Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ska köpa en vÀrstingburk pÄ firman och behöver lite rÄd. Jag har vÀgt fördelar/nackdelar stationÀr/bÀrbar och kommit fram till att köra pÄ en bÀrbar. Huvudanledning: jag reser mycket och kan ha med den överallt = det blir mer musik gjort = viktigast av allt.

Ok. LÄt sÀga att jag har 30000 spÀnn. DÄ ropar alla naturligtvis FROST i kör - ja, förutom nÄgra som ropar Macbook Pro.

Visst, jag vet, har man rÄd med Frost ska man köpa Frost.

MEN. Det finns nÄgra mindre nackdelar med Frost (kommer till det). Jag gav mig ut pÄ jakt efter alternativ. Det finns nu inte sÄ vÀrst mÄnga som uppfyller kravlistan:

Core2Duo, minst 1 gig RAM, minst 100 gb 7200 rpm hÄrddrisk med plats för en till, helst 1920x1200 skÀrm

Jag har faktiskt bara hittat ett alternativ:

Fujitsu-Siemens Celsius H240

Den kostar ungefÀr som en Frost ADM D-50, men Àr betydligt mindre och smidigare. Frosten Àr ju en bjÀsse pÄ 17", 6 cm tjock och nÀrmare 4 kg tung. H240:n vÀger 2,6 kg och Àr bara 3,6 cm tjock. Dessutom har den en 15,4" skÀrm - men ÀndÄ sanslösa 1920x1200, hur fan det nu ska gÄ till...!

Jag VET att Frosten Àr tipptopp för musik, men ÀndÄ... man borde ju inte komma helt snett med den andra. Och jag har sett Fujitsu Siemens rekommenderas pÄ andra hÄll i forumet. Den skulle vara lite smidigare att slÀpa runt pÄ...

Jag kör Cubase4 och tÀnkte skaffa ett EMU 1616 kort.

NÄgra rÄd innan jag slantar upp? Kanske rentav nÄgon som har nÄgot annat alternativ?

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Dessutom har den en 15,4" skÀrm - men ÀndÄ sanslösa 1920x1200, hur fan det nu ska gÄ till

Fungerar fint. Mycket ryms, inget 1280x1024-skit dÀr inget ryms! Men, ta i beaktande att allting nog Àr ganska pyttelitet, sÄ har du svÄrt med synen annars, för du investara i extern(a) skÀrm(ar) senare. Kan vara vÀrt att fundera pÄ det ÀndÄ kanske?

Postat
Dessutom har den en 15,4" skÀrm - men ÀndÄ sanslösa 1920x1200, hur fan det nu ska gÄ till

Fungerar fint. Mycket ryms, inget 1280x1024-skit dÀr inget ryms! Men, ta i beaktande att allting nog Àr ganska pyttelitet, sÄ har du svÄrt med synen annars, för du investara i extern(a) skÀrm(ar) senare. Kan vara vÀrt att fundera pÄ det ÀndÄ kanske?

Jag har iofs glasögon. 😎 Men perfekt syn med dem pĂ„, sĂ„ det ska nog gĂ„ bra. Har Ă€ven en halvsunkig 19" plattskĂ€rm med 1280x1024 sĂ„ den kan man ju komplettera med.

Postat (redigerat)

Bla bla bla.. Börja tÀnka pÄ vad du ska anvÀnda burken till i stÀllet.. Det kanske Àr lÀge att snegla pÄ en Mac i stÀllet? Sitter sjÀlv med bÄde Mac och Pc (och en del andra miljöer ocksÄ som t.ex Sun).. Kan sÀga att Mac Àr outstanding dÄ det gÀller DAW-prylar.

PC (Windows) kĂ€nns inte sĂ€rskillt "vĂ€rstingdator" numera 😎 inte om man jĂ€mför priserna versus prestanda.. Med nya MacBooken sĂ„ spöar du vilken Frostburk som helst.. 😉 Och Ă€ndĂ„ spar du nĂ€stan 20.000:- utifrĂ„n din ursprungliga budget. 😎

EDIT: fellÀnkat.. Fixat nu!

Redigerat av hegobald
Postat
Bla bla bla.. Börja tÀnka pÄ vad du ska anvÀnda burken till i stÀllet.. Det kanske Àr lÀge att snegla pÄ en Mac i stÀllet? Sitter sjÀlv med bÄde Mac och Pc (och en del andra miljöer ocksÄ som t.ex Sun).. Kan sÀga att Mac Àr outstanding dÄ det gÀller DAW-prylar.

PC (Windows) kĂ€nns inte sĂ€rskillt "vĂ€rstingdator" numera 😎 inte om man jĂ€mför priserna versus prestanda.. Med nya MacBooken sĂ„ spöar du vilken Frostburk som helst.. 😉 Och Ă€ndĂ„ spar du nĂ€stan 20.000:- utifrĂ„n din ursprungliga budget. 😎

Haha, spara 20000:- kÀnns ju onekligen lockande. Och visst har jag övervÀgt Macbooken, men dÀr snackar vi vÀl ÀndÄ minst 25000:-? Inte fan fÄr man en MAcbook för 10000:- som spöar en Frost.

En sak som jag noterat Ă€r att Macen har fĂ€rre USB-portar och sen kĂ€nns det ju lite knĂ€ppt att köpa Mac för att köra XP. Är hĂ„rddisken 7200 RPM pĂ„ Macen?

Och gör inte det hÀr till en Mac vs PC-trÄd nu. Jag ska INTE byta plattform.

Postat
Bla bla bla..  Börja tÀnka pÄ vad du ska anvÀnda burken till i stÀllet.. Det kanske Àr lÀge att snegla pÄ en Mac i stÀllet? Sitter sjÀlv med bÄde Mac och Pc (och en del andra miljöer ocksÄ som t.ex Sun).. Kan sÀga att Mac Àr outstanding dÄ det gÀller DAW-prylar.

PC (Windows)  kĂ€nns inte sĂ€rskillt "vĂ€rstingdator" numera 🙁 inte om man jĂ€mför priserna versus prestanda.. Med nya MacBooken sĂ„ spöar du vilken Frostburk som helst.. 🙂 Och Ă€ndĂ„ spar du nĂ€stan 20.000:- utifrĂ„n din ursprungliga budget.  😎

Haha, spara 20000:- kÀnns ju onekligen lockande. Och visst har jag övervÀgt Macbooken, men dÀr snackar vi vÀl ÀndÄ minst 25000:-? Inte fan fÄr man en MAcbook för 10000:- som spöar en Frost.

En sak som jag noterat Ă€r att Macen har fĂ€rre USB-portar och sen kĂ€nns det ju lite knĂ€ppt att köpa Mac för att köra XP. Är hĂ„rddisken 7200 RPM pĂ„ Macen?

Öhh.. USB-portar?? FireWire heter det vĂ€l (USB Ă€r inget som skall anvĂ€ndas till seriös flerkanalig audio-produktion).. 7200 RPM ??? Är det inte datagenomströmningen du siktar pĂ„? Om sĂ„ det vore en hĂ„rddisk pĂ„ 4200 RPM sĂ„ kan ju sjĂ€lva kodningen innebĂ€ra att datastömmen Ă€r högre Ă€n pĂ„ en 10 000 RPM HD.. Ok? Du Ă€r helt klart mĂ€rkt av PC:ns sĂ€tt att mĂ€ta prestanda tydligen 😉

Postat (redigerat)
Bla bla bla..  Börja tÀnka pÄ vad du ska anvÀnda burken till i stÀllet.. Det kanske Àr lÀge att snegla pÄ en Mac i stÀllet? Sitter sjÀlv med bÄde Mac och Pc (och en del andra miljöer ocksÄ som t.ex Sun).. Kan sÀga att Mac Àr outstanding dÄ det gÀller DAW-prylar.

PC (Windows)  kĂ€nns inte sĂ€rskillt "vĂ€rstingdator" numera 🙁 inte om man jĂ€mför priserna versus prestanda.. Med nya MacBooken sĂ„ spöar du vilken Frostburk som helst.. 🙂 Och Ă€ndĂ„ spar du nĂ€stan 20.000:- utifrĂ„n din ursprungliga budget.  😎

Öhh.. USB-portar?? FireWire heter det vĂ€l (USB Ă€r inget som skall anvĂ€ndas till seriös flerkanalig audio-produktion).. 7200 RPM ??? Är det inte datagenomströmningen du siktar pĂ„? Om sĂ„ det vore en hĂ„rddisk pĂ„ 4200 RPM sĂ„ kan ju sjĂ€lva kodningen innebĂ€ra att datastömmen Ă€r högre Ă€n pĂ„ en 10 000 RPM HD.. Ok? Du Ă€r helt klart mĂ€rkt av PC:ns sĂ€tt att mĂ€ta prestanda tydligen 😉

För det första: tack för att du svarar!

AlltsÄ, jag vet nog mer Àn de flesta (lÀs: gemene man) om datorer, men Àr ÀndÄ helt sÀker pÄ att det i detta forum finns mÄnga som vet mycket mer Àn jag. Det Àr dÀrför jag frÄgar.

Datagenomströming... nej, jag hade ingen aning om det. Frost-folket verkar tycka att 7200 RPM Àr det enda som duger, och de borde ju veta.

Naturligtvis fattar jag att typ en sunkig Packad Bell pÄ Fel-Giganten inte Àr nÄgot att ödsla slantar pÄ. Men datorer som de jag nÀmner (Fujitsu och Frost) lÀr inte komma i nÀrheten av ett Fel-Gigant-varuhus inom de nÀrmaste fem Ären. Minst.

Och nÀr det gÀller "seriös flerkanalig audioproduktion"... jag Àr inte Michael B Tretow precis och kommer aldrig att bli. Jag kör uteslutande VSTi med möjligen lite sÄng pÄ nÄgot spÄr. Inga gitarrer inga uppmickade trumset. Vill bara kunna ladda pÄ rejÀlt med effekter och grejer innan CPU-mÀtaren gÄr i taket.

Och ang USB. Jag tror nog att USB-ljudkorten duger. Förresten nÀmnde jag EMU 1616 som inte alls Àr ett USB-kort. USB-portar Àr ocksÄ bra att ha till andra saker. Jag har Cubase4 och Kore som bÄda krÀver varsin port. DÄ Àr det fullt pÄ Macbooken. Var ska jag stoppa mus och extern HD? Om jag vill slippa hubb, vill sÀga.

NÀ, jag vill inte ha Mac. FrÄgan gÀllde Frost vs Celsius. NÄgon?

Redigerat av andynista
Glaskatten (oregistrerad)
Postat

PC (Windows)  kĂ€nns inte sĂ€rskillt "vĂ€rstingdator" numera đŸ˜Č inte om man jĂ€mför priserna versus prestanda.. Med nya MacBooken sĂ„ spöar du vilken Frostburk som helst.. 😉 Och Ă€ndĂ„ spar du nĂ€stan 20.000:- utifrĂ„n din ursprungliga budget.  😎

För det första: tack för att du svarar!

AlltsÄ, jag vet nog mer Àn de flesta (lÀs: gemene man) om datorer, men Àr ÀndÄ helt sÀker pÄ att det i detta forum finns mÄnga som vet mycket mer Àn jag. Det Àr dÀrför jag frÄgar.

Datagenomströming... nej, jag hade ingen aning om det. Frost-folket verkar tycka att 7200 RPM Àr det enda som duger, och de borde ju veta.

Naturligtvis fattar jag att typ en sunkig Packad Bell pÄ Fel-Giganten inte Àr nÄgot att ödsla slantar pÄ. Men datorer som de jag nÀmner (Fujitsu och Frost) lÀr inte komma i nÀrheten av ett Fel-Gigant-varuhus inom de nÀrmaste fem Ären. Minst.

Och nÀr det gÀller "seriös flerkanalig audioproduktion"... jag Àr inte Michael B Tretow precis och kommer aldrig att bli. Jag kör uteslutande VSTi med möjligen lite sÄng pÄ nÄgot spÄr. Inga gitarrer inga uppmickade trumset. Vill bara kunna ladda pÄ rejÀlt med effekter och grejer innan CPU-mÀtaren gÄr i taket.

Och ang USB. Jag tror nog att USB-ljudkorten duger. Förresten nÀmnde jag EMU 1616 som inte alls Àr ett USB-kort. USB-portar Àr ocksÄ bra att ha till andra saker. Jag har Cubase4 och Kore som bÄda krÀver varsin port. DÄ Àr det fullt pÄ Macbooken. Var ska jag stoppa mus och extern HD? Om jag vill slippa hubb, vill sÀga.

NÀ, jag vill inte ha Mac. FrÄgan gÀllde Frost vs Celsius. NÄgon?

Mus kör du ju trÄdlöst över bluetooth och hÄrddisken kopplar du till Firewireuttaget om du vill ha max prestanda...

Tycker du gör ett misstag nÀr du inte vill ha Mac, med mac sÄ har du ju alla fördelar och kan vÀlja XP eller OSX..

Att betala mer Ă€n 10.000 mer för samma prestanda tycker jag Ă€r lite svettigt, visst har Frost högre upplösning pĂ„ skĂ€rmen och plats för tvĂ„ hĂ„rddiskar men Ă€rligt sĂ„ Ă€r 1920X1200 FÖR hög upplösning för en 17"-skĂ€rm, Apple skulle kunna leverera macbook en skĂ€rm med högre upplösning men har valt 1680X1050 för att det Ă€r mer ergonomiskt riktigt.

Postat

Det var ett himla tjat om Mac. 😼 Jag fĂ„r vĂ€l vika ner mig och kolla upp det dĂ„.

En sak som Àr himla trist med bÄde Frosten och Fujitsun Àr att det tycks inte finnas en butik i hela vÀrlden som har en hemma som man kan fÄ klÀmma pÄ - eller i alla fall SE hur den ser ut - innan man hostar upp sina surt förvÀrvade.

Postat

Jag har en Dell 17" och 1920x1200 gÄr inte att anvÀnda i musikprogram, det blir helt enkelt för smÄtt!

7200 rpm Àr inte heller nÄgot sÀrskilt nödvÀndigt, 5400 rpm rÀcker bra! Nu har DellŽn funkat bra men om man har rÄd med en Frost skulle jag satsa pÄ en Frost!

Allt strul som kan undvikas Àr vÀrt sÄ mycket att det inte ens kan mÀtas i pengar, tycker jag!

Postat

Mm.. Har en PC. en Sun och en Mac.. Ska man jobba seriöst med musik och video sĂ„ finns bara ett alterantiv enligt mig.. och det Ă€r MAC (detta meddelande skrivs pĂ„ en Dell 9200 Intel Dual Core XP Home Edition Dator).. Jag Ă€r inte köpt 😉 Men Mac Ă€r bĂ€st för Musik och Video helt enkelt. (operativsystemet Ă€r optimerat redan frĂ„n början). Man fĂ„r betala 3 ggr sĂ„ mycket för en PC med Windows för att klara samma saker.. Kolla in nya MACen hĂ€r http://www.apple.com/se/macbook/macbook.html Fatta va mycket prestanda man fĂ„r under 11.000:- 🙂

Postat
Mm.. Har en PC. en Sun och en Mac.. Ska man jobba seriöst med musik och video sĂ„ finns bara ett alterantiv enligt mig.. och det Ă€r MAC (detta meddelande skrivs pĂ„ en Dell 9200 Intel Dual Core XP Home Edition Dator).. Jag Ă€r inte köpt 😎 Men Mac Ă€r bĂ€st för Musik och Video helt enkelt. (operativsystemet Ă€r optimerat redan frĂ„n början). Man fĂ„r betala 3 ggr sĂ„ mycket för en PC med Windows för att klara samma saker.. Kolla in nya MACen hĂ€r http://www.apple.com/se/macbook/macbook.html Fatta va mycket prestanda man fĂ„r under 11.000:- 😉

Men jag vill inte byta plattform, det blir för jobbigt. Och att köpa Mac för att köra XP lÄter lite bakvÀnt tycker jag - sÀrskilt som en stor del av hÄrddisken kommer att upptas av ytterligare ett operativ system.

Jag köper inte att man fĂ„r samma prestanda pĂ„ den enklaste Macbooken som pĂ„ en Frost. Jobbar man "seriöst med musik och video" sitter man vĂ€l inte och plottrar pĂ„ den enklaste 13-tummaren? 🙂 Ska man upp till 15", vilket vĂ€l Ă€r minimum, sĂ„ Ă€r det lite andra priser som gĂ€ller. Skiljer inte sĂ„ mycket dĂ„ ju.

Att Macbooken Ă€r bland de snyggaste manicker som byggts rĂ„der det dock inget tvivel om. 😉

Jag börjar nog luta Ät frosten ÀndÄ. Det Àr vÀl ÀndÄ sÄ att det Àr ganska fÄ av dem som "jobbar seriöst med musik" och sitter pÄ PC (tro't eller ej men de Àr nog ÀndÄ i majoritet) som skulle vÀlja en Fujitsu-Siemens i första hand.

Postat

En annan sak förresten. En Frost Àr ju tweakad sÄ att all mumbojumbo grafik och annat som stör i XP Àr avstÀngt. En Mac Àr ju fullstÀndigt besudlad med lull-lull. Det borde vÀl dra en del? Eller stÀnger ni av det, ni som "jobbar seriöst med musik och video"?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har slutat tweaka os speciellt för video och musik.

Gör ingen större skillnad tyckar jag.

Har du rÄd att köpa Frost goahead sÀkert en kanonmaskin.

Jag har slutat köpa vÀrstingmaskiner.

IstÀllet köper jag billigare maskiner och kan uppgradera vart annat Är istÀllet för att köra en 3-4 Är gammal högprestanda burk. Det gÄr fort i PC industrin!

Om man flyttar sin laptop mycket sÄ slits den, att reparera en gammal laptop kostar oftast mer Àn det smakar. SÄ mitt rÄd Àr att Àr du beroende av din laptop och reser mycket köp ett serviceavtal, speciellt om du köper en dyr maskin.

En sak jag retar mig pÄ Àr att laptops faktiskt vÀsnas en del, vet inte hur det Àr med Frost dock.

Den enda laptop som riktigt imponerat pÄ mig med sin nÀstan totala avsaknad av jobbiga ljud Àr Macbook pro (ja nu var vi dÀr igen).

Kolla specen för buller, en sak som Àr viktig i lÀngden om du skall speal in med din nya laptop.

NÀr du kört ett tag kommer du att köpa externa diskar, plats tar slut och backup mÄste du göra.

(Kanske borde sÀga att jag kör Windows pÄ en PC)

Redigerat av drloop
Postat

Tack för svar, drloop! Jag har redan externa diskar och prylar, sÄ det Àr lugnt med den saken. TÀnkvÀrda ord annars. Visst, det gÄr jÀkligt snabbt i PC-industrin. Har dock tyckt att min tvÄ Är gamla stationÀra P4 3,0 har stÄtt sig ganska bra. Men nu har det ju exploderat med Core Duo, Core 2 Duo och Quad Core pÄ jÀkligt kort tid...

PÄ sÀtt och vis har du rÀtt. Det kanske Àr dumt att slanta upp en jÀvla hög med stÄlar för att fÄ det senaste och sedan sitta dÀr med lÄngnÀsa bara nÄgon mÄnad senare.

Men det dĂ€r Ă€r ju den gamla vanliga frĂ„gan. Och gĂ€ller ju inte bara datorer. Ska byta bil ocksĂ„... 🙂

Postat
En annan sak förresten. En Frost Àr ju tweakad sÄ att all mumbojumbo grafik och annat som stör i XP Àr avstÀngt. En Mac Àr ju fullstÀndigt besudlad med lull-lull. Det borde vÀl dra en del? Eller stÀnger ni av det, ni som "jobbar seriöst med musik och video"?

Vi macare behöver bara plocka upp datorn ur lĂ„ddan och starta, inget tweakande behövs, inte heller resurskrĂ€vande antivirusprogram. Är du mĂ„n om snabba access- och överföringshastigheter till disk Ă€r FireWire800 överlĂ€gset det mesta du kan tĂ€nka dig pĂ„ en laptop, Ă€ven FireWire400 Ă€ter USB2 till frukost.

En Macbook Pro 15" C2D 2,33GHz kostar 24 500 kr (22 000 om du Àr student), att jÀmföra med 29 papp för frostdatorn. För de pengar du sparar kan du köpa dig en prolicens av Win XP, en FW800-disk och ÀndÄ ha en tusenlapp över till annat.

Macbook pro Àr en jÀvligt bra och prisvÀrd dator, oavsett om du ska köra OSX eller windows. Att den sedan Àr snygg (subjektivt jag vet), lÀtt, smidig och tyst gör ju inte saken sÀmre, det som saknas Àr högre upplösning pÄ skÀrmen.

Oavsett vad du vĂ€ljer sĂ„ hoppas jag att du blir nöjd! 😆

Postat
Första testet av Macbook pro i Sverige: http://www.macpro.se/?p=4173

Inga dĂ„liga resultat inte. Sen det hĂ€r med att Frost Ă€r optimerat för musik.. Jo visst Ă€r det som sĂ„.. Men en Mac behöver inte optimeras.. Den Ă€r redan klar redan frĂ„n fabrik. Fast det hĂ€r med att det inte behövs resurskrĂ€vande antivirus-prog köper jag inte.. Det har med hur populĂ€rt ett opertaivsystem Ă€r.. Om OS X blir populĂ€rare sĂ„ kommer naturligtvis det att skapas mer virus mot det operativet. I grunden Ă€r inte OS X sĂ€krare Ă€n XP men OS X har en funktion som jag önskar att XP ocksĂ„ hade.. Om det ska installeras ett nytt program sĂ„ mĂ„ste man logga in med ett lösenord för att göra det.. Supergött.. Som TCP Wrapper var i Unix ungefĂ€r.. Inga ActivX kontroller som smyger sig in hĂ€r inte.. 😕

Postat

En Mac behöver inte tweakas. SĂ„ bra! Men nu var det ju sĂ„ att OM jag skulle vĂ€lja att köpa en Mac sĂ„ skulle jag Ă€ndĂ„ köra XP pĂ„ den - och dĂ„ Ă€r vi ju dĂ€r i alla fall, att man mĂ„ste tweaka som vilken PC som helst... 😆

Postat (redigerat)

MĂ„nga verkar inte fatta att han helst inte vill ha en mac. Kör pc om du Ă€r van vid det. Kör mac om du vill skryta. 😆

PĂ„ tal om din spec. minst 1 gig minne skriver du. Jag skulle satsa pĂ„ iaf. 2 gig, om du nu ska ha en vĂ€rstingdator sĂ„ ska det vara en VÄRSTINGDATOR. if you know what I mean 😉

Frost verkar ju vara ett sÀkert köp, men du kan nog fÄ bÀttre prestanda för pengarna om du köper ett annat fabrikat, dock kan det ju bli en liten chansning.

Lycka till med köpet!

Edit: Buller kanske inte Ă€r sĂ„ viktigt för dig, eftersom du inte spelar in sĂ„ mycket med mikrofon. Du kommer sĂ€kert Ă€ndĂ„ sitta med lurar halva tiden. 😆

RIKTIGT hög prestanda brukar bullra mer för det krÀver mer kylning.

Redigerat av Mossman
Postat
MĂ„nga verkar inte fatta att han helst inte vill ha en mac. Kör pc om du Ă€r van vid det. Kör mac om du vill skryta. 😉

PĂ„ tal om din spec. minst 1 gig minne skriver du. Jag skulle satsa pĂ„ iaf. 2 gig, om du nu ska ha en vĂ€rstingdator sĂ„ ska det vara en VÄRSTINGDATOR. if you know what I mean 😄

Frost verkar ju vara ett sÀkert köp, men du kan nog fÄ bÀttre prestanda för pengarna om du köper ett annat fabrikat, dock kan det ju bli en liten chansning.

Lycka till med köpet!

Edit: Buller kanske inte Àr sÄ viktigt för dig, eftersom du inte spelar in sÄ mycket med mikrofon. Du kommer sÀkert ÀndÄ sitta med lurar halva tiden. :rolleyes:

RIKTIGT hög prestanda brukar bullra mer för det krÀver mer kylning.

MĂ„nga verkar inte fatta att han helst inte vill ha en mac. Kör pc om du Ă€r van vid det. Kör mac om du vill skryta.  😉

Exakt. Tack.

Inte sÄ sÀker pÄ det. Ska man upp pÄ 2 gig RAM, och det vill jag ju, och ha Core 2 Duo och 7200 varv pÄ HD:n och en riktig rackarskÀrm pÄ det sÄ blir det minst samma pris som Frosten. SÄ det lutar nog Ät den.

Edit: Buller kanske inte Ă€r sĂ„ viktigt för dig, eftersom du inte spelar in sĂ„ mycket med mikrofon. Du kommer sĂ€kert Ă€ndĂ„ sitta med lurar halva tiden.  😄

Exakt. Lurarna Ă€r pĂ„ för det mesta. Annars skulle nog frun klaga. 😉 Men lugn, allt mixande sker sĂ„ klart utan lurar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.