Jump to content
Annons

Subbas till genelec 8020a monitorer


KRIS_O (oregistrerad)

Recommended Posts

KRIS_O (oregistrerad)

jag är väldigt ny inom musik-produktion...men jag kan också tycka att d är konstigt att man o stort sett måste ha en sub av samma märke....

å att d kan bli glapp i frekvensgången!?...men kan man inte se d när man köper monitorerna?...å går d inte att ställa in rätt på d flesta subbar!??

den anläggningen jag har nu t.ex. *Blue sky media desk* har ju ett glapp,skarv mellan sateliterna och där suben tar vid...& de är ju köpta som ett komplettsystem så...d kan ju ändå vara sånna problem

jag kanske är helt ute å cyklar, rätta mig då...jag vill lära mig detta

Redigerat av KRIS_O!
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man ställer ju delningsfrekvenserna i suben - och den skickar bara vidare det som ska skickas vidare. Om de däremot inte är anpassade till varandra och båda delningsfrekvenserna inte är justerbara, kan det förstås uppstå vissa problem runt delningsfrekvensen - men om båda delningarna är justerbara, försvinner den risken...

De flesta hemmabio-subar låter egentligen inte särskilt bra, utan är mest gjorda för att mullra djupt och starkt - och passar därför definitivt inte i en studio. Det är ju då positivt att Florian har lyckats hitta en modell som skiljer sig från det normala, eller hur...? 😳

Själv har jag en Yamaha-sub till min surroundanläggning - och den funkar bra till filmer, men jag skulle inte vilja ställa den i studion... 😳

I studion har jag däremot en ADAM Sub-10, som är helt underbar. Bumlighet finns det inte tillstymmelsen till, utan det gör exakt vad den ska - sträcker ut omfånget ner i källaren med en fast och välljudande bas - och känns definitivt inte som en separat låda, utan lyssningen känns som en helhet. 😳

Jag har hört många andra "studiomonitorer" med "sub", som har låtit just som sub + satelliter - och det är INTE kul med sådana... 😠

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att de flesta "hemmabiosubbar" eller s.k. "studio-subbar" är speciellt bra, de jag koncentrerat mig på och testlyssnat kan sägas ligger i det övre hi-fi segmentet samt de absolut unika och mest välljudande systemen som Ino audio bygger, jag är med andra ord rätt kräsen och diggar inte soundet från de "vanliga" hi-fi eller "hemmabio" sortimenten som sägs vara bra i tidningar o tester...

Att hitta en sub som xtz 99w12 för 3200:- som låter så pass bra som den gör är en ren present i djungeln och enl. mig inte mycket att tveka över, jag jämför den med 2-3 ggr så dyra subbar såsom Velodyne etc...att kunna höra den rätta knuffen i baskaggarna på mina referensplattor (bl.a. Steely Dan remastered=spåren från Aja+Gaucho) och det lekande basljudet som framträder tydligt och integrerat när man tweakat rätt, ja det är ren glädje och en skön musikupplevelse och alls inte det som många förknippar med taskiga subbar och muller-lååångt ifrån!!!

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

florian: hmmm, intressant kommentar du gav. jag tycker det faktiskt är relevant så varför är det inte så relevant enligt dig då?

du tycker alltså att man ska kunna ta typ ett par genelec 1030 och koppla dem med en sub från phonic eller någon annan lågbudget variant och få precis samma resultat som om du hade en av genelecs egna subbar...

Link to comment
Dela på andra sajter

florian: hmmm, intressant kommentar du gav. jag tycker det faktiskt är relevant så varför är det inte så relevant enligt dig då?

du tycker alltså att man ska kunna ta typ ett par genelec 1030 och koppla dem med en sub från phonic eller någon annan lågbudget variant och få precis samma resultat som om du hade en av genelecs egna subbar...

Det blir inte samma resultat. Genelec borde ge bättre bättre resultat, men det beror ju inte på att det är samma märke på sub och topp utan på att det är just genelec och inte phonic...

Om subben inte har ordentliga inställningar för delningen så är det däremot mycket svårare att ställa in den om man inte har högtalare som är anpassade till den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktiga är att trimma in sitt system korrekt. Lyckas man trimma in sin subb bra spelar det ju ingen roll vad står för fabrikat på den. XTZ subben har ju reglage för volym, delningsfrekvens och steglös fasvridning så där har man alla möjligheter.

Själv har jag använt följande tips från Sound on Sound: Spela upp Robben Fords låt "You Cut Me To The Bone" och trimma subben så att Roscoe Becks basspel låter jämnstarkt hela tiden.

http://www.soundonsound.com/sos/Jul02/arti.../subwoofers.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

hej ck26

bra tips du gav och håller absolut med om att det viktigaste är just intrimmningen av subb mot topparna. sen beror det väl på hur petig man är antar jag. Antar att ju bättre subbar desto bättre klarar subben att sköta delningsfrekvensen och så vidare men kan ha fel där. Vad vore det för skillnad annars på de dyra som de billigare subbarna isåfall. Kvalité i hur de klarar jobbet kanske?

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

hej ck26

bra tips du gav och håller absolut med om att det viktigaste är just intrimmningen av subb mot topparna. sen beror det väl på hur petig man är antar jag. Antar att ju bättre subbar desto bättre klarar subben att sköta delningsfrekvensen och så vidare men kan ha fel där. Vad vore det för skillnad annars på de dyra som de billigare subbarna isåfall. Kvalité i hur de klarar jobbet kanske?

//Anders

Det är stor skillnad! En hemmabiosub från onoff är (kan vara) bumlig, ojämn, långsam och odefinierad. Det vill säga allt som en professionell sub inte ska vara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag kan förklara hur det förhåller sig!

För att bygga en sub krävs ett bas-element i en låda med en förstärkare! Denna sub ska sedan prestera så dist-fritt och korrekt som möjligt,

ibland även så högt som möjligt 😎! Det som avgör huruvida subben är bra eller inte, är kvalité på baselement, förstärkare, filterkomponenter

samt att låda & Co är rätt uträknad och byggd!

Bara ett riktigt bra baselement kostar mer än en vanlig hemmabiosub så som vanligt blir det en prisfråga!

Det är även en storleksfråga, stora element är bättre om man ser till pris/prestanda! Liten låda är en nackdel sett till pris/prestanda!

Så har man plats, STOr låda med STOrt baselement är antagligen det klart bästa köpet!

Således kan både hifi och studio-subbar ha bra ljud! Finns egentligen ingenting som skiljer hifi och studio subbar åt - överhuvudtaget!

Biosubbar är dock en historia för sig då dessa ska prestera ljudeffekter snarare än musik vilket också ställer helt annorlunda krav!

Sedan är inställning med delfrekvens, volym, placering ytterst viktig!

En del subbar har t.o.m. olika typer av delningsfilter (12dB/18dB , Bessel/Linkwitz-Riley, osv) samt ovanpå detta en eq för att anpassa till rummet och högtalarna/monitorerna!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...