och så?

Link to comment
Dela på andra sajter

är utseendet viktigast eller funktionerna? 😛

Jag sitter å provar demo av Finale SongWriter i skrivande stund faktiskt. Och jag är väldigt nöjd hittills! Jag som aldrig varit van vid att skriva noter överhuvudtaget kan nu få för mig att faktiskt skriva ner saker på noter. T ex planka låtar och liknande för olika konserter. Det förenklar livet helt enkelt, hehe..

Tyckte att det kändes mkt logiskt. Annars spelar jag in i Cubase SL3. Har dock inte kollat möjligheterna att tex exportera som midifil eller dyl mellan de olika programmen.

Tittade lite på sibelius prylar, men finale var lättare att komma igång med i min mening.

Lycka till med letandet iaf!

/Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm verkar inte helt lätt det här (men det är väl det aldrig;))

Om jag tänker mig senariot att jag kör med Finale eller Sibelius. Hur är möjligheterna att importera dessa in i något inspelningsprogram?

En annan sak jag undrar lite också är hur de olika versionerna av Sibelius och Finale är jämfört med varandra. Jag testade en demoversion av Sibelius G7 och av Finale SongWriter, där tyckte jag nog att G7 var lite snyggare men sen så skillde det också två papp. Blir programmen bättre linjärt med prislappen eller blir det bara större, med antalet instrument och så?

Du kan givetvis exportera midi i både Sibelius och Finale, men ska du producera musik där du har någorlunda kvalitetskrav så ska du nog spela in det i sequencern. Notbilden/datan i ett notskrivningsprogram säger ju inte speciellt mycket om anslag, timing, frasering osv osv..

Skilj på notskrivning och musikproduktion. Noterna har du för att musiker ska kunna spela det du skrivit eller för att du själv vill kunna stoppa ner din låt i byrålådan. Att försöka få Finale eller Sibelius att låta som en välproducerad låt är bara dumt. Det är liksom inte poängen med programmen, precis som att poängen med en sequencer inte är att få till en bra notutskrift. Med en otroligt god vilja kan man få till det halvdant i båda fallen men du sparar garanterat ingen tid på att hålla dig i ett enda program.

Lite som att tälja i trä med en matkniv, det går men blir inte så himla bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra poänger Vacum, det gjorde begreppen en hel del klarare.

Jag har nog inte fått grepp om det än.

Är det så att sequenser arbetar med mer verkliga ljud, typ sampligar och sånt, medan notationsprogrammen är mer statiska och elektroniska?

Har alla inspelningsprogram "sequensers"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så att sequenser arbetar med mer verkliga ljud, typ sampligar och sånt, medan notationsprogrammen är mer statiska och elektroniska?

Har alla inspelningsprogram "sequensers"?

1 = nej

notationsprogram kan använda samma ljud som sequenserprogram

2= ja

även notationsprogram

Link to comment
Dela på andra sajter

nonackord (oregistrerad)

Hej

Har jobbat många år som notskrivare med Finale på ett notförlag som arrangör.

Det är ett väldigt bra och kompetent program (det är även Sibelius)

Vad du väljer (notskrivningsprogram eller sequenserprogram) beror helt på vilket resultat du vill ha. (fin notbild eller kanonljud) Det är svårt att få båda bitarna i ett program OM båda skall vara bra.

Är du ny på notations-delen räcker Finales version PRINT MUSIC väldigt bra

är dessutom på svenska. (Eller ev.songwriter som nämndes ovan)

(Har du önskemål om avancerad trumnotation då blir diskussionen en annan)

Print Music kan långt mycket mer vad gäller notationsdelen än tex Cubase eller liknande.

Håller helt med föregående talare att du får aldrig ett notationsprogram att klinga vettigt ---- det blir tillräckligt bra för att höra hur arret blir MEN kan inte alls jämföras med resultatet i ett sequenserprogram.

Vad du än väljer så börja inte med stora Finale (fullverionen) det är att skjuta mygg med kanoner. Dyrt + du får en massa funktioner som du inte har nytta av + en jättemanual som kan knäcka den mest tappre.....

Du kan dessutom "byta upp dig" i Finale familjen om du växer ur kostymen och bara betala mellan- pris för en större version

För notation blir mitt råd: Finale Print Music

Lycka till med komponerandet!

Nonackordet

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som kan vara knölig ifall du i t ex Sibelius skriver noter för hand och lägger till bågar mm och sedan exporterar till midi för att sedan öppna midifilen

i ett annat verktyg t ex Finale är att då är bågarna som bortblåsta. Sibelus och Finale använder olika sätt att lagra tillägg.

Är det i samarbetsprojekt så är det viktigare att man kan skicka färdiga Sibelius eller Finale filer emellan än att använda exporterade midi-filer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...