Jump to content
Annons

FROST--ger mig frostig plånbok


nonackord (oregistrerad)

Recommended Posts

nonackord (oregistrerad)

Hej

Hade tänkt ge mig på att uppfylla en "dröm"---att kunna spela in själv --dvs

göra ok demo på sånger pop- dansband- musikal

Läste i STUDIO (tror det var nr 7) om en Frost-dator för inspelning

27-28.000 spänn.

Är man " rökt" i detta sammanhang om man inte vill /kan håva upp 27.000

kr för en dator ?

Vad kan man annars köpa som är någorlunda framtidssäkert och FUNGERAR BRA?

Vill gärna vara bärbar. (PC) Ser dåligt så jag behöver lite större skärm. Minst 15

Tacksam för tips på BRA BILLIGARE alternativ

Fattigt nonackord

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är man " rökt" i detta sammanhang om man inte vill /kan håva upp 27.000

kr för en dator ?

Nej!

En MacBook Pro kostar 19 595:- och är helt outstanding.

Komplettera med Windows XP.

Ja, nya Macar är både PC och Mac, eftersom du kan köra både Windows och OS X.

Om 13-tumsskärm räcker för dig kostar den mindre MacBook 10 795:- och uppåt.

(Fast jag rekommenderar mellanmodellen av MacBook)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygg egen dator... Kräver lite mer tid och energi från din sida att kolla upp komponenter etc men du tjänar otroligt mkt på detta.

Du kanske inte får exakt samma höga prestanda som på frostdatorerna då de efterforksar mkt nogrant angående komponenter och inställningar men det är inga problem att bygga en dotor som funkar gott till ljudinspelning själv.

EDIT: såg du ville ha bärbar... jag då kanske man inte bygger själv...

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Bygg egen dator... Kräver lite mer tid och energi från din sida att kolla upp komponenter etc men du tjänar otroligt mkt på detta.

Du kanske inte får exakt samma höga prestanda som på frostdatorerna då de efterforksar mkt nogrant angående komponenter och inställningar men det är inga problem att bygga en datoir som funkar gott till ljudinspelning själv.

Bygga en bärbar verkar svårt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygg egen dator... Kräver lite mer tid och energi från din sida att kolla upp komponenter etc men du tjänar otroligt mkt på detta.

Du kanske inte får exakt samma höga prestanda som på frostdatorerna då de efterforksar mkt nogrant angående komponenter och inställningar men det är inga problem att bygga en datoir som funkar gott till ljudinspelning själv.

Bygga en bärbar verkar svårt...

såg mitt misstag för sent =/...

Link to comment
Dela på andra sajter

En MacBook med 2,0 GHz Intel 2Core Duo med 1 gb ram som standard ska ju vara kanon, nysläppta från Apple, och en Mac OSX är ju mkt mer stabilt att jobba i med musik än Windows CP 🙁.

Då kan du ju även köpa till det eminenta Logic Express.

Skulle aldrig i mitt liv vilja sitta och jobba på en PC med Cubase, men om du verkligen måste kan du ju som sagt alltid köra Windows i din Mac (om du nu tvunget måste besudla den så), och Cubase finns ju för båda OS:n.

Nåja nu har jag slagigt ännu ett slag för Macarna här i världen:).

Link to comment
Dela på andra sajter

nonackord (oregistrerad)

Hej alla o TACK för svaren

Om man köper en Mac mellan modell och sätter i Wndows XP

menar du att man kan köra en Mac exakt som en PC då i alla avseenden?

(Nu kommer en "dum fråga " ---men jag tar den ändå)

Fungerar då ALLA PC program i denna Mac då TYP Word, Excell ....

Annars måste man ju köpa ALLA program man har i nya Mac versioner och det blir inte billigt........det kan bli ännu frostigare för plånboken)

Finns det även vanliga PC bärbara som är OK för ljudproduktion eller är man alltid hänvisad till en MAC ---OM DET SKALL BLI NÅ´T av DET HELA?

Har ngn ett förslag på nått vettigt i PC-familjen som fungerar bra för musikinspelning?

Alltså ett förslag på ett pålitligt märke och modell (som du kanske själv kör)

Framtidssäkert--Håller bra - bra support--driftsäker (inte stannar mitt i inspelning)

bra grafik....mm

och som jag sksrev i början ...med minst 15`skärm eftersom jag ser dåligt

Man känner sig lite osäker här som ny --- om man ställer så basic frågor till några som vill diskutera inspelning på en helt annan nivå ---- ge mig en vink i så fall!!!

Tacksam för all nödhjälp

NONACKORDET

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man köper en Mac mellan modell och sätter i Wndows XP

menar du att man kan köra en Mac exakt som en PC då i alla avseenden?

Ja.
Fungerar då ALLA PC program i denna Mac då TYP Word, Excell ....
Ja.
Finns det även vanliga PC bärbara som är OK för ljudproduktion
Ja.

De här verkar ha en hyffsad spec.

HP Compaq NX7400 RH399EA - 1,66GHz DC 1GB 80GB DVD±RW 15"

Dell Inspiron 6400 N11647 - 1,83GHz DC 1GB 120GB DVD±RW 15"

Asus F3JC-AP055P

HP Compaq NX7400 RH410ET - 2,0GHz DC 1GB 120GB DVD±RW 15"

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

TACK LINUS för alla bra råd TOPPEN !!!!!!

Mvh

Nonackordet

Linus är duktig...sett flera trådar som frågar efter datahjälp och frågar efter honom 😕

Så det finns lite i hans egenutnämda titel, inofficiell forumkung.

Link to comment
Dela på andra sajter

nonackord (oregistrerad)

Hej igen och TACK Linus!!!!!

Verkligen bussigt att du tar dig tid att svara oss blåbär på alla basic-frågor!!!!

Har kollat på dina länkar och det verkar vara trevliga maskiner allihopa.

Förlorar man på 17´ (om min syn inte är den bästa) ? Blir det klunsigt? ...jag flyttar den inte så ofta.

Såg att LG ngn modell fick bra testutlåtande i PC för alla ....Är det ett beprövat märke eller mera osäkert?

Även ACER nämndes i testen?

Vet du något om dessa?

Jag förstår att du är Mac-pilot själv och jag blev lite nyfiken på Mac när du skrev att det funkar med PC program, men jag har så dålig koll. Jag hade ingen aning om att det överhuvudtaget gick att köra PC program på en Mac.

Vad blir vinsten av att sätta ett Windows XP i en Mac ?---blir den inte då en PC?

eller finns det andra fördelar som jag inte inser som nybörjare?

Måste lära mig mer om dtta innan jag bestämmer mig.

Kan du (utan att bli alltför romantisk i din beskrivning av skönheten Mac) förklara de största vinsterna jag skulle få med att välja en Mac bärbar (har PC stationär--blir detta ett problem ---vid överföringar t.ex?)

Tack igen för dina kunniga och sakliga råd

Mvh

NONACKORDET

Link to comment
Dela på andra sajter

LG har jag faktiskt inte använt, sett eller hört något alls om.

Det är ju ett känt märke, men frågan är hur bra de är på att sätta rätt komponenter i en laptop.

Acer kan vara ett trevligt val, visst - om du tar en modell som innehåller bra delar.

Det kan vara rätt stor skillnad när det gäller olika modeller av samma märke.

Så titta mer på vad som sitter i burken (CPU, moderkortschipset, hårddisk/brännare/Firewire/USB) än vilket märke som står tryckt på.

Är jag hård Mac-pilot? Nae. Själv jobbar jag med både PC och Mac, men min hemstudio är stationär PC. (Sista PC-bygget och nästa dator blir en bärbar Mac.)

Visst blir Macen en PC. Och en Mac.

Fördelen med att sätta Windows i en Mac är att du kan börja med Windows, som du är van vid. Då har du en trygg övergångsperiod när du kan utforska och lära dig OS X tills du vill ta steget att köra enbart OS X. 😳

Problem med överföringar? Nädå, du kan koppla ihop Macen med din stationära PC och köra nätverk från både OS X och Windows.

Ärligt talat, det är enklare/färre klick att koppla upp till en Windows-dator med OS X än ifrån en annan Windows-dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...